1/48 Heinkel He-280 – ProfiPACK – Eduard

23.4.2018 - 955 přečtení

P4216291

U Eduardu vyslyšeli pláč a nářek modelářů, v archivu oprášili 19 let staré formy a do dubnových novinek zařadili...

Heinkel He 280

Daniel "Skřivan" Křivánek

P4216291

Název: He 280
Výrobce: Eduard
Měřítko: 1/48
Kat. č.: 8068

Historie

he280_V3_08

He 280 první proudový letoun na světě, jednomístný dvoumotorový stíhací letoun s příďovým podvozkem a pneumaticky vystřelovací sedačkou. Více na Wikipedii - He-280.

Úvodem

P4216294

V klasické Eduardí profipackové krabici nalezneme sáček výlisků a jak už bývá v edici Profipack zvykem i planžetu leptů, vykrývací masky, barevný návod a tentokrát pouze tři kamuflážní schéma. V sáčku s plastovými díly nalezneme tři rámečky. I když tři - máme tu rámeček A, B 2x C a D. A ještě nesmíme zapomenout na rámeček čirých dílů. Oproti vydání před 19-ti lety chybí závaží. Tudíž si dovážit model musíme svépomocí.

Rámeček A

V tomto rámečku jsou vylisovány křídla, podvozkové nohy, kola podvozkové kryty. Rytí je poměrně ostré a hluboké, ale myslím, že někteří jedinci si ho určitě prohloubí. Dělící rovina je nepatrně viditelná pouze na podvozkových nohách. V pohodě odstraníme skalpelem.

Rámeček B

Na tomto rámečku najdeme poloviny trupu, kokpit, směrovky a výškovku. I tento rámeček je vylisován velice pěkně. Jen na směrovkách a výškovce jsou drobné šupinky. Ale ty by neměly ničemu vadit.

Rámeček C

Na tomto rámečku najdeme proudové motory a to JUMO 004 a HeS 08.

Rámeček D

Ten obsahuje první a poslední stupeň motoru JUMO 004 a vrchní část motoru za křídlem.

Čiré díly

Ten obsahuje zavřenou kabinku, otevřenou a kryt světlometů. Bohužel odsuvný díl při otevřené kabince je stejně široký jako u zavřené, takže když jen umístíme v otevřené poloze, tak mírně popraská. Tady bude nutné jej na spodní straně nastavit.

Už mám tu čest...

Návod

Stavební návod je jak bývá u Eduardu v edici profipack zvykem je na křídovém papíru. Úvodu najdeme krátkou historii typu. Dál už nás návod provází krok za krokem celou stavbou a jak je již u Eduardů tradicí, je velice přehledný.

Pro počtení v češtině je potřeba si stáhnout ze stránky výrobce český návod.

Obtisky

Obtiskový aršík je jeden a obsahu označení pro tři modely. Je vytištěn domácími (EDUARD). Co je zajímavé, že jsou kříže s kodovým označením vytištěny společně. Tím máme značně usnadněnou aplikaci obtisků.

Leptík a maska

Jak je v edici profipack zvykem součástí každého balení je i drobný leptík. Nejinak je tomu i zde. Leptík obsahuje malou barevnou planžetku s palubní deskou, bočními pulty, upínacími pásy, pedály.

Maska nám pomůže zamaskovat překryt kabiny a kola.

Kamufláže

Kamuflážní schémata jsou tři. Všechny zbarvení jsou v RLM 02. Takto byly v Německu "kamuflovány" všechny prototypy. Liší se pouze kódovým označením.

  1. He 280 V2, GJ+CA, březen 1943
  2. He 280 V3, GJ+CB, červenec 1942
  3. he 280 V8, NU+EC, červenec 1943

Škoda, že se nepodařilo propašovat i nějaké vymyšlené označení nebo-li What If. Ale nezoufejte co není může být...

Závěr

Je potěšující, že se firma Eduard nechala přemluvit k reedici tohoto zajímavého typu. Samozřejmě je vidět posun technologický posun a zpracování forem - poslední FW-190A a skoro před dvaceti lety zkonstruovaný He 280. Na druhou stranu je otázka jestli vůbec tento okrajový typ někdo v lepší kvalitě udělá.
Tohle je ideální model pro začínající modeláře, ale i pro zkušené na nějaké to víkendové lepeníčko.

Daniel "Skřivan" Křivánek
MK Apolo Kopřivnice
Redakce Model Webu děkuje firmě Eduard za poskytnutí vzorku pro recenzi.

Rubrika Eduard, Letadla - 1:48, Letadla - Náhledy do krabiček | Bez komentářů

Komentáře

Napsat odpověď.

Musíte být přihlášeni, abyste mohli odpovědět.