1/72 Potez 633AB2 “French Light Bomber” – Azur

26.12.2016 - 1,850 přečtení

Fotka 001

Pohled na shortrun z dílen Special Hobby, který vznikl před devíti lety.

Kopíroval Messerschmitt u Potézu,
nebo tomu bylo naopak?

Jaroslav Supík


Model: Potez 633AB2 "French Light Bomber"
Výrobce: Azur
Měřítko: 1/72
Kat. c.: A85


Historie typu

Stručnou historii variaci typu na téma Potez 630 si můžete přečíst na Wikipedii.


Stavebnice

Je balená ve dvoudílné krabici jejíž víko zdobí kresba letícího Potezu Řeckého letectva z pera Zdeňka Macháčka. Po odklopení vika najdeme dva rámečky z šedé hmoty, pytlík s resiny, lepty, obtisky a návod.


Výlisky

Jsou odstříknuty metodou short run.

Povrch je relativně hladký a jemné rytí by mohlo mnohým současným shortrunum sloužit jako vzor. Ale i tak se zde pár nectnosti této technologie projevilo.

Některé jsou snaze napravitelné, jako třeba drobné kazy v rytí a povrchu, či otřepy. Pokud to umíte, bude některé partie lepší vyrobit znovu z plastikové destičky, než poměrně pracně zeslabovat díl ze stavebnice.

Ostruhové kolečko trpí jedinou propadlinou, kterou jsem na těchto výliscích našel. Listy vrtuli jsou řešeny jako dělené, což zde v tomto případě vidím spíš jako nevýhodu z hlediska udržení geometrie, zvláště, když je máme nalepit do resinových kuželů.


Resiny

Součástí balení jsou resiny, které doplňují výlisky tam, kde by výsledek odpovídal výše zmíněné technologii. Je to poznat na plastovém kniplu, který by si zasloužil jemnější provedení. Obsahem jsou tedy, až na výše zmíněný knipl, drobnosti do kokpitu, z nichž je největším dílem pumovnice.

Z exteriéru jsou to dna podvozkových šachet, zde můžeme polemizovat na téma, že z plastu by výsledek byl stejný, dále jsou to motory, sání, vrtulové kužely a vzpěry.

Protože díly jsou uloženy jen volně v sáčku a stavebnici mám z druhé ruky, tak pravděpodobně trochu nešetrný transport napomohl olámaní některých dílku.


Lepty, čiré díly a obtisky

Model ještě pochází z doby kdy byly u této technologie standardem překryty z acetátové folie. Hlavní výhodou těchto provedení čirých dílu je jejich relativní tloušťka materiálu.


Mezi nevýhody patří nutnost lepení vteřinovým lepidlem a pečlivé vyříznutí dílu z folie byť na to máme dva pokusy. Nevím jakou použili folii, ale bohužel od této firmy mají acetátové díly tendenci měnit odstín z čiré na kouřově žlutou, jako kdyby osádka hulila jednoho vajgla za druhým.

Obsahem malé planžety s leptanými díly jsou dvířka pumovnice, táhla ovládacích ploch a palubní deska, k níž je přibalována i filmová folie s natištěnými budíky, kterou je nutno podbarvit bílou barvou.

Poslední stavební položkou jsou obtisky vytištěné u firmy Aviprint. Zde se mi nepozdává hlavně modrá barva u Řeckých a Rumunských znaků. Jinak tisk je bez závad a ze zkušenosti s obtisky této firmy by jejich aplikace měla být bezproblémová.


Návod

Je tvořen dvěma přeloženými listy, takže máme celkem osm stran obsahujících historii typu v češtině a angličtině, rozstřel dílu, devět stavebních kroku včetně odkazu na zbarvení detailu odkazovaných na barvy Gunze a tři kamuflážní schémata pokrývající francouzské, řecké a rumunské letectvo.


Závěr

Nejde o jednoduchý model, ale vzhledem k tomu, že nehrozí, že by s tímto typem vyrukovali v nejbližších letech výrobci mainstreamu, nezbývá příznivcům francouzských letadel jiná volba.


Na druhou stranu dle mého ve své kategorii patří tato stavebnice k tomu lepšímu co je v nabídce.


Jaroslav Supík



Rubrika Azur, Letadla - 1:72, Letadla - Náhledy do krabiček | Bez komentářů

Komentáře

Napsat odpověď.

Musíte být přihlášeni, abyste mohli odpovědět.