1/144 Niners of the World, obtisky na Spitfire od JBr Decals

2.4.2013 - 5,170 přečtení

niners_01_titul

Hledáte to nejlepší pro ozvláštnění svého malého Spitfira? Právě jste to našli!

Jedenáct světových devítek z Hostivic

Pavel Šenk

Název: Spitfire Niners of the World
Výrobce: JBr Decals – Jiří Brožek
Měřítko: 1/144
Katalogové číslo: 44003

Jak se to všechno seběhlo...

Odznaky (čti: měřítko 1/144) mne nějak neberou, jednak jsou moc malé a nedokonalé a konečně jsou okrajovou záležitostí a nic zajímavého z toho pro běžného lepiče "dvaasedem" nekouká ...

Tak to jsem si ještě minulý týden myslel, ba jsem o tom byl téměř přesvědčen a chyba lávky! Možná by to tak zůstalo, nebýt galerie postavených modelů na Modelfóru, kde se objevily v krátké době dva velmi zajímavé Spitfiry Mk.IXe od Eduardu 1/144. Ten první byl černý izraelský Spitfire Ezera Weizmana s červeným bleskem a druhý zelený ruský Spitfire „modrá 2“ s bílým bleskem. Izraelec byl dílem autora "jbr", Rus zase pocházel z dílny uživatele "Charlie". Oba uvedli, že použili obtisky JBr Decals.

Sakra, říkal jsem si, to je zajímavé, třeba dělají i dvaasedmu, to si vygůglím ... Jak jsem si řekl, tak jsem udělal a za chvíli koukal zálibně na náhledy kamufláží a markingů pestrých devítek. Bohužel však výrobce nabízí jen odznakové měřítko. Vrátil jsem se do galerie s Izraelcem a jelikož mám apriori zneviditelněné podpisy uživatelů, kliknul na profil "jbr".

Teprve teď mne to totiž trklo ... že tady bude nějaké pojítko.

A také že ano, je to přímo výrobce, v podpise má také link na svůj web, netřeba tak gůglit. A tak jsem mu poslal zprávu s dotazem, zda tyto dekály nechystá třeba i pro měřítko 1/72. Vyměnili jsme si několik zpráv, dotazů a odpovědí ohledně Spitfirů, markingů, kamufláží, dekálů ... a za pár dní mne doma čekala obálka s ašíky, které mi pan Brožek poslal k otestování, přestože jsem jej varoval, že vyzkouším jen jeden marking.

Kamarád se totiž zrovna chtěl zbavit rozestavěného vstupenkáče od Eduardu a tak jsem tuhle příležitost nemohl prostě propásnout (díky moc, Ondro!). No, to by na úvod asi stačilo jako vysvětlení, proč ortodoxní lepič dvaasedem recenzuje obtisky na odznaky, abyste se nedivili ...

Pohled do sáčku

V zipovém sáčku najdeme návod zvící osmi stran A5 se stručnou historií typu, číslováním jednotlivých dekálů na aršících, instrukce k nanesení obtisků a kompletní čtyřpohledy na každý z 11 markingů (9x IXe s useknutým křídlem, 1x IXe s klasickým křídlem a 1x IXc s useknutým křídlem).

Návod je chytře vytištěn ve stejné velikosti jako samotný model, což nám velmi pomůže při umisťování obtisků a samotném barvení modelu. Text návodu je pouze v angličtině, ale věřím, že to v dnešní době pro modeláře nebude žádný problém. Samozřejmě nesmím zapomenout na obtiskové aršíky, jeden velký, barevný, tištěný klasickou sítotiskovou metodou obsahující všechny znaky a kódy a jeden malý, tištěný na laserové tiskárně, obsahující černé plochy proti oslnění a chodníčky.

Bližší pohled na aršíky

Nejprve se podíváme na barevný aršík. Už na první pohled vypadá skvěle. To se potvrdí při bližším zkoumání. Všechny detaily jsou neuvěřitelně ostře vytištěné, kontury hladké a i nejdrobnější písmo (s/n PT986 u Holanského stroje) je nerozsypané a krásně čitelné, nádherný je i gardový odznak nebo emblém čápa "z třistadvanáctky" ...

Obtisky jsou prosty jakéhokoliv posunutého soutisku či nedokonalostech v podkladu. Krycí lak přesahuje jen nezbytné minimum okolo znaku, u kódových značení je ho logicky více. Barvy jsou syté a jednolité, lak lesklý a povrch hladký. Od pohledu vypadají velmi tence.

Malý aršík s laserem černě vytištěnými plochami proti odleskům a chodníčky má svá specifika, na což důkladně upozorňuje návod. Jelikož jsou instrukce anglicky, dovolím si je přeložit: "Tento přidaný aršík obsahující plochy proti odleskům a chodníčky je vytištěn laserovou tiskárnou na dekálový papír, který má krycí lak po celém svém povrchu. Použijte ostrý nůž, skalpel nebo tenké nůžky, abyste jednotlivý obtisk vystřihli. Stříhejte (řežte) tak blízko obtisku (obrázku), jak je to jen možné."

Z vlastní zkušenosti vím, že není nutno laserem tištěné obtisky přelakovávat (výrobce ostatně toto nezmiňuje, protože to ví také), ale stejně tak většinou činím. Když už totiž lakuji model, tak přelakuji stejným lakem i obtiskový aršík (používám obyčejný Sportakryl, funguje i jakýkoliv jiný akrylový lak ředěný vodou nebo akrylovým ředidlem – Sidolux, Vallejo, Agama, Tamiya).

Aplikace na model

niners_26_aplikace

Protože jsem líný a nechtělo se mi složitě maskovat kamuflážní pole, vybral jsem si pro svůj test holandský stříbrný stroj s imatrikulací 3Wo16 (a také jsem netmelil technologickou spáru modelu na přechodu křídlo-trup). K tomu se mi ten Holanďan líbil. A navíc jsem si řekl, že tak vyzkouším velké i malé plochy obtisků, klasické i laserové, tudíž test bude kompletní ...

Model jsem dostal od kamaráda slepený, na mne bylo tedy jen doplnit anténu, tu a tam něco poladit, nastříkat Surfacerem a nabarvit. Stříbrnou jsem použil tu nejlepší co znám a mám – Gunze C8 ředěnou obyčejným Mr.Color Thinnerem. Povrch jsem pak zalakoval lesklým lakem Sportakryl ředěným Vallejo Airbrush Cleanerem.

Na takto připravený povrch jsem začal aplikovat jednotlivé obtisky, začal jsem černými chodníčky a panelem před kabinou, to jsou ty laserové dekály. Ještě dovětek – mám vlastní specifický postup při nanášení obtisků, pod obtisk dávám "zelený" Gunze Mr.Softer (asi z půlky naředěný vodou) a na obtisk po přitlačení dávám tentýž roztok neředěný. Pokud obtisk nereaguje (nejsem moc trpělivý), používám Agama Hypersol (zdržovat se Tensolem je zbytečné) – funguje to na obtisky HobbyBoss, RS Models, Aviprint, Cartograf, JBr Decals a asi i nějaké další.

Pod prkennější kousky (třeba starší Airfix) dávám rovnou neředěný Mr.Softer a nahoru rovnou Hypersol. Prosím – mi to funguje, takže by mělo i vám… Samozřejmě, máte-li svou osvědčenou kombinaci, neměňte ji! Ještě upozorním, že pokud dáváte Mr.Softer pod obtisk, může rychleji změknout a znesnadní manipulaci, proto se musí pracovat rychleji a přesněji.

Takže zpět k chodníčkům a panelu před kabinou ... Po nanesení jsem zjistil, že obrys sedí na rytí naprosto skvěle, jen je v zadní části asi o milimetr delší – jedno střihnutí nůžkami přímo na modelu po přitlačení obtisku a je vyřešeno. Zvyklý ze svých laserových dekálů jsem dal dolů rovnou Mr.Softer a nahoru také. Chvilku se nic nedělo (ten lak jsem dával nahoru zbytečně - jen to prodlužuje práci), tak jsem to přetřel Hypersolem a už se to začalo hýbat a zalézat do rytí. I panel před trup sedí dobře.

Začal jsem tedy nanášet barevné obtisky a už při posunování z papíru bylo vidět, jak jsou krásně tenké a přitom syté. Pod ně přišel Mr.Softer s vodou 1:1, posunování hrotem kovové pinzety přežily bez jakékoliv újmy a tak jsem po ustavení na dané pozici dekál přitlačil, odsál přebytečný roztok a po chvíli přetřel obtisky neředěným Mr.Softerem.

Samozřejmě nepomůže jedno přetření, během aplikace dalšího označení jsem je přetíral opakovaně, asi celkem tak 3-5x. Ale to asi jen z vrozeného neklidu, nemám tu trpělivost přetřít to jen jednou a půl hodiny čekat ...

Dokonce jsem si "cvičně" zmuchlal půlku celého kódové značení se znakem na pravoboku, ale štětcem a pinzetou zase narovnal, uhladil, obtisk vše vydržel bez jakéhokoliv poškození.

Jak vidíte na fotografiích, zelený Mr.Softer na ty sítotiskové (jenž jsou až z pěti barev/vrstev) pohodlně stačil a dekály výborně okopírovaly všechny prohlubně v rytí i výstupky (krytky).

Výsledek mého snažení

Na druhý den, když všechno pěkně vyschlo jsem marně hledal krycí lak jednotlivých dekálů – prostě není vůbec vidět! Dokonale splynul s povrchem, zvlášť na trupu je krásně vidět -  že není vidět ...

A nepoužil jsem žádnou speciální techniku, jen jsem to nalepil a přetřel obtiskovou vodičkou ...

Model jsem pak i s obtisky celý přelakoval opět lesklým Sportakrylem, dolepil drobotinu, napustil spáry, nabarvil pozičky, udělal nějaké ušpinění a bylo hotovo ...

Závěrečné hodnocení

Takže ... jak dopadl test? Asi už tušíte. Skvěle. Ne proto, že jsem obtisky dostal zadarmo. Proto, že prostě samy skvělé jsou. Upřímně jsem překvapen vynikající jemnou kvalitou vytištění sítotiskového aršíku (laserový je standardní klasika, co znám).

S obtisky se skvěle pracuje, jsou jednoduché k aplikaci, poddajné, tenké a přitom pevné, s "neviditelným" lakem a sytými neprosvítajícími barvami. Skvěle reagují na roztoky Gunze a Agama, které prostě musí mít každý modelář doma. Pokud chcete srovnávat, pak tyto JBr Decals jsou minimálně na stejné vysoké úrovni Cartografu, Twobobs nebo LindenHill Decals.

Pokud hledáte zajímavé kamufláže a markingy pro své Spitfiry 1/144, tohle je to pravé. Pokud vám zde chybí třeba v úvodu zmiňovaní Izraelci, firma JBr jim věnuje celý aršík a na ten se podíváme brzy také. Pokud vám zde chybí nějaké jiné markingy Spitfirů, není všem dnům konec a možná se dočkáme dalšího krásného překvapení ...

Těším se, že se na soutěžích a výstavách budu kochat hromadami pestrých odznakových Spitfirů, protože v tomhle měřítku model od Eduardu s obtisky od JBr Decals tvoří nebezpečně dobrou startovní pozici pro založení pestré domácí "squadrony".

Ještě vám dlužím odpověď na svou otázku výrobci, kdy jsem se ptal, zda tyto obtisky nechystá třeba i pro měřítko 1/72.

Tak tedy ... Skutečně o tom již uvažoval a v nějaké podobě vyjdou, určitě to bude letos a třeba to bude i dříve, než v létě ... Takže kromě odznakářů se minimálně my dvaasedmdesátkáři máme také na co těšit!

Pokud netušíte, kde tyto obtisky koupit, tak výrobce má na své stránce vlastní e-shop a určitě vás nebude plísnit, ani když jej kontaktujete třeba přes Modelfórum.

Výrobci tleskám a říkám: "Jen tak dále, pane Brožku!"

Loučím se s vámi slovy v ČR pomalu zdomácnělými: "Achtung, Spitfire!"

Pavel Šenk, MK Apolo Kopřivnice

 

Redakce Modelwebu děkuje výrobci, firmě JBr Decals, za poskytnutí vzorku k recenzi.

Rubrika JBr Decals, Letadla - 1:144, Letadla - Obtisky | Bez komentářů

Komentáře

Napsat odpověď.

Musíte být přihlášeni, abyste mohli odpovědět.