1/35 Větrný mlýn – Plus model – stavební recenze

Jan Starý

Název: Větrný mlýn
Měřítko: 1/35
Výrobce: Plus Model
Kat. číslo: 469

Úvod

Před dávnými časy, v předaleké galaxii... Ne, takhle to opravdu nebylo. Je to pár dní zpět a na mém stole, co jsem ukazoval náhled do krabičky stavebnice mlýna od firmy Plus model. Nyní máte možnost shlédnout  stavbu tohoto nezvyklého doplňku.

Listy

Začal jsem zdánlivě jednoduchou prací a hned  našel chybu v návodu. V šabloně je jedenáct žeber, ale ve skutečnosti se lepí dvanáct. Očistil jsem  hranoly od třepících se vláken a začal lepit žebra. Nejprve krajní - nejkratší a nejdelší. Následovalo nalepení boků a postupné lepení ostatních žeber.
Je nutné dávat pozor na geometrii. Ne všechny drážky pro žebra jsou stejně hluboké a pro doladění stačil jehlový pilník

Stěny

Pokračoval jsem podle návodu a nalepil jsem hranoly, které jsem zbavil třepících se vláken. Nejdelší, které mají být na bocích mlýna jsou o něco kratší, což může mást a nalepil jsem je tak, aby byla mezera na vrchní i spodní straně stejná. Mezi tyto hranoly se lepí kolmo kratší hranoly. Ty jsou o pár desetin milimetru delší, takže jsem je zkrátil aby se vešly. Na další dvě stěny se lepí nejkratší hranoly. Návod neříká jak je umístit, takže po řádném přikládání ostatních stěn jsem je lehce zbrousil a nalepil na střed. U stěny s otvorem pro čep se nalepí kartonová výztuha. Pro rovné nalepení je vhodné si prorýsovat rysku. Dle návodu jsem nalepil nad tento kartonový díl hranol.

Slepení stěn

Následovalo slepení stěn v jeden celek. Bohužel  stěny nemají stejnou výšku a protilehle boky nejsou ani stejně široké, takže následovalo různé vyměřování a upravování. Kartonová žebra mají v rozích prostřih pro hranoly. Pro snadnější práci jsem je zvětšil. Následovalo slepení dvou stěn k sobě, následně žebro a třetí stěna. Pro snadnější lepení prostředního žebra jsem si vyrobil z 1mm tlusté lepenky schod, na který jsem žebro umístil. Posledním krokem v této fázi bylo nalepení čtvrté stěny na celek. Třetí žebro jsem zatím neumístil z důvodu lepší následné práce.

Sestavení schodiště a pavlače

Trámy, které drží pavlač, jsem lepil  Herkulesem aby bylo možné po nějakou dobu upravovat geometrii a zafixovat je. Pro proschnutí jsem nalepil příčné vzpěry. Jedna byla v pořádku, druhá však měla špatný úhel styku z trámem, jak je vidět na fotografii. Následovala korekce a nalepení pomocných boků schodiště. Dále nalepení jednotlivých schodů, pavlače a konstrukce střechy. V návodu je přilepení dílů S4 a S5. Nechal jsem je až na závěr. Dle návodu jsem zkompletoval zábradlí, které bylo o cca 0,5mm delší a nevešlo se mezi konstrukci přístřešku, takže jsem jej zkrátil. Až teprve po tom jsem je přiklopil díly S4 a S5. Stejný postup následoval také u zábradlí schodiště.

Budka

Dle návodu jsem zkompletoval "budku" na boku mlýna. Boky "budky" jsem nalepil na mlýn a na ně nalepoval přední díly. Díl Z8 nesedí. Problém řeší seříznutí dílů S13 a S14 v místech nalepení, aby byla lepená plocha delší a díl sedl jak má. Zastřešení jsem zatím nedělal. Třetí konstrukční žebro jsem do stavby umístil až po těchto pracích. Vyřízl jsem do něj otvor aby s ním šlo lépe manipulovat.

Střecha

Po různém zkoušení a přeměřování jsem zkompletoval střechu a nalepil na celek. Po rozměření a rýsování jsem nalepil první řadu šindelí. Připravil jsem si pásek z kartonu, podle kterého jsem si rýsoval čáry a na ně následně lepil další řady a poslední prací na střeše byl hřeben. Stejným způsobem jsem zastřešil "budku".

Závěr

IMG_3159

Stavba není až tolik složitá jak se může zdát z textu. Vyžaduje však pečlivost, trpělivost a rozvážnost.