1/72 Dornier Do 27/ Casa C-127, Special Hobby

14.5.2018 - 613 přečtení

1280px-Dornier_Do_27_(8736036163)

STOL prcek

Martin 'Černoch' Černý


krabice

Model: Dornier Do 27/ Casa C-127 "German, Spanish and Belgian Service"
Výrobce: Special Hobby
Měřítko: 1/72
Kat. č.: SH72327


Úvodem

Letouny s vlastnostmi kategorie STOL (short takeoff and landing) se nejvíce objevují mezi lehkými kurýrními stroji využívanými po celém světě. Prapředek této kategorie byl třeba legendární L-3/L-4 Piper či Fi-156 Storch. Letouny STOL se vesměs vyznačují poměrně bohatou mechanizací křídla , pevným podvozkem, konstrukcí hornoplošníku a nízkou hmotností. Relativně brzy po skončení 2.sv války se objevila u firmy Dorniera na tehdejší dobu poměrně moderní konstruce letounu Do 25. Letoun byl zkonstruován na základě požadavků španělského letectva a vybaven motorem o výkonu 110 kW avšak nikdy nepřekročil stádium prototypů. Přemotorováním na výkonější motor Lycoming (254 kW) vznikl první prototyp letounu nyní označovaného jako Do 27. Zalétán byl v roce 1955. Letoun se dostal do výzbroje mnoha států. Mezi největší patřil pochopitelně nově vybudovaná Bundesluftwaffe. Licenční výroba pro potřeby španělského letectva proběhla v továrně CASA. .


Obsah krabice

V minulosti byl Dornier již ztvárněn a to firmou HUMA. Jednalo se o shortrun v kvalitě tehdejší doby. Zhruba vloni na jaře se začali objevovat první informace o zcela nové stavebnici kterou připravovalo Special Hobby. Téměř po roce je model na pultech prodejn a v rukou modelářů. Stavebnice je navržena 3D modelací, formy jsou kovové, žádný short run. Po otevření krabice nalezneme čtyři rámečky s 63 díly ze světle šedého plastu (jedenáct nepoužijeme), jeden rámeček s jčirými díly zasklení, leptanou miniplanžetu, aršíky s obtisky a celobarevný stavební návod.

Povrch výlisků je ryt negativní linkou, provedením výraznější než jsme byli u SH zvyklí, což vítám. Paneláž není na žádném místě vyloženě poškozena nebo zalita. Kazy jsem na výliskách nenašel. Všechny díly jsou odstříknuty čistě. Díly křídla jsou vzhledem k mechanizaci děleny trochu netradičně. Po slepení bude mít křídlo relativně tlustý profil a uvnitř bude dutina. není třeba se obávat deformací při neopatrném chycení za křídlo, systém vnitřních dorazů spolehlivě zamezí deformaci. (zkusil jsem to, opravdu silou a sestavené křídlo se ani nehne). Trup má oddělený předek. Zřejmě se počítá s dalšími verzemi s odlišným motorem a motorovým krytem. Ostatní díly které tvoří zbytek modelu- podvozek, kolečka, vrtule, výškovka, směrovka atd. jsou také vylisovány ostře a bez větších kazů. Drobné propadliny - vtaženiny lze najít na dílech podvozku na kořenové části která dosedá na trup. Více asi nemám co bych k výliskům napsal. Z prvotního pohledu na mě působí velmi dobrým dojmem.



Čiré díly

Kabinka je tvořena několkika díly.Průhlednost je dobrá, zkreslení mírné. Rámování je ostré. Bohužel na dílech hlavních dveří pilotů je velmi neštastně umísteň vtok rovnou do čiré plochy skla. V těchto místech není žádný rám, takže bude vždy vidět nepatrná stopa po vtoku či jeho začištování. V nejhorším případě pokud dojde k vylomení dílu z rámečku, je celý díl na vyhození. Na náběžnou hranu křídla dolepíme kryt světlometu. Návod uvádí jednu z možností ponechat kabinku otevřenou (vyklápěli se také zadní okna pasažérů směrem nahoru ke křídlu).

Pozn. na novinku rychle zareagovala firma MH model a v současné době již nabízí masku pro oboustraný nástřik kabinky.
Vyzkoušel jsme několik masek na kabinku. Masky sedí přesně. Určitě bych je doporučil ke koupi. já jsem rád za jejich pořízení, nemusím se zdržovat s maskováním oblých rohů.


Návod

Návod nás na první stránce seznámí s historií letounu. Na druhé stránce najdeme rozmístění dílů v rámečcích a grtaficky zvýrazněné ty, které nepoužijeme. Na dalších stránkách nás návod povede stavbou, rozdělenou do 12-ti kroků.


Vše je zakresleno srozumitelně, u dílů opatřených nátěrem je vyznačeno jakou barvu použít - dle tabulky.

Lept

Součástí stavebnice je miniplanžeta obsahující leptané díly antén pro kamuflážní varianty Německa a Belgie. Velká škoda, že do planžety nedal výrobce upínací pasy alespoň pro pilotní sedadla. Bude nutná výpomoc z domácích zásob.



Obtisky

Aršík byl vytištěn u Cartografu, obsahuje základní insignie a popisky. Součástí je obtisk přístojů na palubní desku. Ostrost detail, soutisk, barvy, na jedničku, super.....ale po zkušenosti s obtisky z BV 155 se trochu obávám aplikace. V tomto bodě mě Cartograf zklamal, zejména tlouštkou a nepoddajností obtisků. Součástí aršíku jsou také základní popisky. Není jich mnoho, ale model oživí.


Kamufláž

Kamo A:
Dornier Do 27A-1, Bundesluftwaffe, základna Penzing, 1977 - letoun trupového kódu 55+84 nese standardní kamufláží barvy té doby - olivová zelená/středně šedá na horních plochách, spodní plochy světle šedá či šedostříbrná. V návodu je u zelené barvy uvedené podivné označení jako Olive Yellow. Možná že tak byl označen originál ve vrzorníku RAL, ale skutečnost se blíží více klasickému Olivově zelenému odstínu.

Kamo B:
Dornier Do 27J-1, Belgie - letoun trupového kódu OL o D11 nese jednolité zbarvení olivově zelenou barvou na všech plochách.

Kamo C:
Casa C-127, Al-Ajún, španělská Sahara, španělské letectvo 1970 - letoun trupového kódu 408o1/sn L9-4 nese jednolité zbarvení stříbrnou barvou na horních plochách, blankytně modrou an spodních.Svrchní část motorového krytu a svrchní část zadní části trupu byla opatřena černou barvou proti oslnění osádky. Fotografii na tento konkrétní stroj jsme nenašel, pouze na sesterskou Casu 408o4..Zbarvení je shodné.

Zdroj fotografií: Internet


Závěr

Z toho co mám před sebou vidím model netradiční předlohy, který jistě zaujme svým zevnějškem. Model vypadá na první pohled zpracován dobře, více poznám až při stavbě.


Martin 'Černoch' Černý

KPM Kaznějov


Redakce ModelWebu děkuje firmě Special Hobby za poskytnutí vzorku k recenzi.


Rubrika Letadla - 1:72, Letadla - Náhledy do krabiček, Special Hobby | Bez komentářů

Komentáře

Napsat odpověď.

Musíte být přihlášeni, abyste mohli odpovědět.