1/48 Typhoon Mk. Ib – Eduard

3.7.2018 - 1,745 přečtení

11117_z1

Třetí vydání limitované edice Typhoona, tentokrát s “bublinovitou” kabinou.

Hawker Typhoon Mk. Ib 1/48

Oto Drobík


Název: Typhoon Mk. Ib 1/48
Měřítko: 1/48
Výrobce: Eduard
Kat. číslo: 11117


Úvod

V červnu 2018 k výročí operace D-Day vydala firma Eduard limitovanou edici modelu letadla Hawker Tyhoon Mk.IB v měřítku 1/48. Eduard nevydává Typhoona poprvé, už dříve dvakrát vydala model Typhoona, ovšem ve verzi dvou verzích s kabinou typu Car Door. Tentokrát se jedná o vylepšenou verzi Typhoona s bublinovitou kabinou…


Náhled do krabice

Po otevření krabice zde najdeme výlisky od firmy Hasegawa. Na první pohled jsou výlisky pěkně odstříknuté, rytí se nikde neztrácí, jen u drobných dílu je lehoulince vidět dělící rovina formy, ale neni to nic, co by se nedalo vyřešit lehkym oškrábnutím skalpelem během začišťování dílů.


Rámečky označené A a B obsahují obě poloviny trupů, kryty podvozkových šachet a další drobné díly.

Rámečky E a F obsahují horní a dolní poloviny křídla. Rámeček G obsahuje bočnice trupu v místě kokpitu.

Dále rámeček N obsahuje hlavně díly do kokpitu. Za zmínku stojí velmi pěkně odstříknutou palubní desku. Pokud by se někomu nelíbila z barevných leptů, může použít kombinace plastové + obtisk.

Dva rámečky Q obsahují kola, výškovky, výfuky a jiné díly. Ovšem v tomto přebalu od Eduardu výškovky nepoužijeme, protože jsou nahrazené zvětšenými výškovkami z resinu. Dále tyto rámečky obsahují výfuky, po pravdě, doporučuji jejich nahrazení resinovými, protože je potřeba odvrtat a celkově jsou nemodelové.

Z rámečku S využijeme jen půlku pancéřové desky.

Dva rámečky T obsahují Britské neřízené rakety RP-3. Pokud by se modeláři nelíbily, Eduard je dělá jako doplněk pod kat.č.: 648394.

Ve stavebnici najdeme i rámeček C, který má trojlistou vrtuli. Pokud si vybereme kamufláž z krabičky, tak tuto vrtuli nevyužijeme.

Rámeček L a M obsahují čiré díly, které jsou vylisovány čistě, bez škrábanců.

Dále ve stavebnici najdeme velký arch s obtisky, které jsou vytištěné italskou firmou Cartograf. Jak je u této firmy standardní, obtisky jsou bez chyb, perfektně vytištěné včetně drobných popisek.

Stavebnice obsahuje dvě planžety s leptanými díly. Barevná planžeta řeší hlavně prostor pilota a upínací pásy. Jako velké plus považuji to, že leptané páčky na přístrojové desce jsou delší a jejich konec umožňuje zahnutí o 90 stupňů a vkládají se “zevnitř” panelu, takže určite budou lépe držet a je daleko menší riziko odpadnutí. Druhá, větší planžeta obsahuje sedačku a další díly, jako filtr sání a další drobné doplňky, které zvyšují detailnost modelu.

Poprvé jsem se i setkal s tím, že palubní deska - přístroje mají na sobě rovnou lesklý lak, takže odpadá nutnost zakapovat “sklíčka” lesklým lakem.

Stavebnice obsahuje i masky pro kabinu a kolečka. Dále je zde přibalená resinová čtyřlistá vrtule včetně kuželu, zvětšené výškovky a tropický filtr. U mé stavebnice bylo na výškovkách drobná špína, ale nijak to neovlivnilo kvalitu odlitků.

Ve stavnici je klasický Eduardí návod na lesklém křídovém papíře. Návod je psaný v anglištině a českou variantu najdeme na stránkách Eduardu. Na první straně se píše základní informace o letounu. Na dalších stranách najdeme samotný postup včetně upozornění na rozdílné díly - podle vybraného stroje. Proto doporučuji si před začátkem vybrat kamufláž a stroj a až následně se pustit do samotné stavby.


Kamufláže

  1. MN529, F/O Ian Handyside, 184. squadrona, 129. wing, RAF Westhampnett, Velká Británie, červen 1944.
    Letoun, se kterým létal F/0 Ian G. Handyside, byl jeden z prvních se čtyřlistou vrtulí. Zajímavostí je, že tento stroj operoval bez prachového filtru, takže musel být poměrně brzy odeslán k opravě. Ovšem po opravě, během operačního přeletu, byl sestřelen.
  2. MN819, S/Ldr Jack Collins DFC, 245. (North Rhodesian) squadrona, 121. wing, RAF Holmsley South, Velká Británie, červen 1944.
    S letounem létal S/Ldr Jack Collins DFC. Barevný pruh na kuželu je řešen obtiskem.
  3. RB431, W/Cdr John ‘Zipp' Button DSO, DFC, 123. wing, B.103 Plantlünne, Německo, duben 1945
    S letounem létal John Chester Button, přezdívaný "Zipp". "Zipp XI" byl jeho 11. letoun, zajímavostí je, že v něm byly namontovaná 35 mm kamera, která snímala malým otvorem v pravém křídle, a dále fotoaparát, který směřoval dopředu a nahradil levý vnitřní kanón.
  4. RB207, F/O Bill Beatty, 438. (RCAF) squadrona, 143. (RCAF) wing, B.150 Hustedt, Německo, květen 1945.
    Letoun byl přidělen F/O W. L. Beattymu, ale reálně s ním létalo více pilotů. Celkově tento stoj nalétal úctyhodných 93 bojových letů.
  5. MP197, 245. (North Rhodesian) squadrona, 121. wing, B.164 Schleswig, Německo, červen 1945.
    Návod a obtisky zachycují vzhled stroje až po válce, v červnu 1945.
  6. SW399, F/O Ronald Sweeting DFC, 175. squadrona, 121. wing, B.164 Schleswig, Německo, červenec 1945.
    Návod zachycuje letoun z července 1945, kdy s ním létal Fl/Lt R. F. Sweeting.


Závěr

Eduard nám znovu nabídl perfektní stavebnici, kde najdeme osvědčený mix kvalitních výlisků - tentokrát od Hasegawy. Dále pak sadu leptaných a resinových dílů, kvalitní obtisky a v neposlední řadě výběr z 6ti zajímavých letounů.


Původní výlisky od Hasegawy jsou známé tím, že jsou perfektní, sestavitelnost je výborná, takže během stavby nepředpokládám žádný větší zádrhel, takže stavebnici mohu s klidným svědomím doporučit.


Oto Drobík


Redakce ModelWebu děkuje firmě Eduard za poskytnutí vzorku pro recenzi.


Rubrika Eduard, Letadla - 1:48, Letadla - Náhledy do krabiček | Bez komentářů

Komentáře

Napsat odpověď.

Musíte být přihlášeni, abyste mohli odpovědět.