1/72 – F-15 Eagle MSIP II – Academy + Eduard

2.3.2015 - 3,910 přečtení

Academy.jpg

F-15 od Academy je skvělým příkladem toho, že pokud se model vysloveně povede, má své místo na trhu dlouhá a dlouhá léta. Jeho nejnovější reinkarnaci – verzi F-15 C Eagle MSIP II - vydala firma v závěru roku 2014. A jako návdavek se hned mrkneme i na příslušenství od Eduardů

Ígl emesajpí tů

Roman "Travis" Henych



Název:F-15C MSIP II "173rd Fighter Wing"
Výrobce:Academy
Měřítko:1/72
Kat. č.: 12506
www: www.academyhobby.com


Název:F-15C MSIP II interior S.A.
Výrobce:Eduard M.A.
Měřítko:1/72
Kat. č.: SS512
www: www.eduard.cz


Název:F-15C MSIP II interior S.A.
Výrobce:Eduard M.A.
Měřítko:1/72
Kat. č.: 73519
www: www.eduard.cz

Předloha

F-15 Eagle je letoun, který snad ani nemá cenu popisovat. Letoun vznikl jako logický následovník F-4 Phantom II a je určen pro vybojování a udržení vzdušné převahy. Eagle postupně vznikl ve verzích jednomístná A, dvoumístné B, a jejich následovníci C a D. Na základě velmi povedené konstrukce vznikla další varianta: Strike Eagle (verze E), která zahrnuje i možnost útoků na pozemní cíle. Jedním z výrazných rozlišovacích znaků Éčka je zesílený podvozek a hlavně CFT packy - přídavné nádrže na místech přechodu trupu do křídel. To v současné době platí už jen částečně, protože CFT packy jsou vybavovány i jiné verze Eaglů.

Ale zpět k F-15 C: modifikace MSIP II, kterou znázorňuje model je pokračování programu MSIP. (Multistage Improvement Program), který zvýšil bojovou hodnotu Eaglů upgradem radaru APG-63 (poté přeznačen na APG-70), zavedl možnost nést ŘS AIM-120 AMRAAM, dále integroval GPS systém. Instalací nové avioniky se také se výrazně zlepšila identifikace vlastní/cizí. První F-15 MSIP II byly poprvé nasazeny v r. 1991 ve válce v Perském zálivu. Eagly měly být postupně nahrazovány F-22 Raptor, ale cena tohoto dravce 5. generace nakonec zapříčinila, že jich bylo vyrobeno jen omezené množství a k náhradě v poměru 1:1 nikdy nedošlo a ani nedojde. Jako další náhrada se jeví F-35 Lightning II, ale i to je běh na dlouhou trať a proto Eagle z nebe jen tak nezmizí.

Balení

Stavebnice je balena v tuhé krabici s víkem s horním plněním. Vrchu vévodí překrásná kresba Eaglu, po stranách je pak tabulka obtížnosti modelu (uváděná na 3,5 z 5), náhledy na dvě (ze tří) kamufláže stavebnice, tabulka použitých barev Humbrol, GSI, LifeColor, Testors/Model Master, Revell a Vallejo, až na LifeColor jsou udávané odstíny i pro akryly a syntetiky. Velmi sympatické!!! V krabici nalezneme dva sáčky s díly, sáček s obtisky, návod a tři menší papíry s bezpečnostními pokyny.

Návod

Návod je 8stránková složenina s rozkresleným stavebním postupem, kamufláženi, identifikační tabulkou použitých barev. Běžný standard Academy: přehledný a jasný.

Výlisky

Pokud jste nikdy neviděli modely Eagla od Academy (firma vyrábí nebo vyráběla verze C, D a E), vězte, že jsou postaveny z větší části na společné platformě a jsou měněny pouze cca dva rámečky vztahující se k té či oné verzi. Tento přístup je možný také kvůli tomu, že vývojově příbuzné verze - tj. A vs. C a B vs. D - jsou vizuálně jen velmi málo odlišné. Výjimku tvoří Strike Eagle - viz výše. Celý model je rozložen na díly, které se nachází v celkem pěti rámečcích. Čtyři jsou ze středně šedého plastu, jeden tradičně z čirého. I přes stáří stavebnice jsou výlisky bez otřepů, bez poškození, rytí jasné a ostré, nikde se neztrácí. Stopy po předsazení formy jsem našel pouze minimální, stopy po vyhazovačích jsou z převážné většiny na částech mimo viditelné plochy. Ty, které jsou na dílech na viditelných místech (např. podvozkové nohy) jsou pozitivní, takže jejich odstranění bude hračkou.

Nejhlavnější část - trup stroje vylisovaný společný s křídly - je dělen v horizontální rovině pod křídly a poté v oblasti před vstupy vzduchu a kabinou. Model například obsahuje i oba nasáváky (což je velmi dobré, protože většina Eaglů v 1/72 má jen přepážku s naznačenými motory, nebo rovnou nic), podtrupovou + podkřídelní nádrže, motory pro verze A/B i C/D, drobnosti typu nástupní žebříček a také otevřený brzdící štít na hřbetu letadla (ale to asi každý model Eagla). Velmi pěkná je sedačka ACES II.


Taková střední třída jsou ŘS AIM-9X Sidewinder a AIM-120 AMRAAM, ale pro jakýkoliv jiný, než vitrínkový, model je doporučuji nahradit kvalitnějšími kusy, například z výzbrojových setů.

K těm horším věcem na modelu patří podvozkové šachty. Nejsou celé, ale jsou vylisovány prohloubením pouze v části otevřených dvířek. Vana kokpitu je konstrukčně také jednodušší a je asi vhodné ji doplnit Eduardími ZOOMy.

Nicméně pokud budete dělat kokpit zavřený a spokojíte se jen s naznačením detailů palubek, tak hodně pomohou obtisky, které jsou víc než přijatelné.

Obtisky a kamufláže

Pravou lahůdkou stavebnice jsou ale kamufláže a obtisky. Kamufláže jsou tu tři v šedé/modrošedé barvě: dvě jsou s krásnou barevnou a černobílou kresbou orla na směrovce. Obě patří oregonské Národní gardě dislokované v Kingsley Field. Třetí (z té bude mít největší radost můj kamarád Tomáš Macourek) je vizuálně běžná F-15 z Kadeny na ostrově Okinawa v Japonsku.

Obtisky k nim se nacházejí na obtiskovém archu velikosti zhruba A5. Jsou moc pěkné, drobné provozní popisky a malé nápisy jsou relativně čitelné. Drobné posunutí soutisku jsem našel pouze na reflexních páskách. Na obtiscích se též nachází drobný bonus v podobě 7ks RBF zajišťovadel.

Doplňky a literatura

F-15 je letadlo, které výrobci doplňků rozhodně neopomíjejí. K mání je spousty literatury, obtisků i dalšího příslušenství. Co se týká zbraní, dá se doporučit třeba sada zbraní od Hasegawy. Je velká škoda, že Eduard nevyrábí jako Brassin AMRAAMy ani Xkové Sidewindery, ale třeba se jednou dočkáme. Co ale obrničtí vyrábějí, jsou plechy.

ZOOM

Jak je v poslední době tradicí, k mání je malá barevná sada v podobě ZOOMu a velká sada spojující ZOOM a další díly. Takže k ZOOMu: balení je stokrát omílaná klasika – sáček, karton, návod 2 stranné A4, malá poniklovaná planžeta v barvě s částí samolepících dílů. Rastr potisku je minimální.

Plechy obsahují palubky, díly bloků elektroniky v šachtě za sedačkou, pásy, detaily „horkého křesla“, HUD i s folií, zámky překrytu, zpětná zrcátka a prostor kokpitu za bloky elektroniky. Pokud chcete otevřít bublinu překrytu, ale zároveň nejste příznivcem doplňků, tak alespoň ZOOM zvažte – modelu sada ohromně pomůže.


Plná sada

Druhá sada, kterou Eduard vydává, obohatí Eagla o spoustu dalších detailů, samozřejmě jde hlavně o povrchové záležitosti. Vezmu to popořadě: přehršel výdechů a větracích mřížek, úchyty ŘS na zbraňových pylonech i na trupu, forsážní prstence, pitotky, detaily podvozkových šachet i nohou vč. protistřihových nůžek, detaily záchytného háku (nikdy jsem nepochopil, k čemu ho Eagle má) regulační plochy nasávání vzduchu a detaily trysek motorů., kolejnice ŘS a držáky zbraní na pylonech.

Plná sada je pro model nesporným přínosem, zvláště pokud si spočítáte celkový poměr cena / výkon. Při koupi plné sady a ceně modelu se dostanete na číslo, za které u jiných firem koupíte pouze model.

Suma sumárum

Tahle reinkarnace starého modelu se rozhodně povedla. Za cenu velmi lehce přesahující třista korun – tj. velmi lahůdkovou - s atraktivními kamuflážemi a rozumnou nestavitelností model neudělá ostudu v jakékoliv sbírce.

Roman „Travis“ Henych



Redakce ModelWebu děkuje výrobci Eduard M.A. za poskytnutí vzorků k recenzi. Model je zakoupen autorem recenze.


72_F-15C_MSIP_II.jpg

Rubrika Academy, Eduard, Letadla - 1:72, Letadla - Doplňky, Letadla - Náhledy do krabiček | 3 komentářů

Komentáře

3 odpovědí k článku “1/72 – F-15 Eagle MSIP II – Academy + Eduard”

  1. Lahita Imrich napsal:

    Pozdravujem.
    Doplnil by som, že tento model je lisovaný z foriem zaniknutej firmy ESCI. Len je doplnený o rámček s dielmi pre modernizované stroje. Stavebnica to je veľmi pekná a vhodná pre začiatočníkov, nakoľko sa dá ľahko udržať geometria. Pre náročnejších by som odporučil výmenu sedačiek za odlievané a úpravu kolies (neviem, či ich má v ponuke niektorý výrobca ako PUR diely, tejto mierke sa už dlhšiu dobu nevenujem), pomocou setu pre exteriér od firmy Part. Tá má v ponuke aj výbavu do kokpitu a leptané výstupné trysky. Všetky tieto sady sú určené pre tento model a sú neskutočne detailné.
    http://www.part.pl/

  2. Lahita Imrich napsal:

    A ešte jedna poznámka.
    "K těm horším věcem na modelu patří podvozkové šachty. Nejsou celé, ale jsou vylisovány prohloubením pouze v části otevřených dvířek."
    U skutočných mašín sa šachty otvárajú len pri zasúvaní a vysúvaný podvozku. Preto znázornenie od výrobcu postačuje, ak by niekto chcel ale ešte mierne zlepšiť vzhľad tejto partie, nech len vyfrézuje prednú stenu šachiet. Inak sú tie otvorené časti dosť malé a tak tam veľa toho dopredu v tejto mierke vidieť nie je.

  3. Lahita Imrich napsal:

    Pardón vysúvaní

Napsat odpověď.

Musíte být přihlášeni, abyste mohli odpovědět.