1/72 Kiwi Fox Moth – DH.83 in New Zealand Service – Avimodels

19.6.2019 - 1,151 přečtení

1

Máme zde nový přírůstek do hmyzí sbírky, která je až na několik typů stále opomíjená...

Bourovec ostružiníkový
Macrothylacia rubi

Ondřej Škarka


Název: Kiwi Fox Moth - DH.83 in New Zealand Service
Měřítko: 1/72
Výrobce: Avimodels
Kat. číslo: AVI72007


Úvod

Firma Avimodels letos překvapila výběrem typu, který se přeorientoval z Japonských letadel na britské konstrukce. Je jím právě De Havilland DH.83 Fox Moth, který firma vydá ve třech přebalech - v Australských službách, Novozélandské stroje a zahraniční uživatelé. Nejprve vyjdou první dva zmíněné přebaly, následovat bude Austrálie a dále nový typ De Havilland DH.80 Puss Moth (zatím neznámý obsah).


Na první pohled je to velmi sympatický model, ve velmi povedené krabičce, který neobsahuje žádné resinové nebo leptané díly; pouze obtisky, jeden čirý a jeden plastový rámeček a návod.


Historie typu

Fox Moth konstruktéra Arthura Ernesta Hagga byla odpověď na rostoucí poptávku po malých jednomotorových letadel možných převážet několik pasažérů, která na začátku 30. let rostla společně s novými leteckými společnostmi.


Nápad byl zcela jednoduchý - využít co nejvíce dílů z masově vyráběného Tiger Mothu (křídla, ocas, podvozek, uložení motoru) a vložit je do nového stroje s novým celodřevěným trupem, který měl nejprve otevřený kokpit pro pilota a uzavřenou kabinu za motorem, která mohla pojmout 4 nebo 3 cestující (s třemi cestujícími měl stroj větší nádrž a tím pádem i dolet). Tento plán slavil okamžitý úspěch, kdy po vzletu prototypu v roce 1932 bylo postaveno 98 Fox Mothů.


Fox Moth měl zajímavou kariéru, např. v roce 1932 s ním Walter L. Hope vyhrál slavný King's Cup Race, jiný stroj sloužil na Antarktidě během British Graham Land Expedition, další stroj upravený na plovákový přeletěl v roce 1934 z Británie přes Island, Grónsko do Ottawy za 61 hodin. Také Prince of Wales si jeden pořídil. Několik strojů se dostalo na Nový Zéland, kde sloužily pro potřeby letecké pošty, ve Skotsku jako aerotaxi, další na Novou Guineu pro hledače zlata a mnoho jich bylo vyvezeno na export do dalších zemí, kde sloužily jako spojovací letouny.


Náhled do krabice

Díly stavebnice jsou odstříknuty poměrně čistě, je to však shortrun, na což nesmíme zapomenout. Křídla jsou z jednoho kusu, pouze na horním křídle je dolepovací kryt nádrže. Trup je rozdělen na motorovou část (složená ze tří dílů s absencí válce) a na zbytek trupu s kabinou a kokpitem.


V kokpitu je jemně znázorněna konstrukce, dále sedačka s podlahou, palubkou a kniplem. Díl s palubní deskou tvoří zároveň stěnu přední kabiny, na který se přilepuje sedačka cestujících. Interiér je možné vylepšit podle mnoha podkladů, avšak s použitím stříkané kabinky to není nutné. Přes acetát by bylo vidět více, kabina je však zavřená a tvoří čočku.


To nelze říci o bočních dveřích, které jsou také v čirém plastu a jejich průhlednost je velmi dobrá. Model obsahuje dva typy bočních dveří a je proto potřeba dávat pozor, který typ naše předloha obsahuje. Důležité upozornění v plánku označuje část výřezu bočních dveří, která je potřeba odříznout tak aby bylo možné dveře vlepit na své místo.


Palubní deska je velmi jednoduchá a pomůže jí například obtisk budíků z vlastních zásob. Je v ní malé okénko, kterým pilot pozoroval cestující v kabině a naopak. Vzpěry jsou odstříknuty čistě, stejně tak kola, které obsahují i kryty (volitelná možnost). Ocasní plochy se zasouvají do sebe pro snadnější udržení geometrie a následně se lepí k trupu na tupo.




Návod

Návod je velmi schematický, avšak obsahuje všechny kroky, které je třeba provést. Po hlubším studiu dává smysl a je v něm samotném napsáno, že je třeba studovat další podklady jako výkresy a fotky skutečné předlohy.


Obtisky

Jelikož je tento model vytvořen firmou Rising Decals, jsou obtisky výkladní skříní celého modelu. Není jich mnoho, avšak jsou natisknuty čistě a detailně, s přesným soutiskem. Odstíny barev jsou příjemné a nebijí, krycí lak je poměrně redukován do co nejmenší plochy.


Závěr

Model mě velice příjemně překvapil. Na shortrun je moc pěkně odstříknut a teď rozhodně už jen sestavitelnost a pasování dílů při stavbě.


Návod je poněkud zjednodušený, ale dílů zde není tolik, aby člověk nepoznal kam patří. Detailní schéma výpletů je třeba dohledat, stejně jako skutečnou podobu interiéru. To k tomu však patří.


Každopádně předloha je to krásná, s velkým množstvím markingů, které se určitě nyní pohrnou i od dalších výrobců obtisků. Na internetu je mnoho walkaroundů, které modeláři pomůže s vylepšením modelu podle svých představ. Doufejme v úspěšný prodej, který snad povede k výrobě dalších britských strojů meziválečného období - zlaté éry letectví.


Hodně štěstí do lepení!


Ondřej Škarka,
Apolo Kopřivnice


Redakce ModelWebu děkuje firmě Avimodels za poskytnutí vzorku pro recenzi.



Značky:
Rubrika Avimodels, Letadla - 1:72, Letadla - Náhledy do krabiček | 1 komentář

Komentáře

1 odpověď k článku “1/72 Kiwi Fox Moth – DH.83 in New Zealand Service – Avimodels”

  1. David Henyk napsal:

    Díky Ondro za recenzi, jdu do něj ;)

Napsat odpověď.

Musíte být přihlášeni, abyste mohli odpovědět.