Beriev A-50, Zvezda 1/144

22.8.2018 - 1,623 přečtení

1114074-15610-57-pristine

Po takřka ultimátní stavebnici nákladní Il-76 přichází Zvezda s verzí včasné vzdušné výstrahy

AWACS ze Sibiře

Jakub "Kubouš" Jirásek

Název: Russian long-range airbone early warning and control aircraft Beriev A-50
Výrobce: Zvezda
Měřítko: 1/144
Kat.č.: 7024
materiál: plast

 

Úvod

Když před rokem Zvezda po dlouhém čekání konečně uvedla na trh svůj model Iljušinu 76, byla to náramná pecka. Do té doby byl jedinou dostupnou stavebnicí už letitý Trumpeter a ve srovnání se Zvezdou doslova zestárl přes noc. Asi jako kdybyste si na svačinu dali místo burešova točeňáku nejjemnější uruguayské masíčko. Nu dobrá, možná trochu přeháním ale pokrok to byl opravdu významný. Samozřejmě se očekávalo, že nezůstane jen u základní nákladní verze a to se nyní potvrzuje s příchodem prvního speciálu, který je na bázi Il-76 postaven.

 

Předloha

Pojďme si tedy trochu představit předlohu. O letadle s "hříbkem" na hřbetě určitě slyšel každý, Boeing E-3 je patrně nejznámnějším představitelem letounů včasné výstrahy, zkráceně kategorie AWACS. Avšak i v daleké převeliké zemi, kde dnes znamená již včera, s vývojem tohoto letounu nezaháleli. Prvním operačním typem této kategorie byl Tupolev Tu-126, který vycházel z civilního Tu-114. Svými výkony však příliš nevynikal a tak byl v 70. zahájen vývoj nástupce. Úkolu se zhostila konstrukční kancelář Berijev a typ dostal označení A-50, přičemž byl postaven na bázi osvědčeného transportního typu Il-76. Byť prototyp vzlétl v roce 1978, k oficiálnímu zařazení do stavu VVS a plnému operačnímu nasazení došlo až v roce 1989. Na konci prvního desetiletí byla zahájena modernizace stávajících A-50 na verzi A-50M, přičemž letouny dostaly vylepšení radiolokačního, komunikačního, navigačního systému, jakož i systému vlastní ochrany. Tuto verzi by de facto měla postihovat i stavebnice, jelikož na standard M byly modernizovány všechny aktivní A-50 v základní variantě a z vnějšku se od sebe neliší. V 90. letech začal vývoj modernější varianty A-50U, která v současnosti u VVS slouží v několika kusech. V roce 2017 došlo k prvímu vzletu nástupce, typu A-100 Premier který je založen na letounu Il-76MD-90. Typ A-50 je v ruském letectvu pojmenován Titan, NATO mu přidělilo kód "Mainstay". Hlavní "zbraní" A-50 je radiolokátor Šmelj, který je schopen bombardovací letoun odhalit na vzdálenost 650 km, stíhací letoun na vzdálenost 300 km, okřídlenou řízenou střelu (s RCS 1 m2) na vzdálenost 215 km, odpalovací zařízení taktické balistické střely na vzdálenost 300 km, skupinu tanků na vzdálenost 250 km, rozměrný námořní cíl (s RCS do 250 m2) až do vzdálenosti radiolokačního horizontu. Najednou přitom dokáže sledovat 50 až 60 vzdušných cílů a řídit činnost 10-ti až 12-ti přepadových stíhacích letounů.

Více se o tomto typu a jeho verzích můžete dočíst zde

 

Stavebnice

A nyní už k plastové A-50. Model resp. výlisky jsou tradičně zabalené v tuhé zavíratelné kartonové krabici, která je zabalena v atraktivnějším, ale mnohem měkčím obalu s povedenou kresbou letící A-50 a fotkami prototypového modelu a informacemi na zadní straně. Balení obsahuje celkem 3 velké sáčky s výlisky, uzavíratelný sáček s čirými díly, stojánek, obtisky a návod.

 

Návod

Černobílý návod je poskládán do 6 stránek formátu A4. Je dostatečně přehledný a srozumitelný. Stavebnice nabízí celkem 3 varianty modelu. První s podvozkem a zasunutými klapkami, letovou konfiguraci na stojánku se zasunutými klapkami a letovou konfiguraci na stojánku s vysunutými klapkami. Ale samozřejmě dle chuti je možné udělat i vysunutý podvozek a klapky zároveň. Kromě stavebního postupu obsahuje hlavní návod i rozmístění provozních popisek. 2 obtiskové varianty jsou zachyceny na menším jednostránkovém návodu formátu cca A5, který je navíc barevný. Menší změnou proti minulým stavebnicím je udávání použitých barev kromě domácích barev Zvezda nově i v odstínech Tamiya, místo dříve používaného Modelmasteru.

 

Výlisky

Stavebnice obsahuje celkem 9 rámečků ze světle šedého plastu. Ten je bohužel opět trochu měkčí a tudíž horší na zpracování při případném prohlubování paneláže, nicméně na výlisích nepozoruji dříve poněkud výraznější krupičku. Ta se místy vyskytuje na velkých dílech trupu ale v nijak extrémním množství. Hloubka paneláže není úplně mizivá a to i na okrajích polovin velkých dílů. Nicméně stejně jako u ostatních modelů Zvezda i zde doporučuji její prohloubení. Na drobných dílech je dělící rovina, ale ukažte mi model, kde ji nenajdete. Sem tam se na výlisích nachází cosi jako "otlučení", patrně zůsobené při třídění a balení. Avšak není to žádná těžká vada na kráse.

Rámečky B, C, D, G a H jsou shodné s nákladní variantou Il-76. Rámečky C a D jsou ve stavebnici 2x a obsahují díly podvozku a mechanizace klapek (C) a díly motorů (D).

U vstupu do motorů bych se zastavil. To jsou asi jediné díly, kterou nejsou úplně dokonale vylisované co se týče paneláže. Ta je zde téměř neznatelná a bude potřeba ji protáhnout. V každém případě nám samostatně vylisovaný vstup do motoru umožní pohodlné barvení.

Rámeček G obsahuje díly klapek a slotů. Spodek trupu a podlaha nákladového prostoru u A-50 zůstane nevyužitý. Rámeček H obsahuje díly VOP a kokpitu. "Rámeček" B jsou poloviny křídel. Na nich je naryt milion a jedna krytka. Hloubka krytek je dostatečná a během stavby by nemělo dojít k zásahu (broušení) na povrchu křídla, takže by se wash měl v paneláži bezproblému udržet i po nabarvení.

Nové jsou rámečky A a F. A jsou v podstatě poloviny zcela nového trupu verze A-50 plus kapkovitý kryt antény na vršek přídě. Tím se zásadně Zvezda liší od Trumpteru, který používal pouze konverzní díly, přičemž přeměna na A-50 nebyla úplně dokonalá. Zde jsem asi na 2 místech našel onu hrubější krupičku. Co je trochu škoda jsou okna, která jsou řešena pouze paneláží. A-50 má kvůli radarovému záření všechna okna pokryta zlatou vrstvou, to stavebnice řeší dekálem.

V rámečku F pak nalezneme díly pro hlavní odlišnosti A-50 od klasické Il-76. Tedy díly radaru, všeljakých výstupků a antén, tankovací nástavec a v neposlední řadě velké pomocné plochy na bok trupu.

 

Čiré díly

Rámeček čirých dílů je opět shodný se stavebnicí Il-76. Díly jsou bez kazů a dostatečně průhledné. Z rámečku však nyní použijeme pouze díl zasklení kokpitu a díl servisního otvoru na vrchu přídě. Stanoviště navigátora je u A-50 kompletně zakryté, ocasní střeliště tato verze nemá a ostatní okénka na trupu mají zlatavé zasklení. Což jak už jsem zmiňoval řeší stavebnice obtiskem a tak pro okénka ani nenabízí připravené otvory.

 

Zbarvení a obtisky

Obtiskový aršík nabízí možnost postavit 2 letouny A-50 ze současného stavu ruských vzdušných sil. Aršík je vytištěn bez kazů a poškození. Soutisk obtisků je dobrý. Krycí lak je lesklý.

Prvním letounem je červená 30 (v. č. 0023436059). Letoun nese standardní bílo-šedé zbarvení letounů A-50. Na atraktivitě jí přidávají dva modré pruhy podél trupu a bílý podbradek. U tohoto letounu jsem nenašel žádné větší odlišnosti návod/realita. Dle fotografií vše sedí včetně odlišného odstínu motorů, možná jen anténa na vršku přídě by mohla být světle šedá. A rovněž je možné použít znaky s modrým lemem, které letoun později obdržel. Nicméně varianta bez modrého lemu není špatně.

Foto: Viktor a Viktor Mizikaev, www.russianplanes.net

 
Druhý letoun je červená 50/RF-50601 (v. č. 1003496899). Tento letoun sice postrádá modré pruhy, má však na pravé straně přídě má emblém jednotky letounů A-50. Navíc má i novější podobu ruských výsostných znaků s modrým lemem. Oproti fotografiím jsou ale v návodě drobné nedostatky v oblasti přídě, konkrétně rozsahu šedé barvy, černé plochy proti oslnění i rozsahu šedé barvy na špičce přídě. Stejně tak kryt antény na vrchu přídě není bílý, ale spíše světle šedý a motory jsou ve stejném odstínu šedé jako křídla. Letoun nese poměrně znatelné známky olétání, takže je zde spousta možností k oživení povrchu. V každém případě tedy doporučuji u tohoto konkrétního kusu více koukat na fotografie, těch je naštěstí k dispozici dostatek.

Foto: Tichon a Andrey Tchursin, www.russianplanes.net

 

Závěr

Stejně jako u Il-76, i zde se stavebnice na svém víku chlubí označením "ultimate kit". Pravda je taková, že toto označení opravdu není daleko od pravdy. Z hlediska poměru shoda se vzorem, celková kvalitou, zpracování a cena je to tak 9/10. Pokud si tedy někdo na tento speciál dělá zálusk, nelze než doporučit.

 

Jakub "Kubouš" Jirásek

 
Vzorek byl poskytnut ze soukromých zásob autora.
 

Rubrika Letadla - 1:144, Letadla - Náhledy do krabiček, Zvezda | Bez komentářů

Komentáře

Napsat odpověď.

Musíte být přihlášeni, abyste mohli odpovědět.