1/144 Boeing 737 MAX 8 – Zvezda

12.11.2018 - 1,421 přečtení

boeing-737-8-max-1144-7026

Po téměř ultimátní stavebnici B737 3. generace přichází Zvezda s čerstvou novinkou v podobě 4. generace téhož typu...

Bulík na MAXimum

Jakub "Kubouš" Jirásek


Název: Civil Airliner Boeing 737-8 MAX
Výrobce: Zvezda
Měřítko: 1/144
Kat.č.: 7026


Úvod

Cca před rokem a půl vydala Zvezda novou stavebnici dopravního Boeingu 737. V rámci objektivního hodnocení lze říci, že se jedná o nejlepší stavebnici B737 NG na současném trhu. Nyní stavebnice dostala menší "facelift" a tím nám vznikl model nejnovější generace tohoto jednouličkového dopravního letounu.


Předloha

Boeing 737 série MAX představuje již 4. generaci patrně nejznámějšího jednouličkového dopravního letounu na světě, kterého od počátku výroby vzniklo již víc jak 10 tisíc kusů. MAX je nabízen ve 4 variantách, lišících se tradičně délkou trupu a tedy kapacitou cestujících. Jako první vzlétl v roce 2016 model MAX 8, o rok později prodloužený model MAX 9. Nové letouny se od předcházející generace NG (New Generation) liší především použitými motory CFM LEAP s větším průměrem dmychadla a s deklarovanou menší spotřebou paliva, novými winglety a větším podílem použití kompozitů v konstrukci draku a křídel. Na model MAX všech verzí bylo dosud zadáno již téměř 5000 pevných objednávek. Stranou nezůstává ani český dopravce Travel Service/Smartwings, který plánuje pořídit až 39 strojů, přičemž prvních 6 kusů už v letošním roce zařadil do flotily. 4. generaci B737 už tak můžeme běžně vídat i na českých letištích.


Stavebnice

Vrchní krabice je měkkým obalem s motivem startujícího Boeingu na přední straně, na zadní straně najdeme základní informace o modelu a fotky prototypového modelu tak, jak to již známe např. z krabiček Revell. Opět nechybí označení, že se jedná o oficiálně licencovaný produkt společnosti Boeing. Pod měkkým obalem se skrývá tuhá plně uzavíratelná krabice. V té najdeme zatavený sáček s výlisky, uzavíratelný sáček s čirými díly a obtisky, návod a stojánek.


Výlisky

Jelikož je verze MAX od předchozího NG v základních proporcích a většině tvarů shodná, je i většina rámečků stavebnice shodná s původní stavebnicí B737-800. Jmenovitě tedy rámeček A - trup, B - křídla, C - čiré díly a D - drobné díly a podvozek. Oproti předchozí stavebnici jsem neobjevil žádné odlišnosti či zhoršení kvality těchto rámečků. Pro více fotografií tedy odkazuji na původní náhled verze 737-800.


Rozdílový rámeček verze MAX

Nový je však rámeček E, kde nalezneme téměř všechny hlavní odlišnosti verze MAX. Jedná se tedy o motory CFM LEAP, nové AT (advanced technology) winglety, kulatější zakončení trupu, VOP s nově tvarovaným napojením na trup a wifi anténu.

Ke zpracování dílů není co vytknout, nenalezl jsem otřepy ani výzazné propadliny či jiné povrchové nerovnosti. Trochu mne mrzí, že přívodní kanál vzduchu motorů je rozdělený na 2 poloviny. Zde je tedy potřeba si trochu pohlídat spoj, aby později v kovovém nástřiku nebyl viditelný.

Bohužel z hlediska rozdílů nové verze MAX výrobce opomněl díky použití nezměněného trupu NG dva viditelnější rozdíly. Prvním rozdílem je příďový podvozek. Vzhledem k novým motorům s větším průměrem ho má verze MAX o něco vyšší, což je patrné i na fotografiích.
Je tak pravděpodobné, že hotový model bude mít motory níže od země než by tomu tak mělo být. Mým odhadem je nastavit příďový podvozek tak o 1-1,5 mm, aby bylo dosaženo správného postoje proti předloze.
Může to působit zanedbatelným dojmem, ale v měřítku 1/144 i malý kousíček udělá svoje kouzlo.
Druhým rozdílem je rozdílný vstup pro APU. Verze NG má klasické trojúhelníkové vybrání, naproti tomu MAX má podobný systém jako např. B787, kdy vstup APU je otevíratelná klapka. Náprava tak bude spočívat v zatmelení původního vstupu a narytí obdélníkové krytky.


Návod

Černobílý návod je vytištěn ve formátu A4. Je dostatečně přehledný a srozumitelný. Stavebnice nabízí 2 varianty modelu. Klasickou s vysunutým podvozkem nebo letovou konfiguraci na stojánku. Obtisková varianta je včetně použitých barev zachycena na menším jednostránkovém návodu formátu cca A5, který je navíc barevný. Stejně jako u předchozích stavebnic poslední doby jsou i zde uvedeny odstíny domácích barev Zvezda a druhotně v odstínech Tamiya.


Zbarvení a obtisky

Obtiskový aršík nabízí zbarvení prvního prototypu MAX 8 s registrací N8703J. Aršík je vytištěn bez kazů a poškození, soutisk obtisků je dobrý. Krycí lak je lesklý. Bohužel opět ve stavebnici nenalezneme dekálové zasklení oken kabiny cestujících, pouze obrysy. Buď tedy nezbývá než maskovat nebo si pořídit after marketové obtisky.



Závěr

Stejně jako u původní B737-800, i model verze MAX lze téměř považovat za dokonalý. I když možná díky té malé chybě s podvozkem bych ho hodnotil o stupeň horší, plus že obsahuje pouze prototypové zbarvení a ne nějakou regulérní aerolinku, ale z hlediska kvality zpracování výlisků jsou na stejné úrovni. Ostatně kromě resinového Welshmodels ani není jiná alternativa a jak to u modelů dopravních letadel bývá, tak ani v nejbližší době nebude. Dávám 8/10.


Jakub "Kubouš" Jirásek


Vzorek byl poskytnut ze soukromých zásob autora.



Rubrika Letadla - 1:144, Letadla - Náhledy do krabiček, Zvezda | Bez komentářů

Komentáře

Napsat odpověď.

Musíte být přihlášeni, abyste mohli odpovědět.