1/48 IAI Kfir RC-2 Tsilum – Wingman Models

23.7.2015 - 2,646 přečtení

krabice_img_6388

Raritní Kfir v limitované edici.

Zvědavé oči z blízkého východu

David Lengyel


Název: IAI Kfir RC-2 Tsilum
Měřítko: 1/48
Výrobce: Wingman Models
Kat. číslo: WMK48010


Úvod

Nebudeme si nic nalhávat, známe to všichni - snad v každé krabici, kterou skrývá modelářský kitník, časem přibývají všelijaké doplňky takovou rychlostí, že se pak box stěží dá zavřít. Malá německá firma Wingman Models na to jde od lesa a už z obchodu si našinec odnáší box se všemi myslitelnými doplňky.


Historie typu

Letoun IAI Kfir byl výsledkem snahy izraelského letectva o získání víceúčelového bojového prostředku schopného leteckých útoků za každého počasí. Osvědčený Dassault Mirage IIIC se jako útočný letoun příliš neosvědčil, což vedlo k vývoji Mirage 5, z níž Kfir vychází. Původní drak byl osazen izraelskou avionikou a upravenou verzí proudového motoru General Electric J79.


Varianta RC-2 Tsilum vznikla modifikací dvou strojů Kfir C-2 (819 a 851, později 419, resp. 451), které byly s to nést novou příď s fotoprůzkumným vybavením. Oba letouny byly zbaveny hlavňové výzbroje, RWR senzory byly posunuty dozadu, dopplerovský radar pod příď a přibylo vedení elektrického napájení přídě. Ta konstrukčně vycházela z úspěšně odzkoušené varianty na stíhacích Mirage III CJ(R) Tsniut, nesla jednu panoramatickou kameru s vysokou rozlišovací schopností na velké vzdálenosti. Celá příď se otáčela do stran, čímž kromě dopředného snímkování bylo možno pořizovat snímky z obou stran letícího stroje.


Obsah přetékající krabice

Relativně velký a tuhý box s fotografií dvojice RC-2 ukrývá výlisky IAI Kfir C-2/C-7 hongkongského výrobce Kinetic, dále polyuretanové (PUR) odlitky a lepty Wingman Models, obtisky Cartograf, pitotovu trubici a senzor úhlu náběhu Master, masky a konečně podrobný návod včetně referenčních fotek skutečných strojů.


Výlisky

O kvalitě výlisků bylo napsáno mnoho, takže připojím pouze své stručné dojmy. V pytlících najdeme tři rámečky odstříknuté ze světlého plastu, který se mi jeví jako poměrně křehký a hrubý. Velké díly mají na můj vkus příliš mělké a neostré rytí, stejně jako drobné propadliny, ale to není nic s čím by dnešní modelář vybavený ostrým rydlem, tmelem a archy smirkového papíru neporadil. Drobné díly zdobí otřepy, což našince opět nemůže rozházet. Čiré díly jsou naopak velice čisté, přiměřeně tenké a celkově výborně zpracované.


Resinové odlitky

Resinové díly jsou pro konverzi zásadní, takže si zaslouží zvláštní pozornost. Mezi odlitky kromě fotoprůzkumné přídě nechybí kokpit spojený v jednom bloku s přední podvozkovou šachtou, palubní deska (v době leptů trochu archaický doplněk), sedačka Martin Baker MB.4, supersonické přídavné nádrže, kola hlavního a předního podvozku a tryska motoru J-79. Součástí pytlíku s díly přídavných nádrží jsou leptané stabilizační plochy.


Všechny díly jsou odlity z šedého polyuretanu a jejich povrch je matný až místy hrubý. Nejvíce je to vidět na bocích pneumatik podvozkových kol a dílech přídavné nádržích. Jeden z odlitků těla nádrže měla na sobě i další vady - důlky. Sem tam nalezneme bublinku, jinak jsou odlitky bez větších vad.


Osobně se mi moc nelíbí odlitky koleček a trysky.


Tryska je shodná s letouny F-104G a F-4E (tryska typu late) a je v provedení otevřená. Nenechte se zmást - konec s menším průměrem patří do trupu, ne ven. Provedení vnitřních detailů je dobré, lamely na vnější straně trysky jsou ucházející. Nicméně zde bych zvažoval náhradu za celou trysku z produkce firmy Aires.

Odlitky přídě jsou o třídu lepší - čistější. Součástí konverzní sady mimo dílů přídě jsou dále záslepky do výstřelných otvorů kanonů a kryt kabeláže na spodní číst trupu. Sklo průzoru v přídi vystřihneme z čiré folie která je přiložena. Jinou možnost jak si postavit fotoprůzkumného Kfira nemáme, i z toho důvodu bych očekával kvalitnější zpracování PUR dílů.


Aby těch doplňků nebylo málo...

Malá planžeta leptů obsahuje madla vystřelovací sedačky a zrcátka, tedy drobné díly, které pomohou doplnit detaily kokpitu.


U kovu ještě chvíli zůstaneme, konkrétně u výborně zpracované pitotovy trubice a senzoru úhlu náběhu, jež má na svědomí polský výrobce Master. Díly jsou vyrobeny ze soustružené mosazi a budou dobře viditelnou ozdobou celého modelu.


V krabici nechybí ani laserem řezané masky, které usnadní práci při barvení čirých dílů a disků kol podvozku.


Obtisky

Posledním prvkem z kategorie stavební materiál jsou obtisky, které jsou v krabici na dvou aršících. V případě popisek a výsostných znaků se jedná o jeden velký arch, který obsahuje rovněž označení letek a taktická čísla. Druhý a o poznání menší aršík pak obsahuje čísla jednotlivých strojů, nápisy a popisky specifické pro průzkumnou variantu Kfiru. Tisk dekálů obstaral věhlasný Cartograf, soutisk, barvy a kvalita obtiskl obecně jsou tedy na té nejvyšší úrovni.


Návod s bonusem

V krabici nechybí ani podrobný stavební návod a instrukce k jednotlivým markingům. Obrázkový návod je doplněn textovými instrukcemi, referenčními fotkami a vysvětlivkami v pravém sloupci, kde se mj. dozvíte o rozdílech oproti standardní verzi Kfiru C-2.


Instrukce ke kamuflážím nabízí celkem tři markingy s přehledně označeným umístěním obtisků. Popisky jsou pro lepší orientaci vyobrazeny na zvláštním schématu. Vše doplňují další referenční fotky průzkumné varianty Kfiru.


Závěr

I přes poněkud nižší kvalitu resinových odlitků se vzhledem k povaze předlohy jedná o dobrý kit s velkou přidanou hodnotou a jako takový jej mohu jen doporučit.


David Lengyel
KPM AVZO Cheb


Redakce ModelWebu děkuje firmě Wingman Models za poskytnutí vzorku pro recenzi.


Rubrika Letadla - 1:48, Letadla - Náhledy do krabiček, Wingman Models | Bez komentářů

Komentáře

Napsat odpověď.

Musíte být přihlášeni, abyste mohli odpovědět.