1/48 L-39ZA “Attack & Trainer” – Special Hobby

17.5.2018 - 1,060 přečtení

boxart

Další přebal stavebnice ikony československého leteckého průmyslu.

Další z hnízda Albatrosů

Petr "PetrK" Kýbus


Úvod

boxart

Model: L-39ZA "Attack & Trainer"
Měřítko: 1/48
Výrobce: Special Hobby
Kat. číslo: SH 48167


Před časem vyšla další dlouho očekávaná stavebnice ikony československého leteckého průmyslu, letounu L-39. Tentokrát ve verzi ZA, kromě čs. letectva navíc v dalších atraktivních kamuflážích.


Stavebnice opět vychází z původních forem MPM a navazuje na verzi L-39C "NATO Trainer" vydanou v roce 2015, jejíž recenzi si můžeme přečíst ZDE. Výlisky byly doplněny planžetou leptů a několika PUR doplňky.


Jak je to tedy s novou stavebnicí?


Zde je vidět největší pokrok v podobě kompletně přepracované formy rámečku A s díly trupu, obsahuje navíc vyšší horní část směrovky pro letouny pozdějších sérií. Dále se objevil již delší čas samostatně prodávaný rámeček s vstřikovanými překryty kabiny, rozsáhlejší lepty a více PUR doplňků. Ostatní rámečky jsou, pokud mohu porovnat, stále ty původní od MPM i s jejich nedostatky.


Rámečky s výlisky

Jak bylo uvedeno výše, jedná se o původní short run výlisky z forem MPM s výjimkou rámečku A s díly trupu, který je kompletně přepracován. Nově přibyl také rámeček čirých dílů překrytu.





PUR díly

V sáčku najdeme díly výstupní trysky, kanónu GŠ-23 s krytem, raketnice UB-16, antény, záhlavníky sedaček správného tvaru a drobnosti do kokpitu, aerodynamické kryty mechanismů klapek a brzdících štítů a kola s brzdami. Bohužel u kol se mi vůbec nelíbí tvar pneumatik, jsou zcela ploché a hranaté jako u auta. Fotografie PUR dílů jsou převzaty z webu Special Hobby.


Lepty a film s přístroji

Planžeta leptů obsahuje antény, drobné díly do kokpitu a zejména dva druhy přístrojových desek a zaměřovačů. V návodu je uvedeno, že modelář má možnost postavit tzv. Universal - easy variantu s použitím plastových dílů přístrojů nebo použít právě lepty. Ty jsou zvlášť pro Thajský letoun disponující HUD a pro ostatní uživatele s klasickým optickým zaměřovačem. Malá fólie obsahuje přístroje k zasklení palubních desek a sklíčka zaměřovačů.


Návod

Návod je barevný, přehledný a na několika stranách nás provede stavbou s rozlišením jednotlivých rozdílů mezi vybranými variantami.


Obtisky a kamuflážní schémata

Obtisky pocházejí z dílny firmy Cartograf, jsou vyrobeny čistě ve vysoké kvalitě.

Aršíky obsahují obtisky na čtyři letouny v sedmi různých variantách zbarvení a kompletní popisky ve třech provedeních podle uživatele.


  1. L-39ZA, 2346, Vzdušné síly České republiky z doby působení u 11.slp Žatec (v popisu je uveden 5.slp Plzeň, kde byl letoun detašován v rámci PVO). Zobrazené zbarvení a doplňky získal po revoluci roku 1989, kdy se zúčastnil akcí v zahraničí v rámci Tygří letky 11.slp. Na spodních plochách křídla jsou nestandardně znaky s bílým lemem. Jako perlička jsou v popisu uvedeny zásahy tohoto letounu proti narušitelům našeho vzdušného prostoru v roce 1985 a 1988.
  2. L-39ZA, 2346, Vzdušné síly AČR, 22. ztl Náměšť nad Oslavou, kde sloužil od konce roku 2003. Zde uvedená podoba ukazuje modelářsky zajímavé opravy laku vyvedené jinými odstíny barev.
  3. L-39ZA, 5017/NL-37, Alžírské letectvo, École supérieure de l´ Air, 1991 - 1995.
  4. L-39ZA, 5017/NL-37, Alžírské letectvo, École supérieure de l´ Air, 1995. Ten samý letoun po opravě v továrně Aero. V roce 1995 havaroval, byl odeslán do ČR, kde byl opraven a zalétán v zobrazené podobě s jiným křídlem (určeným pro letoun Nigerijského letectva - neslo i jeho znaky) a některými plechy v základové barvě. Další modelářsky zajímavá kamufláž.
  5. L-39ZA, 5017/NL-37, Alžírské letectvo, École supérieure de l´ Air, 1996. Opět ten samý letoun, zde po finálním nástřiku po opravě. Letoun má jiné rozložení barevných polí, jiný tvar označení a některé popisky.
  6. L-39ZA, 5119, tovární letiště Aero. Tento letoun patřil koncem roku 1990 mezi několik strojů testovaných izraelskými piloty. Nesl izraelské znaky, na směrovce upravené označení na L-39ZE a ručně namalované trupové číslo 208 pro tovární lety.
  7. L-39ZA/ART, 365504/41133, Thajské královské letectvo, 411 Sqn./41. Wing, RTAFB Chiang Mai. Vyobrazený letoun má světlejší variantu kamufláže v zelenošedých barvách a výroční doplňky.



Fotografie ostatních variant se mi nepodařilo najít...


Závěr

Vím, že výroba stavebnice je velmi složitý proces, proto jsem rád, že se podařilo aspoň částečně odstranit nedostatky původních stavebnic. Za další velké plus považuji atraktivní obtisky. Na druhou stranu je myslím škoda, že vylepšování vyšlo jaksi jen napůl. Už vzhledem k tomu, že se postupně objevují stavebnice Albatrosu ve stejném měřítku od konkurence, které dost silně cloumají podstavcem monopolu Special Hobby. Nicméně, kdysi jsem stavěl L-39ZA od MPM a nebylo to nijak složité, takže mám zato, že si stavebnice i přes nedostatky své modeláře najde (včetně mne).

Petr Kýbus


Redakce ModelWebu děkuje firmě Special Hobby za poskytnutí vzorku pro recenzi.



Rubrika Letadla - 1:48, Letadla - Náhledy do krabiček, Special Hobby | Bez komentářů

Komentáře

Napsat odpověď.

Musíte být přihlášeni, abyste mohli odpovědět.