1/72 De Havilland Sea Venom FAW.21 od Cyber-Hobby

6.10.2012 - 5,347 přečtení

p1150652

Cyber Hobby dělá radost modelářům, kteří mají rádi specifické tvary britské konstrukční školy. Po již dříve vydaném Sea Vixenu tu máme další zajímavý letoun. Tak uvidíme, jestli ta radost bude trvat i po otevření krabičky.

Mořský přízrak

Zdeněk 'ujík' Uj

Model: Sea Venom FAW.21
Výrobce: Cybber Hobby
Měřítko: 1/72
Katalogové číslo: 5096

Stručná historie letounu

Sea Venom byl námořní verzí noční stíhačky Venom NF.2, kterou používalo RAF. U Royal Navy byl používán jako stíhač pro každé počasí. Oproti pozemní verzi měl, mimo jiné, sklápěcí křídlo, přistávací hák, zesílený podvozek, a upravený překryt kokpitu.

První let prototypu se uskutečnil v roce 1950. První sériové Sea Venomy byly FAW.20 (Fighter, All-Weather), které byly poháněné motorem Ghost 103 a stejnou výzbroj a výstroj jako pozemní verze NF.2.

Následovala verze FAW.21, která měla motor Ghost 104 a americký radar. Poslední verzí byl FAW.22 s motorem Ghost 105. Letoun byl vyzbrojený čtyřmi kanony Hispano Mk.V ráže 20 mm,  a později i řízenými střelami Firestreak.

Obsah krabičky

Krabička je dvoudílná, na titulní straně je namalovaný zubatý Sea Venom od 894. Sqn. FAA. Zadní strana je využitá na počítačem vytvořený model. Uvnitř najdeme tři rámečky z šedého plastu, čirý překryt kokpitu, lepty, arch obtisků a návod.

Plastové díly

Plastové díly jsou velmi pěkně vylisované, rytí je negativní, rovné a stejnoměrné, i když na můj vkus stále mělké, takže já se protáhnutí pilkou nevyhnu.

Na trupu a křídlech jsou znázorněné i nějaké nýty, které jsou jemné a odpovídají měřítku. Nicméně stejně nejsou všechny a třeba na nosnících ocasních ploch a výškovce už nejsou vůbec. Je hezké, že se výrobce snažil, ale je to takové polovičaté řešení.

Povrch dílů je takový na pohled jemně zrnitý, ale hladký na omak. Stejný povrch měl i Meteor F.3 od stejného výrobce a tam byl povrch po surfu naprosto v pohodě, takže čekám to samé.

Všechny díly jsou krásně ostré, čisté, bez otřepů. Jediné propadliny jsem našel v místě boulí na vrchní ploše křídla, kde se nebudou zrovna nejlíp tmelit.

Ústí hlavní jsou pěkně udělané, ale hrozně mělké, tady bude třeba odvrtat. Povedené je i přeplátování na nosnících ocasních ploch. Šachty podvozku jsou pro model z krabičky slušné, ale přední je hodně mělká.

Model má možnost sklopení křídel, vnitřní konstrukce křídla viditelná po sklopení je také pěkná. Kokpit je zjednodušený, tady by to chtělo alespoň nějaké přístroje na boční pulty, sedačky taky žádný zázrak. Kolům podvozku chybí ukončení disku, který plynule přechází v pneumatiku.

Do modelu je možno osadit i motor, který je spojený s nasávacími kanály a výtokovou tryskou. Motor je hodně zjednodušený, ale hluboká výtoková tryska potěší.

Lepty

Leptíky jsou opravdu miniaturní, obsahují jen aerodynamické plůtky na křídlo. Ale je to rozhodně detail, který bude vypadat lépe než vylisovaný z plastu.

Čiré díly

Překryt kokpitu je asi nejhorší díl modelu. Sice je pěkně vylisovaný, s ostrým rámováním a je perfektně čirý, ale co je to platné, když brutálně zkresluje.

Sea Venom má totiž odklopnou část překrytu vyboulenou v místě hlavy obou pilotů a také vyboulení na bočních oknech čelního štítku. Překryt má sám o sobě hodně silné stěny, které zkreslují a navíc výrobce vyboulení vyřešil tak, že přidal materiál na horní straně, takže zevnitř je překryt rovný a zvenku vyboulený. Díky tomu je překryt skoro nepoužitelný, tady pomůže jedině nová kabinka, nejspíše z acetátu. Ten, kdo by chtěl dělat kokpit otevřený ani jinou možnost nemá, síla čirých dílů je šílená.

Obtisky

Obtisky jsou polomatné, s perfektním soutiskem a minimálním přesahem krycího laku. Obsahují i popisky, které jsou až na nejmenší dokonce čitelné. Nechybí budíky na palubní desku. Jen lemování zubaté tlamy by mohlo být jemnější. Součástí obtisků jsou i pruhy na stroj nasazený v Suezské krizi (operace Mušketýr), ale ty bych spíše využil jako podklad pro masky a pruhy nastříkal. Výrobce obtisků je Cartograf.

Varianty zbarvení

Z krabičky jdou postavit dva  letouny, oba od britského královského letectva.

  • Kamufláž A
    Sea Venom FAW.21, 894. Squadron FAA, HMS Albion, druhá polovina 50. let
  • Kamufláž B
    Sea Venom FAW.21, 892. Squadron FAA, HMS Ark Royal, Suez, Operatin Musketeer, 1956

Návod

Návod obsahuje stavební postup, očíslování jednotlivých dílů a  kamuflážní schémata. Barvy jsou uváděny v odstínech Gunze a slovním popisem.

Postup stavby je pěkně rozkreslený, bohužel vůbec neřeší zbarvení drobných dílů, podvozků, šachet, interiéru, motoru atd. Tohle už výrobce udělal i u návodu k Meteoru F.3 a Sea Vixenu. Takže to rozhodně nebude náhoda.

Kamuflážní schémata jsou přehledná, ono na britské námořní kamufláži té doby není moc co zkazit. Součástí návodu je schéma rozmístění popisek.

Závěr

Výsledné pocity z tohoto modelu mám rozporuplné. Na pohled krásné výlisky a obtisky jsou deklasované skoro nepoužitelným překrytem kokpitu, v návodu chybí uvedení zbarvení všech vnitřních dílů. Tady nezbude nic jiného, než si sehnat podklady a zrovna na tento typ jich přehršel není.

A přitom cena za poměrně malý model rozhodně malá není, bez pár korunek stojí 800 Kč. Otázkou bude i sestavitelnost, doufám, že stejně dobrá jako u Meteoru, kde byla výborná. Je to na každém, jak se rozhodne, jestli si tento model koupí, další možností je celorezinový model od CMR, nebo staré Frog/Novo.

Zdeněk 'ujík' Uj

Rubrika Cyber-hobby, Letadla - 1:72, Letadla - Náhledy do krabiček | Bez komentářů

Komentáře

Napsat odpověď.

Musíte být přihlášeni, abyste mohli odpovědět.