1/72 Dassault Mystere IVA Israel – AZUR

6.7.2013 - 4,724 přečtení

920-obal

Firma Azur vytáhla pro příznivce izraelských strojů z rukávu, po vydání Vautour II, další skvost, který se jako dříč zapojil do nejednoho konfliktu. A vystřídal spoustu pestrých zbarvení.

Dassault Mystere IVA Israel

Jaroslav "jaja00" Procházka

Model: Dassault Mystere IVA Israel
Výrobce: Azur
Měřítko: 1/72
Katalogové číslo: FR021

Historie

Mystere IVA se proslavil během arabsko-izraelských válek a Suezské krize.

Mystere IVA (letoun) vznikl pokračováním vývoje Mystere II, který vznikl přestavbou slavného Ouraganu.  Ten velice rychle začal zastarávat. Lišil se šípovým křídlem o šípu 30° a přepracovanou vodorovnou ocasní plochou. Ačkoliv Mystere IVA nesl stejné jméno, a z vnějšku se svému předchůdci podobal, jednalo se o úplně jiné letadlo. Odlišoval se jiným trupem, modifikovaným křídlem a novou ocasní sekcí. Srdcem celého letadla byl motor Hispano-Suiza Verdon 350. Pod tímto jménem se skrývá, v této firmě licenčně montovaný, motor Rolls-Royce Tay, který poháněl prvních 50 vyrobených kusů.

První Mystere IV poprvé vzlétl 28. září 1952. Prvního zařazení u jednotek se dočkalo již v roce 1953. Z francouzských  operačních jednotek byl vyřazen v roce 1966.

Byl vyzbrojen dvěma 30mm kanony DEFFA. Dále na 4 závěsných bodech pod křídly mohl nést pestrou škálu výzbroje, od raketnice Matra přes různé bomby, až po přídavné nádrže. Do celkové hmotnosti 2200 liber.

Celkem bylo vyrobeno 421 exemplářů, které létali v letectvech Francie, Izraele a Indie.

Služba v Izraeli

Jednalo se o první stroj ve službách IDF, který byl schopen překonat rychlost zvuku.

Jelikož sousedům Izraele se podařilo nakoupit moderní leteckou techniku v podobě Migů 15, musela na tuto skutečnost zareagovat i Izrael. Když se poohlédla, co je k mání jako náhrada za pomalu ale jistě stárnoucí Ouragane, bylo nabídek několik. Některé nabídky byly později zrušeny z politických důvodů.  Proto byl vybraný stroj od společnosti Dessault, s kterou mělo IDF již svoje zkušenosti. A nebyl to Francií nabízený Mystere II, ale velení letectva Izraele se rozhodlo počkat si na modernější Mystere IVA. Mezeru před jejich dodáním zacelil nákupem několika dalších Ouraganů. Prvních 6 Mysterů přelétlo z Cambrai do Hacoru v první polovině dubna 1956. Přelet uskutečnili piloti nového majitele strojů. Dalších 18 strojů přilétlo v květnu.

Mystere si odbyly svůj křest ohněm během Suezské krize, kdy k izraelským Mysterům tajně přibilo dalších 18 strojů stejného typu, které přilétli z Francie (spolu s 18 F-84F), a s francouzskými posádkami hned po přemalování znaků na izraelské. a vydání personálu hebrejských dokumentů zasáhly do boje. Posléze pilotovali i některé Izraelské stroje.

Prvního sestřelu v IDF se Mystere dočkal dne 30. října, kdy nad průsmykem Mitla, napadli nepřátelské migy. Jeden byl sestřelen a další dva poškozeny. Od 1. Listopadu začali také létat mise na podporu pozemních vojsk.

S příchodem strojů Mirage byly Mystery odsunuty do role útočných letadel. V této roli zasáhlo posledních 35 ze 60 dodaných letounů v 6ti denní válce, kde byli hned první den 4 ztraceny. Do konce války se k nim přidali další 4. Po zkončení bojů byly přeživší stroje  shromážděny u jedné (116. letky). Dokonce ani nástup moderních strojů jako A-4 a F-4 neznamenal pro Mystere konec kariéry. Poslední byl vyřazen až 18. března 1972.

Obsah krabičky

V krabici s bočním otvíráním (Jak já je nemám rád). Nalezneme dva šedé rámečky se 40 díly stavebnice, jeden čirý rámeček se 4 díly stavebnice, 7 pulyuretanových odlitků, na kterých nalezneme 10 dílů, fotoleptanou planžetu a obtisky vytištěné firmou AVIPRINT. Z tohoto množství nepoužijeme pouze alternativní vodorovné ocasní plochy a jeden díl na odlitku.

Pohled z blízka

Kvalita stavebnice nijak výrazně nevybočuje ze standardu firmy. Pěkně odstříknuté rámečky z šedého plastu s rytím, které se neztrácí. Snad jen stopy dělící roviny na křídle a vodorovné ocasní ploše, které jsou odstříknuty z jednoho kusu (vzhledem ke štíhlosti je to rozumné řešení). Na hlavních dílech se místy objevuje krupička. Ale to opět není nic neřešitelného. Čiré díly jsou krásně čiré, ale lehce zkreslují. S tím asi nic moc nenaděláme, pokud nebudeme chtít nahradit překryt novým vytaženým z acetátu.

Stavební návod

Stavební návod se skládá z pěti listů formátu A5, kde na první straně nalezneme  stručný návod. Bohužel pro české modeláře jen v angličtině a francouzštině. Na druhé straně nalezneme nákres dílů s umístěním v rámečku a jejich očíslování. Důležitá věc, jelikož na licím rámečku nejsou čísla dílů, jak jsme tomu od renomovaných firem zvyklí, umístěny. Nechybí zde ani "vyškrtání" alternativních dílů, které nepoužijeme. Jako legenda jsou na spodku stránky umístěny piktografické symboly. Strana 3-6 obsahuje soubor panoramatických perokreseb v krocích, jak po sobě následují. Strana 6 obsahuje použité zkratky barev s čísly odpovídajících odstínů ve vzorníku Gunze.

Dále stavební návod obsahuje již jen třípohledová barevná schémata nabízených zbarvení (bokorys v barevném provedení nalezneme na zadní straně krabice).

Jak vše pasuje

Po odštípnutí základních dílů z rámečku a zkusném dopasování na sebe, je potřeba dbát čistoty a vše pečlivě pasovat, jak už to u tohoto druhu stavebnic bývá. Abychom dostali usazovací jazýček na křídle do svého místa v trupu, je nutné usazovací planžetu trochu po stranách přizpůsobit, protože byla malinko větší než protikus v trupu. Křídla budou potřeba dopasovat i dosedací plochy, aby na trup hezky sedly. Ale již v základu škvíra není nic tragického a nevzniká ani schod. Obrys pěkně pasuje.

Dále nám pro pohodlné sesazení na vnitřní straně směrového kormidla brání stopa po vyražeči, kterou musíme zcela odbrousit, aby nám odtoková část zcela sedla. A poslední "problém" s pasováním nám vzniká, protože jsou všechny přepážky v trupu o pověstný "chlup" větší takže i tam bude malinko potřeba pasovat. Lepší když kousek přebývá než kdyby chyběl.

Přední štítek  překrytu po lehkém dobroušení sedne bez problémů. Trošku problém bude u odklopného dílu překrytu. V zadní části kabiny nesedne překryt bez schodu, takže tam bude potřeba pasovat, aby vše správně sedlo. Jinak jsem při zkusném sesazení neobjevil žádné jiné místo, které by zavánělo problémy.

Shrnutí

Plus
  • Neokoukaná předloha
  • Stavebnice již obohacená lepty a resiny
  • Kamufláže strojů účastnících se velkých izraelských operací
Mínus
  • Nutnost vše pořádně pasovat (žádné klik-klak)
  • Nutnost povrch přeleštit z důvodů krupičky

Závěr

Neměl jsem možnost porovnat tuto stavebnici se stavebnicemi od konkurence. Ale věřím, že s trochou pečlivosti a pasování získáte letadlo, které obohatí sbírku. Krásně se bude vyjímat vedle Vatoura od stejného výrobce. Vyberou si lidé, kteří mají v oblibě krásné stříbrné stroje, ale na své si přijdou i ti, kterým se líbí kamuflované stroje...

Všechny uvedené údaje a závěry jsou podle mých dostupných podkladů. S jinými podklady se mohou v něčem lišit.

Jaroslav "jaja00" Procházka

Rubrika Azur, Letadla - 1:72, Letadla - Náhledy do krabiček | Bez komentářů

Komentáře

Napsat odpověď.

Musíte být přihlášeni, abyste mohli odpovědět.