1/72 Canadair Challenger C-143A / CL-604 – Big Planes Kits

7.1.2017 - 1,581 přečtení

BPK logo

Málo známou novinkou loňského roku bylo několik verzí a přebalů stroje Challenger/CRJ ve dvaasedmdesátce od výrobce Big Planes Kits (BPK) z Ukrajiny. Na Eday jsem si zakoupil verzi používanou v řadách americké pobřežní stráže, tedy Challenger pod označením vojenského rejstříku jako C-143A.

Canadair Challenger C-143A / CL-604

Tomáš Macourek


Stavebnice: Canadair Challenger C-143A / CL-604
Kat.č.: 7210
Měřítko: 1/72
Výrobce: BIG PLANES KITS


Obsah krabice

V tuhé, vrchem otevírací krabičce s docela podivně upravenou fotkou ala kresba najdeme sedm rámečků z šedého plastu, jeden rámeček čirý plus kokpitová čirá část, samostatně pěkně v pytlíčku. Spodní část křídel s centroplánem jako jeden díl je také vložen samostatně. Dále najdeme tři pytlíčky s resinovými díly, planžetu leptů, masky, obtisky a samozřejmě návod. Samotná krabička tedy moc nenadchla, ale obsah už je docela slušný.

Výlisky a resiny

Po otevření krabičky jsem nečekal žádnou super stavebnici, ale výlisky vypadají vcelku dobře a jsou opatřeny rytím do hloubky. Mé výlisky jsou od výroby mastné, takže napřed to bude chtít před prací s nimi řádně očistit a odmastit. Na větších dílech Nejsou žádné viditelné vady, na trupu jsou pouze otřepy v místě otvorů pro okna kabiny cestujících. Linky paneláže bude nutné pro sjednocení hloubky protáhnout, některé jsou hlubší (na trupu), některé méně (na křídlech) a na vcelku obvyklých místech se rytí ztrácí (u spojů polovin trupu). Povrch dílů trupu a křídel mi přijde hrubší a bude třeba jej doleštit. Žádné díly nemají vodící kolíky pro sestavení, je tedy žádoucí si dodělat vlastní alespoň na dílech trupu.

Díly drobnější, jako jsou díly do interiéru, díly podvozkových šachet a nohou jsou posety otřepy. Sedadla jsou znázorněna bez pásů, které bude nutné zhotovit. V kokpitu je vše potřebné, přepážka mezi kabinami je pěkně ztvárněna a v kabině pro cestující jsou mimo křesel i nadokenní úložné prostory. Součástí trupu jsou na levé přední straně vstupní dveře, které je možné vyříznout a nahradit schůdky, které jsou rovněž součástí plastových dílů a leptů. Podvozkové šachty a jejich kryty vypadají uspokojivě, což se už moc nedá říci o podvozkových nohách, které budeme muset alespoň trochu vypracovat do požadovaného tvaru (ne-li zhotovit alespoň částečně znovu), aby nebyly v tak velkém kontrastu s resinovými koly. Obdobnou práci nám dají i kryty ovládání mechanizace křídel.

Čiré díly jsou opět umaštěné z výroby. Opět bude nutné díly odmastit a přeleštit. Okna kabiny cestujících jsou pěkně ztvárněna a přilepují se v jednom díle na trup na každé polovině, přičemž díly by měly sednout do paneláže na trupu. Okna kokpitu jsou vyrobena společně s přední částí trupu, což bych zde chápal jako výhodu. I v tomto případě musíme okna přeleštit a zbavit drobných škrábanců. Dalšími čirými díly jsou poziční světla na křídla a konec trupu a přistávací světlomety.

Polyuretanové díly jsou samostatně zabalené ve třech zavíracích pytlíčcích. Dva z nich obsahují díly na oba motory GE CF34-3B. Díly motorů jsou krásně odlité, bez bublinek, jsou krásně symetrické a mají perfektně ryté detaily. Na jednom motorovém vstupu vzduchu mám pár otřepů k začištění a sem tam bude potřeba nějaká místa přeleštit. Ve třetím sáčku jsou podvozková kola. V tomto měřítku moc nevídané - pneumatiky a disky jsou zvlášť, přičemž máme na výběr, které disky na pneumatiky dáme. Detaily na discích i pneumatikách jsou velmi povedené, pneumatiky mají drážky po obvodu, dokonce i nápisy výrobce...

Masky a lepty

Masky jsou vyřezány do bílé, asi nějaké reklamní fólie, se kterou jsem se při maskování modelů ještě nesetkal. Aplikaci na model zkoušet zatím nehodlám, ale po odloupnutí rohu aršíku zjišťuji výbornou adhezi na mém ukazováčku. Masky použijeme na okna kokpitu i kabiny cestujících, na kola příďového i hlavního podvozku a také pro zhotovení "kamufláže". Jsou zde pruhy pro vymaskování barev USCG i kosočtverce na trup pro stroj společnosti REGA. Sám nevím, jestli je použiji, protože jsem zvyklý stříkat kamufláže od nejsvětlejší po nejtmavší, takže stříkat napřed červenou (a modrou) a pak bílou mi jde trochu proti srsti.

Aršík nebarvených leptů o rozměrech cca 40 x 40 mm nabízí zhotovení detailů uvnitř kabiny, ale hlavně exteriéru. Na planžetě je tak množství antén a snímačů nebo také detaily na otevřené schůdky či podvozky. Lepty do kokpitu, na které jsme zvyklí od jiných výrobců, zde nejsou, palubní deska, středový a stropní panel a další tabla, jsou ztvárněná obtisky.

Obtisky

Tak zde rovnou říkám, že je netiskl ani Cartograf a ani Microscale. Špatné ale rozhodně také nejsou. Soutisk a ostrost je velmi dobrá vyjma amerických hvězd a znaků USCG. Na hvězdách lehce ujíždí podkladová bílá, ale výsostné znaky se asi dají jednoduše nahradit. Znaky USCG mají trochu kostrbatě vyvedené nápisy. Všechny dekály mě však nijak neuráží a nebudu mít problém je (kromě hvězd) použít. Obtisky na stroj REGA jsou jednodušší a také lépe provedené. Krycí vrstva laku vypadá docela tence, tak uvidíme...

Návod

Návod je barevný na formátu A5 dvojjazyčně: anglicky a ukrajinsky. První strana nás v krátkosti seznámí s obecnou historií typu, na druhé straně je obsah krabice s rozložením dílů a dále již pokračuje stavební návod v jednatřiceti bodech. Poslední dva listy jsou podkladem pro barvení.

Stavební část je přehledná a hezky ztvárněná. Osobně nemám rád přehuštěné a tím mnohdy i zmatečné návody, což naštěstí není tento případ. Postup stavby je celkem v pořádku, možná mohlo být u exteriérových doplňků dolepovaných na trup lépe znázorněno jejich přesnější umístění. Co mi však zde úplně chybí, tak je označení zbarvení interiéru a detailů. V tomto směru v návodu nenajdeme nic. V exteriéru se můžeme držet celkem velkého množství fotografií na internetu, na interiér v době služby u USCG nemám jedinou fotku... U stroje REGA je situace trochu jiná, na internetu jsem našel úplně jiné rozložení kabiny cestujících než je ve stavebnici!

Livery

Krabice obsahuje dvě možnosti zbarvení. Tou první je vojenský C-143A od americké pobřežní stráže (USCG) s výrobním číslem 5427. Od prosince 2005 létal tento jeden jediný zapůjčený kus jako Medium Range Command and Control Aircraft (MRC2A) ve prospěch velitele USCG nebo ministra pro vnitřní bezpečnost (Secretary, Department of Homeland Security). U popisu kamufláže je datum a místo, pravděpodobně zde byly pořízeny fotografie pro zpracování modelu, protože letoun měl jinak domovskou základnu na Air Station Washington, D.C. C-143A byl vyroben v roce 1999 a létal jako privátní VIP stroj. K tomuto účelu se také po krátké službě v barvách USCG vrátil. USCG dále pro účely přeprav VIP používá letouny C-37A Gulfstream V.

Druhou možností je CL-604 od švýcarské soukromé společnosti REGA, která tímto letounem poskytuje leteckou ambulanci. Zbarvení je datováno do roku 2014 a stroj má základnu na letišti v Curychu.

Závěr

Výrobce BPK předvedl, že umí produkovat poměrně kvalitní modely. Krabice nebude vhodná pro začátečníky, ale i přes některé vady stavebnice z ní šikovný modelář dokáže udělat výstavní kus. Také s povděkem kvituji, že krabice obsahuje i základní plechy, masky a hezké resinové díly. Budu doufat, že ohlášený Boeing 737-800 ve stejném měřítku se výrobci povede minimálně stejně dobře. Uvidíme, jak půjde stavba...

Tomáš Macourek

Fotografie: autor


Rubrika Letadla - 1:72, Letadla - Náhledy do krabiček | Bez komentářů

Komentáře

Napsat odpověď.

Musíte být přihlášeni, abyste mohli odpovědět.