1/72 Renard R-31, Azur/FRROM

28.8.2018 - 1,057 přečtení

Fotka001

Náhled do krabičky na výlisky pro nás poměrně neznámého parasolu.

Globalizace v plném proudu:
Model belgického letadla používajícího anglický motor,
vyrobený v ČR pro Francouzského zákazníka...

Jaroslav Supík


Fotka001

Model: Renard R-31
Výrobce: Azur/FRROM
Měřítko: 1/72
Kat. č.: FR0039


Úvodem

S historii typu Vás neobvykle odkáži na forum Válka.


Stavebnice

Je balena do charakteristické modré s tmavším pruhem krabice s praktickým víkem, na kterém nás ke koupi láká do detailu vyvedená kresba letícího Renardu z pera (nebo čím to maluje) Stanislava Hájka a musím uznat, že jeho kresby jsou mnohdy použitelnější na vylepšení modelů než většina výkresu.


Obsah balení je standardní, tzn dva rámečky z šedého plastu, jeden z čirého, obtisky, mala planžeta leptů a nezbytný návod.


Výlisky

Odpovídají standardu firmy Special Hobby, která je také dělala, a proto není překvapivé, že rámeček A je klasický shortrun a rámeček B je frézovaný z hliníku.


Obsahem rámečku A jsou převážně hlavní díly stavebnice jako je trup, křídlo. Najdeme zde vrtuli, díly chladiče, palubní desky a podvozkové nohy.

Fotka 020

Díly jsou v rámci technologie čistě vylisovány bez kazů. Rytí je provedeno negativní linkou, a vyjma malého úseku na vrchní polovině křídla je bez kazů.


Rozhodně jej ale doporučují protáhnout rýdlem a hlavně více prohloubit dělení ovládacích ploch.


Ve vnitřní části trupu spatříme v každé polovině po dvou stopách po vyhazovačích a bohužel minimálně na ty přední bude dobře vidět.


Výfuky jsou správně seřazené do obloučků a nikoliv do roviny a je jen poznámkou hnidopicha že pozici rychlošroubů nad výfuky se autorovi masteru nepodařilo přesně zachytit. (Můžete porovnat s fotkami originálu na konci článku.)


U jinak pěkně provedené kapotáže podvozkových nohou je naznačení rychlošroubů pro změnu opomenuto.

Podivně působí drobný schod táhnoucí se v rozmezí 1-2 mm od odtokové hrany pohyblivých ploch VOP a směrového kormidla, ale vzhledem k tomu, že žebra tímto netrpí tipují, že jde o záměr. Bohužel detail inkriminované partie skutečného letounu se mi najít nepodařilo.

Dále k tomuto rámečku více nechám na fotkách.

Rámeček B obsahuje podlahu kokpitu, sedadla, vzpěry a droboť.


U všech dílu bude třeba začistit trošku výraznější stopu v místě dělení formy, která je umocněná velmi nepatrným posunem jejich polovin. Nevím jaky je limitní faktor u frézy, ale vzpěry VOP a vzpěra podvozkových nohou jsou jemné...

... a oproti tomu kniply, sedadla či generátor které jsou podle mě dost hrubé.

Na vzpěrách křídla jsou vidět stopy po nástroji, ale nic co by lehké přeleštění smirkovým papírem nespravilo. Při stavbě vzhledem k tomu, že se lepí na tupo bych doporučil si vypomoci kovovými trny pro větší pevnost spoje.

Velmi nezvykle působí hlaveň pohyblivého kulometu (zde se kupodivu zdroje rozcházejí v typu takže volit můžeme mezi Vickers K, Lewisem a Browningem. Rozhodně to co je ve stavebnici není podobné tomu co můžete vidět na fotce originálu byť mizerné kvality). Zda odpovídá předloze, nemohu potvrdit, neboť se mi ani přes různé kombinace hesel nepovedlo nic s podobnou hlavní najít. (Ale třeba se někdo najde kdo se v tomto orientuje...)

Ale abych jen nehanil, kola a podlaha pilotního prostoru jsou povedené.


Čiré díly

Jsou čistě vylisované, krásně průhledné, ale bohužel tlusté jako 'dobře vykrmené prase'...


Lepty

Součástí balení je také planžeta s leptanými díly obsahujícími poutací pasy, drobné díly na vylepšení kulometu včetně jeho ovládací rukojeti, táhla křidélek, zaměřovač a šikovnější můžou nahradit vrtulku na dílu B5.


Návod

Návod je ve stejném formátu jako u firmy Special Hobby jen češtinu nahradila francouzština. Takže jen pro neznalé shrnu - Historie - nástřel dílu + odkazy na barvy značky Gunze - dvacet tři stavebních kroku..., akorát nějak v něm nejsou specifikovány rozdíly mezi bojovou a cvičnou variantou, vyjma použití obranného kulometu... Zvláště když u poslední kamufláže je zdůrazněno to zdvojené řízení.

Tři strany jsou věnovány markingům.

  1. Camo.A Renard R-31, N12, 9éme escadrille, mezi lednem až květnem 1940.
  2. Renard R-31, N9, osobní letoun Cne Paul Henry de la Lindi, velitelstvi 11 éme escadrille, mezi lednem až květnem 1940.
  3. Renard R-31, N18, Wewelghemská letecká škola, cvičný letoun se zdvojeným řízením, 1936.

Poslední dvě strany mají za úkol nám nabídnout další produkty této značky


Obtisky

U koho byly tištěny netuším, neboť jsou bez loga.

Tisk je bezchybný, jen si myslím, že technické udaje mohly byt ostřejší.


Závěr

Slušná stavebnice, která i přes některé drobné neduhy bude ozdobou sbírky meziválečných typu.


Pro případné zájemce o tento typ jsem přidal pár fotek stažených z internetu...


Jaroslav Supík


Redakce ModelWebu děkuje firmě Special Hobby za poskytnutí vzorku k recenzi.


Rubrika Azur, Letadla - 1:72, Letadla - Náhledy do krabiček | Bez komentářů

Komentáře

Napsat odpověď.

Musíte být přihlášeni, abyste mohli odpovědět.