1/72 Me-309 V1/V2 – RS models

28.4.2017 - 1,696 přečtení

Fotka 001

Pohled do krabičky na neúspěšného nástupce bf 109.

Docela málo známy Messerschmitt

Jaroslav Supík


Fotka 001

Model: Messerschmitt Me-309 V1/V2
Výrobce: RS models
Měřítko: 1/72
Kat. č.: 92201


Úvodem

S historii typu vás jako vždy odkáži na Wikipedii.

Stavebnice

Stavebnice je balena do charakteristické krabice s bočním otevíráním. Titul tvoří ani ne moc přitažlivá kresba bokorysu umístěna na mnohem lépe provedenou letištní plochu s oblohou, a zadní stranu tvoří tři markingové možnosti. Obsah je klasický - tři rámečky, z toho jeden z čirého materiálu, návod a obtisky.


Výlisky

Díly jsou vylisované z pískově zbarveného měkčího plastu technologii zvanou short-run. Tomu odpovídá i provedení detailu. Paneláž je znázorněná rytím do hloubky. Tolik všeobecný popis a nyní se zaměřím na jednotlivé rámečky.


Hlavním obsahem prvního rámečku jsou díly trupu, variabilní ocasní plochy, vybavení kokpitu a díly podvozku. Díly jsou vylisovány poměrně čistě, i když dílech trupu jsou čtyři rýhy, které výrobce má nachytané asi pro vybavení nějaké what-if varianty a na prototyp nepatří. Rytí bude třeba protáhnout rydlem, protože se na některých místech ztrácí.


Nejhorší bude boj s dělicí rovinou, která se nejhůř bude odstraňovat z podvozkových nohou a výfuku. Disky hlavních kol mají propadliny, které jsou víceméně symetrické, takže se můžeme tvářit, že tak mají vypadat. Otřepy na některých dílech taky moc nepotěší, ale není to nic co by nezvládl napravit ani začátečník. Více v galeriích.



Menší rámeček obsahuje díly křídla, alternativní koncové oblouky, dvě varianty VOP, dno příďové podvozkové šachty a spodní část výsuvného chladiče. (Ano Me-309 měl toto komplikovanější řešení chlazení...)


Kvalita vylisováni dílů je stejná jako v předchozím případě, což není překvapující, protože pokud se nemýlím, oba rámečky vycházejí z lisovny jako jeden a poté jsou před balením odděleny.


Poslední nejmenší rámeček je z průhledné hmoty a jeho obsah tvoří jak je ve většině stavebnic zvykem překryt kokpitu. Danou technologii tenčí vyrobit nepůjde, a proto se musíme smířit s čočkovým efektem. Ale jinak je krásně průhledný a čistě vylisován.


Návod a obtisky

Návod je tvořen listem formátu A4 přeloženým na půl. Tvoří jej historie typu v angličtině, rozstřel dílů v rámečcích, odkazy na použité barvy a 13 stavebních kroku, které se jeví přehledné.


Ovšem ve stavebních krocích jsem nalezl pár nedostatku. Není uvedeno, že máme zatmelit výstřelné otvory včetně prolisů na kapotě motoru, protože prototypy V1 a V2 byly bez výzbroje. To se také týká kroku sedm, kde není uvedeno, že hlavně a jejich montáž jsou jen pro prototyp V4, který má výrobce také v programu pod jiným katalogovým číslem.


Použití alternativního koncového oblouku vysledujeme z kamuflážních schémat, které jsou na zadní straně krabice a obsahují pouze levý bokorys a kompletní pohled shora doplněný o pozice kódových písmen na spodní straně křídla.

Obtisky obsahují pouze kódová písmena, znaky včetně rozdělených hakenkreuz a jsou vytištěný relativně čistě. Jen v tiskárně si neohlídali posun bílé barvy, která se navíc jeví transparentní, vůči černé barvě.


Závěr

Průměrný short-run, ale hodí se pro ty co by si chtěli tento typ stavebnic zkusit a hlavně bude vyhledávaný staviteli Luftwaffe, protože od Eduardu se jej nedočkáme a lepší dostupný na trhu v tomto měřítku stejně zatím není.


Jaroslav Supík


Rubrika Letadla - 1:72, Letadla - Náhledy do krabiček, RS models | Bez komentářů

Komentáře

Napsat odpověď.

Musíte být přihlášeni, abyste mohli odpovědět.