1/350 American Ironclade USS Cairo – Ř.O.P. o.s.

24.4.2016 - 2,708 přečtení

logo-rop

Firma Ř.O.P. o.s. se specializuje, mimo jiné, i na lodě z občanské války v USA. Po proslavené dvojici CSS Virginia/Merimac a USS Monitor následoval model kolesového Ironcladu USS Choctaw, přičemž všechny tři předlohy firma vyhotovila v obou klasických lodních měřítkách 1/700 a 1/350. Výrobce aktuálně přichází na trh, a to opět v obou měřítkách 1/700 i 1/350, s modelem jedné z prvních ironclad lodí USS Cairo.

Občanská válka na vodě

Zbyněk Škopán


Historie USS Cairo

USS Cairo byla první loď třídy dělových člunů City – class pojmenovaná podle města Cairo ve státě Illinois. Další lodě této třídy nesly název Carondelet, Cincinnati, Louisville, Mound City, Pittsburg a St. Louis (později přejmenované na Baron De Kalb). Loď byla postavena v roce 1861 v loděnicích James Eads and Co., Mound City v Illinois, na základě smlouvy s úřadem pro válku USA. Vyznačovala se jednoduchým trupem se srubovou nástavbou, ve které hlavní výzbroj tvoří především trojice Dahlgrenových děl. Jednalo se vlastně o 8 palcové houfnice s typickou "lahvovitou" hlavní umožňující větší prachovou náplň. Další výzbroj byla tvořena tzv. pouder rifles (pdr), tedy vlastně kanóny. Konkrétně se jednalo o šestici (později trojici) 42 pdr , šestici 32 pdr a jedním 12 pdr.


Loď dlouhou 53 m poháněl parní stroj přes koleso, které bylo plně chráněné uprostřed v zadní třetině lodě. Pancéřování bylo až 82 mm silné a loď dosahovala rychlosti až 7,5 km/h. Loď byla po spuštění na vodu zařazena do provozu v rámci unionistické armády Western Gunboat Flotilla, které velel US Navy Lieutenant James M. Pritchett. Cairo sloužila u Western Gunboat Flotilla na řekách Mississippi a Ohio a jejich přítoků, poté byla dnem 1. října 1862 spolu s ostatními říčními dělovými čluny převedena do sestavy námořnictva.


V té době ji velel Flag Officer Andrew Hull Foote. Loď se aktivně podílela na obsazení Clarksville (Tennessee) 17. února 1862 a Nashville, Tennessee, 25. února 1862. USS Cairo se plavila dál po řece 12. dubna 1862 jako doprovod dělových prámů v rámci zahájení dlouhé operace proti konfederační pevnosti Fort Pilow. Střetnutí s konfederačními dělovými čluny v bitvě u Plum Point Bend dne 11. května 1862 a následné dělostřelecké ostřelování vedlo k tomu, že pevnost Fort Pilow byla 4. června 1862 konfederáty opuštěna.


O dva dny později, 6. června 1862, USS Cairo opět triumfovala, když se spolu se sedmi unionistickými dělovými čluny střetla s osmi konfederačními dělovými čluny u Memphisu (Tennessee). Pět z nepřátelských dělových člunů bylo potopeno nebo najelo na břeh, dva byly vážně poškozeny a jen jednomu se podařilo uprchnout. Téže noci unionistická vojska obsadila město. USS Cairo se vrátila k hlídkování na Mississippi až do 21. listopadu 1862, kdy se účastnila expedice do údolí řeky Yazoo.


Dne 12. prosince 1862, při odstraňování min z řeky v rámci přípravy k útoku na Haines Bluff (Mississippi), bylo Cairo zasaženo "torpédém" (nebo námořní minou) odpáleným konfederačními vojáky skrytých na břehu řeky. Potopila se za 12 minut a díky tomu nebyly žádné oběti v řadách posádky.


V průběhu let se na potopenou loď zapomnělo a vrak pomalu zmizel pod bahnem a pískem. Časem se zvažovalo, že díky bahnu mohl být vrak USS Cairo zachovalý a mohly se získat jedinečné historické artefakty, protože bahno bránilo přístupu kyslíku a tím i vzniku rzi a biologické degradaci věcí z organického materiálu. Avšak místo, kde vrak ležel, bylo spíše předmětem spekulací. Členové posádky postupně zemřeli, aniž by někdo zanechal přesný popis místa potopení lodi a místní obyvatelé nedokázali jednoznačně stanovit přesné místo na řece. Edwin C. Bearss z Vicksburg National Military Park po studiu map z občanské války vyrazil hledat ztracenou loď pomocí jednoduchého magnetického kompasu a v roce 1956 se mu podařilo loď najít. V roce 1960 byly vyzvednuty četné artefakty, včetně kormidelního kola a  jednoho osmi palcového děla, vše bylo díky bahnu konzervováno.


Později byla celá loď vyzvednuta a je možno ji shlédnout v muzeu ve Vicksburgu.


Model

P1010434

Přikládám fotografie které jsem dostal od výrobce... Konstrukce je volena tak, že snadno postavíme waterline nebo full hul verzi - to záleží na vkusu každého soudruha.


Model je  díky kompaktní konstrukci předlohy celkem jednoduchý, pár hlavních dílů doplněných prakticky už jen čluny, dva hlavní komíny, hlavně děl, ventilační komíny a stěžně, drobné díly jsou na leptech. Schématicky je znázorněno (podobně jako to bylo u USS Choctaw) koleso, ze kterého je sice vidět jen část, ukrytá uprostřed lodi a viditelná v tunelu - tato  konstrukce chránila nejzranitelnější část lodi. Nicméně bylo by pěkné, aby byla z leptů.

Jako formální považuji vloženou vlajku, ta je zjevně 48 hvězdičková... Spojené státy, případně unijní jednotky používaly oficiální vlajku spojených států a ta měla 1861–1863 po přistoupení Kansasu 34 hvězd, a pak po přistoupení Západní Virginie 35 hvězdiček. Grid hvězd byl 7-7-6-7-7 v modrém kantonu u 34 hvězd, nebo 7-7-7-7-7 u 35 hvězd? Existovalo i řada neoficiálních uspořádání, např. v kruzích a podobně. Na těch několika málo fotkách či snad daguerrotypiích je vidět spíše řádkové uspořádání a často i vimpel, což je dlouhá trojúhelníková vlajka často vyvěšená na předním stěžni.


Závěrem

Model je určen převážně na export a pro zájemce je možné získat na internetovém obchodě MN-modelař nebo přímo v jejich kamenném obchodě v Prostějově, eventuálně tam, kde budou prodávat na nějaké akci.


Zbyněk Škopán


Rubrika Lodě - 1:350, Novinky Ř.O.P., ŘOP o.s. | Bez komentářů

Komentáře

Napsat odpověď.

Musíte být přihlášeni, abyste mohli odpovědět.