Special colors for airplanes from Great War – Drooling Bulldog

29.1.2015 - 5,180 přečtení

10178084_818896778148363_4916634406802281316_n

Otázku autenticity odstínů na letounech Velké války se rozhodl vyřešit nový výrobce barev na našem trhu.

Slintající buldok nám nabízí řešení
přesných odstínů barev pro naše modely

Libor "Hellboy" Mužík


Úvod

Zatím co situace okolo zbarvení letounů létajících ve druhé světové válce až po žhavou současnost je díky kódu FS a německým standardům RLM poměrně přesně zmapovaná a pro výrobce barev tudíž představuje přesné návody na míchání odstínů, okolo přesných odstínů používaných pro zbarvení letounů Velké války panuje stále mnoho nejistot. Pramení to jednak z kusých informací o složení barev a na nemožnosti je ověřit na fotografiích (které byly pouze černo-bílé).


Dalším problémem při určování přesných odstínů, které by šly možná odvodit z dochovaných letounů či jejich zbytků, je jejich stáří, které barevné odstíny šisuje a tím pádem pro potřeby modelářů barevně degraduje. A málokdo z výrobců barev je schopen, či ochoten zaplatit si přesnou chemickou analýzu složení barvy dochovaných vzorků a podle ní autentický odstín namíchat.


Nový výrobce barev pro letouny létající v období Velké války na to šel z druhé strany. Za těmito barvami stojí mozek a znalosti člověka studovaného v malířství, akademického malíře Sergeje Mertense.

Využil svých znalostí a barevné odstíny vytvořil z přesných pigmentů používaných v dané době a dané oblasti výrobci barev. Tím v podstatě zaručuje nejen autenticitu odstínu ale i "reálné" chování barev na modelu (transparentnost některých odstínů a podobně).


Barvy jsou baleny v tmavěhnědých lahvičkách s retro nálepkou s číselným označením barvy a jejím originálním názvem. V lahvičce je 20 ml barvy a míchací skleněná kulička, což je excelentní řešení na promíchání barvy, ze kterého by se mohli poučit i komerčnější výrobci barev.


Test barev

Na testování jsem obdržel čtyři barvy. Jednalo se o kraplak (rudě červená), pruskou modř, bílou a černou barvu.


Barvy jsem testoval na různých podkladech. Jednalo se o šedý surf, bílou, barvu dřeva, stříbrnou a barvu plátna. To je třeba kvůli tomu, že na skutečných letadlech byly barvy také nanášeny na různé povrchy.


Kraplak

Extrakt z kořenů byliny mořeny barvířské (Rubia tinctorium). Používal se již 1500 let před naším letopočtem, látky jím obarvené se našly v hrobce faraona Tutanchamona i v ruinách Pompejí. V 17.století byl používán na obarvení vojenských uniforem vojáků Anglie (odtud název červenokabátníci).

Němečtí chemici Carl Graebe a Carl Liebermann v roce 1868 dokázali alizarin vyrobit synteticky z antracenu a tuto technologii si patentovala firma BASF, která jej vyráběla pro potřeby německé armády.


Barva byla používána jak jako čistý pigment v pojidle (rudé letouny Manfreda von Richthofena, či Ernsta Udeta, červené označení letek), případně smíchaná například s bílou barvou, nebo s bílou a modrou do purpurového odstínu.


Na test byla použita v základním transparentním odstínu.


Pruská modř

Jedná se o sůl hexakyanoželeznatanu železitého. Tvoří tmavě modrý pigment nazývaný pruská modř, berlínská modř či pařížská modř. Jedná se o jednu z prvních průmyslově vyráběných barev.

Pruská modrá se používala buď jako prostý pigment v pojidle, ale častěji se díky své transparentnosti (díky které na tmavších podkladech přecházela do černé) se míchala s bílou a dalšími odstíny.


Do testu byla použita jak transparentní barva tak i smíchaná se zinkovou bělobou, díky které se barva stala silně kryvou.


Zinková běloba

Jedná se o oxid zinečnatý, nejstarší zinkovou rudu známou lidstvu. Průmyslově se vyrábí od roku 1834. Je světlostálá, zářivě bílá, jedinou její nevýhodou je pomalejší schnutí.


Používána byla například jako podkladová pod výsostné znaky, nebo jako složka míchaných odstínů. Na testovaném vzorku mě bílá připadala jako jasnější a lépe kryjící než Gunze MrC 1.


Lampová čerň

Barevný pigment nazývaný také acetylenové saze, či furnace black. Dá se vyrábět průmyslově nedokonalým spalováním ropných produktů, se nejčastěji používá pro zlepšování vlastností pryže (pneumatiky a podobně).


Pro malířské pigmenty se ale stále používá ve formě sazí získávaných hořením olejových lamp.


Mechanické chování barev

Barvy výborně drží na podkladu, jsou po zaschnutí (které trvá poněkud déle u bílé barvy) velmi odolné proti stržení například maskovací páskou.


Usazovací vodičky (Testovány Gunze a Dousek) povrch nerozpouštějí a obtisky na jejich povrch bezproblémově přilnou. Rovněž jejich mechanická odolnost mě připadá jako velmi dobrá (podobá se odolnosti povrchu Gunze C).


Při zbrušování smirkovým papírem se barvy netrhají od podkladu, ale rovnoměrně se zbrušují.


Ředění a sytost barev

Přesto že výrobce uvádí v nabídce své vlastní ředidla (pomaluschnoucí a standardní) barvy jsou kompatibilní s ředidly Gunze C.


Kolega Ondřej Mokrý vyzkoušel ředění barev a jejich následnou použitelnost. Jako nejvýhodnější pro práci se stříkací pistolí se mu jevilo ředění 1:2 ve prospěch ředidla. Barva při tomto naředění nejlépe zasychá na povrchu modelu a počtem vrstev si můžeme řídit výslednou sytost odstínu.


Závěr

Nové barvy přinášejí modelářům stavícím letouny Velké války nové výzvy pro realistické ztvárňování povrchů letounů. Barvy se chovají podobně jako to bylo na skutečných strojích, což na jednu stranu přibližuje povrch modelu realitě, na druhou stranu přidělá modeláři práci s přípravou reálného podkladu, jako byl ten na opravdovém stroji (rozlišení dřevěného, kovového a plátěného podkladu pod vrchní barvu).


S rozšiřující se nabídkou odstínů, včetně kamuflážních bude zcela jistě docházet k překvapivým výsledkům, co se týká konečného vzhledu modelů, a zřejmě ne všichni budou na takové změny připraveni.


Dosavadní ohlasy na nové barvy jsou zatím velmi příznivé a tak lze předpokládat že si velmi rychle najdou své místo ne modelářském trhu.


O dalších odstínech v nabídce Drolling Bulldog vás budeme informovat.


Libor "Hellboy" Mužík


Redakce ModelWebu děkuje výrobci za poskytnutí vzorků barev na recenzi.



Rubrika Drooling Bulldog, Nástroje, pomůcky, Představujeme, Prosektura | 3 komentářů

Komentáře

3 odpovědí k článku “Special colors for airplanes from Great War – Drooling Bulldog”

  1. Jaroslav "Sheya" Šebek napsal:

    Tomuhle říkám kvalitativní přínos pro WWI modely. Fakt se těším, až budu moci barvy vyzkoušet. Bravo, skvělý nápad.
    Navíc mě zaujala i historie a složení barev. Proč se Pruská modř jmenuje právě Pruská?

  2. Libor 'Hellboy' Mužík napsal:

    Od počátku 18.století byly kabátce pěchoty a dělostřeleckých pluků pruské armády zbarveny modře. Odtud vznikl název pruská modř.

  3. Ondřej 'ondrous' Mokrý napsal:

    Za sebe můžu říct, že s lepší barvou jsem se zatím asi nesetkal, pigment je neuvěřitelně jemný a barva nádherně kryje už při velmi tenké vrstvě. Držím pěsti, jen tak dál.

Napsat odpověď.

Musíte být přihlášeni, abyste mohli odpovědět.