1/48 Airspeed Oxford Mk.I/II “Royal Navy” – Special Hobby

23.6.2014 - 3,162 přečtení

01

Náhled do krabice nového přebalu Oxforda z produkce firmy Special Hobby.

Oxford ve službách britského královského námořnictva

Jaroslav "JaTro" Trojan

Model: Airspeed Oxford Mk.I/II
Výrobce: Special Hobby
Materiál: Plast (short-run), resin, fotoleptané díly
Měřítko: 1:48
Katalogové číslo: SH 48152


Výlisky

V krabici s kresbou letícího Oxforda nalezneme celkem čtyři rámečky z šedého plastu a jeden rámeček s čirými díly. Rámeček A obsahuje z větší části poloviny trupu a podlahu. Zbytek místa na rámečku vyplňují díly které použijeme v interiéru a ostruha s ostruhovým kolečkem. Na největším rámečku B jsou pouze hlavní díly pro sestavení křídel. Na rámečku C se nachází převážně díly k vybavení podvozkových šachet. Spodní kryty a dvířka podvozkových šachet jsou na rámečku ve dvou typech. Podle návodu použijeme v tomto přebalu pro všechny kamufláže pouze jeden typ. Na posledním rámečku D najdeme kapoty motorů, hlavní kola, motory, reduktory, vrtule a další drobné díly jak do interiéru, tak na exteriér modelu. Stejně jako na rámečku C i zde jsou některé díly, které nepoužijeme.


Povrch výlisků je z polomatného až matného šedého plastu a samotné díly jsou odstříknuty v rámci technologie výroby takřka čistě a bez větších kazů. Avšak na některých drobných dílech a zvláště pak kolem motorů se objevují otřepy. Vzhledem k tomu, že se jedná opravdu o otřepy a nikoli o přesazenou dělící rovinu, neměl by nastat žádný výrazný problém se začištěním dílu.


Propadlinu jsem nenašel žádnou. Rytí je velmi pěkné a dle mého názoru je dostatečně hluboké a ostré. Také vystouplé krytky a panely jsou dostatečně ostré a modelové. Na některých dílech a spodním dílu křídel jsou místy vidět nepatrné škrábance, které však po slabé vrstvě surfaceru a přeleštění zmizí.

Palubní deska je takřka perfektní, nebýt nepatrného zalití okrajů budíků přebytečným plastem.

Pěkně vylisované díly hlavních podvozkových kol s diskem.

Protože jsou motory odstříknuty z plastu a nikoli odlity z resinu, očištění od otřepů se nevyhneme.


Čiré díly

Rámeček s čirými díly je samostatně zabalen a obsahuje překryty kabiny, prosklený překryt namísto střelecké věže, okénka do trupu a dveří, poziční světla, světla a prosklení přistávacích světel v náběžné hraně křídla, sklíčka "semaforu" na spodek trupu, světlo a vypouklá kopule na horní straně trupu. Dále jsou v rámečku dva díly pro střeleckou věž, ale v tomto přebalu tyto díly nevyužijeme.
Díly jsou přiměřeně tenké a dobře průhledné, avšak v ostřeji lomených částech se vyskytuje čočkovitý efekt.


Resinové díly

Resinovým dílům není moc co vytknout. Jsou odlity čistě, ostře a téměř bez bublin (drobné bubliny na všech odlitých dílech napočítáme na prstech jedné ruky). Mezi díly jsou pedály nožního řízení, středový ovládací panel, rádio se stolem, kompas, perfektně zpracované výfuky s odvrtaným ústím, vstupy vzduchu s naznačenou mřížkou, anténa, plnící víka olejových nádrží a pár drobných dílů jak do interiéru, tak do exteriéru letounu. Na jednom z nálitku se nachází kompas a kulomet Vickers K, avšak použijeme pouze kompas, protože kulomet v tomto přebalu pro dané kamufláže nevyužijeme.


Obtisky

Ve stavebnici je jeden arch a je vytištěn u firmy Aviprint. Obtisky jsou, jak je u této firmy zvykem, vytištěny v prvotřídní kvalitě. Soutisk je ostrý, bez kazů a všechny popisky jsou dobře čitelné. Krycí lak je velmi tenký a jemný.


Masky

K modelu jsou k dispozici i masky. Jsou vyřezané do černé vinilové fólie a za pomoci nich vymaskujeme čiré díly. Masky na kola nejsou na malém aršíku obsaženy.


Leptané díly

Planžeta leptů obsahuje poutací pásy, ovládací páky, odložné police na padáky, nosné rámy sedaček, přezky na pedály, táhla k trimům výškovek a ovládáím plochám křidélek. Díly L21 a L7 v tomto přebalu nepoužijeme.


Návod

Návod je plnobarevný, formátu A5 a má celkem šestnáct stran. Na první straně nás výrobce seznámí se stručnou historií letounu. Následující dvě strany nás obeznámí s obsahem krabice a seznamem použitých barev. Poté již následuje na šesti stranách samotný pracovní postup o dvaceti krocích, které jsou srozumitelné a přehledné. Na dalších čtyřech stranách jsou zobrazeny kamuflážní schémata. Poslední tři strany návodu uzavírá reklama na ostatní produkty firmy CMK/MPM Production.


Kamufláže

  1. Airspeed Oxford Mk.I, PH185/FD-002, No.778 NAS, 1946-47
  2. Airspeed Oxford Mk.II, PH258/K7K, No.729 NAS, East Indies Fleet
  3. Airspeed Oxford Mk.II, NM537/611, No.780 NAS, RNAS Stretton (HMS Blackcup), Cheshire, Anglie, 1949-1950
  4. Airspeed Oxford T.1, NM758/CW, No.758 NAS, 1945

Závěrem

Firma Special Hobby se snaží s každým novým modelem zlepšovat nejen kvalitu výlisků, ale také se snaží držet krok s téměř už standardem obsahů krabic konkurence - přidání masek a inovace návodu z černobílého na barevný je dobrý počin. Troufnu si říct, že výlisky a jednotlivé plastikové díly jsou odstřiknuty na dobré úrovni, ačkoli je model vyráběn technologií short-run.


Jaroslav "JaTro" Trojan KPM Znojmo


Redakce ModelWebu děkuje firmě MPM production za vzorek pro recenzi.


Rubrika Letadla - 1:48, Letadla - Náhledy do krabiček, Special Hobby | Bez komentářů

Komentáře

Napsat odpověď.

Musíte být přihlášeni, abyste mohli odpovědět.