1/48 Supermarine Spitfire Mk.I – Airfix

21.9.2015 - 4,395 přečtení

a05126-supermarine-spitfire-box

Květnovou novinkou od Airfixu na Českých pultech byly nové výlisky a krabička Spitu jedna a já ho stavěl spolu s jedničkou z Japonska.

Čtvrtkové Spitfajří jedničky od prachobyčejnéholepiče.

Daniel "Skřivan" Křivánek

Název: Supermarine Spitfire Mk.I
Výrobce: Airfix
Měřítko: 1/48
Kat. č.: A05126
Název: Supermarine Spitfire Mk.I
Výrobce: TAMIYA
Měřítko: 1/48
Kat. č.: 61032

Tak tedy jedem

Zevrubný náhled do krabičky Airfixu nalezneme na stránkách ModelWebu.

Trup

Stavbu jsem začal tradičně kokpity, Airfixu mi trval o trošku déle, má o trošku více dílů než Tamka. Je na něm patrná inspirace Eduardí devítkou, jen nepasuje tak přesně a potřeba nepatrně probrousit díry v bočnicích (B1 a B2). Už v této fázi je potřeba důkladně sledovat návod, protože válečných strojů a předválečného se liší.
Slepení obou půlek trupu o obou stavebnic není problém. Před slepením trupu Airfixu se musíme rozhodnout zda budeme dělat otevřenou nebo zavřenou kabinu. Při zavřené kabině musíme část trupu odstranit – stejné jako u Eduardů. Nyní můžeme nalepit buď díl (G20 nebo G1) – podle stavěné verze.

Křídla

Nyní můžeme slepit křídla. U Tamiye slepíme jen díly (B1, B2 a B3) a je hotovo, kdo chce může zaslepit otvory pro vypadávání nábojnic. Lepení křídel je u Airfixu poněkud složitější, v této fázi je potřeba se rozhodnout, zda budeme dělat otevřené zbraně nebo zavřené křídlo. Pokud mám jasno, můžeme začít s lepení šachet. Nejdříve je potřeba do spodního dílů křídla (H1) vlepit boky šachet (B11 a B9) a nosník (C11 a C18). Takto lepené šachty, podobné jak konstrukce Eduardů, mají kruhový průřez a jsou na vrchní straně křídla zapadlé, pokud je křídlo lisováno jak Tamiya je průřez podvozkové šachty šišatý.
A teď asi nastává asi nejtěžší operace celé stavby, nalepení spodní části podvozku (C30 a C31) na které pak lepíme samostatné podvozkové nohy (C54 a C53), ale tady bych podle návodu nelepil. Mě se podařilo ne jedné noze zarážku odříznout a co jsem slyšel, tak samotné lepení na konci stavby je též problematické, špatně se hlídá geometrie. Takže jsou asi dva způsoby jak na podvozek. První je že podvozky slepím a pak celé nalepím do křídla a nechám po celou dobu stavby. Nebo je slepím ze spodu vyvrtám díru pak tak je dělený podvozek jej rozříznu a podvozkové nohy vlepím drátek nebo jehlu a spodní díly (C30 a C31) vlepím do křídla a na závěr stavby můžeme nalepit. Já jsem nakonec navrtal jehly do obou podvozkových noh. Ještě nezapomenout na nalepení dílu (F13) zaslepit otvory pro vypadávání nábojnic a můžeme křídlo slepit.

Přilepením křídla, výškovek a chladičů máme hrubou stavbu Tamiyácké jedničky hotovou. Airfixí jednička má v této fázi ještě několik dílů. Výškovky a směrovka se lepí stejný způsobem jak Edí, stejně tak křidélka. V přední části ještě nalepíme díly (G26) sání (G21 a G27) chladiče a máme připraveno na barvení. Samozřejmostí je nalepení a zamaskování kabinek.


Hotovo

K barvení modelu nemá cenu moc psát, každý má své styly a techniky. Já jsem na drobné vrstvení používám barvy Gunze.
Vzhledem k tomu, že jsem si chtěl postavit Spitfiry českých perutí použil jsem sadu AML.
Model Tamiye představuje stroj 313. perutě v hnědo-zelené kamufláži a jelikož je Spitfire multifunkční stavebnice, na to jsem přišel až během stavby, tak ten představuje stroj také 313. perutě, ale už v zeleno-šedé kamufláži.
Závěrečná kompletace nečinila u obou strojů žádné velké problémy, tedy až na zmiňované lepení podvozků u Airfixe.

Závěr

A jaké je tedy závěrečné resumé. Sám jsem hodně na vážkách.

  • Tamiyácký Spit je jednoduchý a povedený kit z roku 1993, který je ideální na nějaké ty patláky, tím ho samozřejmě nechci nijak shazovat i když má širší trup. Jistě se z něj dá postavit stroj na bodovačku a různě "vytunit", ve vitrínce ostudu taky neudělá a zvládne ho i začátečník.
  • A co ten Airfix. V krabičce vypadá dobře. Při lepení se nějaké ty drobné nedostatky objevují. Je na něm vidět, že je vydán do dvacet let později jak Tamiya. Velké plus je, že z této stavebnice můžeme postavit ranou verzi s dvoulistou vrtulí a nepancéřovaným sklem, klasickou jedničku a dokonce i dvojku.

Řekl bych, že bude záležet na každém z nás kolik bude chtít investovat práce a financí.
A asi takhle Tamiya solidní vitríňáček. Z Airfixu se bude dát vytunit za pomocí různých doplňků solidní závodní brus.

Daniel "Skřivan" Křivánek
MK Apolo Kopřivnice
Redakce Model Webu děkuje firmě MPM s.r.o. za poskytnutí vzorku pro recenzi.

Rubrika Airfix, Letadla - 1:48, Letadla - Stavební recenze, Tamiya | Bez komentářů

Komentáře

Napsat odpověď.

Musíte být přihlášeni, abyste mohli odpovědět.