1/32 B-25J Mitchell firmy HK MODELS

17.8.2012 - 7,045 přečtení

krabice-1

Pohled do krabice nového modelu od HK MODELS v měřítku 1/32.

Přerostlý Mitchell

Jan "marty-ma" Martinec

Úvodem

Pokud budete mít zájem a trpělivost dočíst následující řádky až do konce, pokusím se, kombinací objektivních i subjektivních informací, popsat obsah poslední krabice, která mě přistála doma na stole. V takovém případě je nutné poděkovat a zmínit sponzora této akce a tím je výhradní dovozce tohoto kitu do naší země, pan Pavel Coufal se svojí firmou Profimodeller.

Obsahem recenze nebude ani obvyklá "procházka" do historie, to si troufám tvrdit, že by bylo nošení dříví do lesa. Informací o tomto středním americkém bombardéru z období druhé světové války je ve všech myslitelných médiích až až ...

Zaměřím se pouze na "pohled do krabice" bez přeměřování jednotlivých dílů a přikládání na výkresy, bez počítání nýtových řad a i jejich celkových počtů ...

Krabice

Jak je již dlouholetým a zatím nepřekonaným pravidlem, modely se prodávají v krabicích. Ano, moji vrstevníci mohou namítnout, že to tak zcela nebylo vždy. Mají pravdu, ale to bylo období "modelářské doby kamenné", kdy se v Tuzexu nebo Pragoimportu (a následně na modelářských burzách) objevovaly pytlíky se stavebnicemi. Prim v tom hrály firmy Airfix a Frog, pozadu nezůstal ani náš první výrobce plastikáčů – KP Prostějov – se svojí prvotinou, která byla také v pytlíku.

Ale to jsem odbočil. Samotná krabice má rozměry 63 cm na délku, 36,5 cm na šířku a 10 cm na výšku. Je opatřena horním víkem s "akční" kresbou letícího stroje a po stranách doplňkovými údaji a kresbami, jak následujících typů, tak i z 3D animace stavebnice. Povedenost vlastní kresby nechám na hodnocení každého z vás, ale myslím si, že by se našlo dostatek kreslířů, kteří by se zhostili zodpovědněji zpracování. Obzvláště, když stále platí, že obal prodává. Tak trochu mě to připadá dočištěný a retušovaný skin z nějakého PC simulátoru.

Pod víkem je umístěna tvrdá papírová krabice s otevíratelným horním víkem. To je vybaveno zasunovatelnými chlopněmi do boční strany. Po otevření se na modeláře vyvalí velice napěchovaný prostor stavebních dílu, rozdělený pomocnými přepážkami na tři oddíly.

Výlisky

Vylisovaných rámečků se stavebními díly je celkem 28. Některé se opakují 2x některé až 4x. Z tohoto množství jsou dva rámečky s čirým plastem. Veškeré toto množství dílů – krabice uvádí počet 514, já jsem napočítal 529 – je zabaleno v 20-ti průhledných sáčcích, které mají celkem praktické zavírání na lepící proužek.

Rozdíl v počtu prezentovaných a napočítaných dílů mohl vzniknout dvěma způsoby: a) blbě jsem počítal b) výrobce nepočítal do plastikových dílů "kabinky". Těch je na dvou licích rámečcích celkem 15, tak by to i odpovídalo.

Kvalita odlitků je velice solidní. Průhledné díly jsou průhledné a relativně tenké. Ani jejich zkreslení (tendence chovat se jako pseudočočka) není velká a tak se dá předpokládat i celkem hezké vykreslení detailů, hlavně v přídi modelu.

Ostatní výlisky jsou ze středně šedého plastiku, dostatečně pružné a současně pevné. Na exponovaných místech – vnitřní plochy nosných ploch a VOP I SOP – jsou s díly vylisované i jakési vzpěrové nebo výztužné systémy, které mají zabránit deformací těchto velkých ploch.

Povrch je poset množstvím jemných nýtů, v drtivé většině negativních. Množství detailů je patrné na dílech, které budou tvořit samostatnou pumovnici a její vybavení, tak i v pilotní kabině i střelištích. Oproti tomu celkem výrazně zaujme spartánské vybavení vlastních boků trupu, které se zaměřilo pouze na několik náznaků příčné a vodorovné konstrukce. Konstruktéři modelu asi vycházeli z toho, že do něj stejně nebude dvěma spodními vstupy až tak moc vidět. A pumovnicí, která tvoří jakousi skříň, již vůbec ne.

Zcela bez detailů jsou prostory hlavního i příďového podvozku. I zde asi zvítězil trend malých otevřených částí krytů podvozků, které v kombinaci se silnýma podvozkovýma nohama minimalizují pohled do útrob.

Pravým opakem detailnosti jsou modelově ztvárněné pohonné jednotky, která každá (počítáno podle stavebního návodu) má přes 100 dílů. Detailnost pumovnice, přední části letounu, střelišť i pilotního prostoru je také velmi vysoká. Snad jen při bližším pohledu se budou jevit odlité detaily – hlavně kabeláže a drobného potrubí – až moc dokonale rovné, přímé. Jediným opravdu "chudým" příbuzným v těchto detailech zůstala hlavní přístrojová deska. Ta sice má kruhové otvory "pro budíky", ale ty jsou nahrazeny obtiskem, který se má nanést na díl, tvořící zadní stěnu přístrojovky.

Pohyblivé části ovládání skutečného letounu (VOP i SOP) jsou i u modelu v tomto měřítku znázorněny jako pohyblivé. Zase na druhou stranu vůči tomu kontrastuje systém přistávacích klapek, který je možno slepit sice napevno, ale ve dvou polohách. Tomu odpovídají i dvojité díly táhel ovládání klapek. Balanční křidélka jsou doporučeny nekompromisně nalepit "na fest". Ovšem poslední díl vztlakových klapek – nejblíže k trupu stroje – je opět "pohyblivý", opatřený čepy, ale v návodu již není značka NELEPIT.

Poměrně zvláštním dojmem na mě působí znázornění prověšení plátna na ovládacích plochách. Nevím jak to popsat, snad jako trochu přehnané, propadlé a nevypnuté (?). A to z obou stran daných dílů.

Také tloušťka rytí okolo nouzového otvoru na pravé straně trupu (za bočním střelištěm) je asi kapánek přehnaná.

Závěrem k výliskům. S otřepy se modelář setká jen výjimečně na několika málo místech a jedná se o desetinky milimetrů. Opracovatelnost nebo oddělování dílů od rámečků – hlavně těch drobných – jsem ještě nezkoušel a myslím si, že při "pohledu do krabice" to není hlavním tématem.

O co však budu mít opravdu strach, tak to je provedení podvozkových noh pouze ze stříkaného plastu bez jakéhokoliv zpevnění (zalitým nebo zasouvatelným) drátem. Krabice podle údajů pošty vážila 3,3 kg, když 40% odmažeme, bude nám stát na třech plastikových tyčkách skoro dvoukilový macek. A pozor, to se ještě neřešila otázka vyvážení. Výrobce tento detail celkem opomenul a tak zůstane zcela na šikovnosti modelářů, co s tím udělají. Pokud budou dovažovat, hmotnost modelu bude rapidně stoupat a opět jsme u začátku otázky: vydrží to podvozky?

Obtisky, plechy a návod

Vedle výlisků jsou v krabici samozřejmě i obtisky. Jedná se o aršík velikosti 21 cm x 14 cm. Na něm je celkem 21 kusů vysoce lesklých a nad podkladový papír poměrně dost vystupujících obtisků. Toto označení se vztahuje jen na jednu možnou variantu zbarvení modelu. Mělo by se jednat o stroj nasazený v Itálii (květen 1944) s označením "Who Cares No.II" (no. 44-29090). Ortodoxní znalci letectva USAF již jistě zavětří jistou nesrovnalost a budou mít pravdu. Lehkým naťuknutím informací z netu se rázem vyrojil hrozen otázek a nejasností o jaký stroj se to vlastně jedná. Co je skoro jisté a potvrzené, byla to 340 BG/486 BS, ale mělo by se jednat o výrobní číslo 328080 (snad). Tuto polemiku však přenechám znalcům ...

Vedle obtisků jsou přiloženy i lepty. Zde je označení lepty celkem nadnesené, obzvláště v naší kotlině, kde leptaný aršík s minimálně padesáti drobnostmi nepovažujeme za lept. Stavebnicový je dlouhý 10 cm a široký 3,5 cm. Na něm se nachází devět dílů. Šest jich slouží jako výbava pilotních sedaček, jeden je profilovaný kus „police“ na jedné z přepážek a zbývající jsou clony křídelních reflektorů.

Poslední součástí stavebnice je šestnácti stránkový stavební návod. Je klasický, papírový s úctyhodným rozměrem stránky -35 cm x 25 cm – a v černo-bílém provedení. Titulní strana vedle zmenšené podoby kresby z krabice nese anglický text s krátkým odkazem na daný typ a nebádajícími informacemi ke stavbě. Ještě se na ní vešla tabulka s legendou použitých symbolů.

Druhá strana je věnována rozstřelu dílů na rámečcích a jejich značení. Číslování dílů je provedeno formou vyražení daného čísla na licí rámy. Úvod třetí strany představuje tabulka použitých barev, jak jejich název, tak ekvivalent pro FS a číselné řady výrobců Hobby Color a Tamiya Acrylics.

Následují samostatné kresby (počítačového provedení) stavby. Na celkem 38 pozicích nás mají provést celou stavbou až do konečného nanesení obtisků. Při sledování těchto kreseb zjistíme, že samotná stavebnice i její konstruktéři nám nabízejí i alternativy výbavy a výzbroje letounu. To se jedná zejména o doplňkovou kulometnou výzbroj, doplňkové pancéřové pláty, alternativy použití či zaslepení horního střeliště, výběru několika drobných dílů na povrchu (antény a krytky) a možnost sestavy s otevřeným nebo zavřeným podvozkem, nástupními poklopy a pumovnicí.

Některé kresby jsou dokonale propracované, některé jsou zase zjednodušené a na poloprázdném prostoru papíru působí zvláštním dojmem.

Závěr

Celkové shrnutí je čistě subjektivní. Trend světové modelařiny v měřítku 1/32 je velkolepý. A tak postupem doby budou k sehnání i další proklamované „lahůdky“ (P-61, B-17, He-219, Lancaster atp.) od všech výrobců.

Tato stavebnice se americkému bombardéru B-25J Mitchell podobá a pomineme-li všechny informace, které se okolo ní vyskytly, připomínky na chybnost nějakých tvarů a následně i údaje od modelářů, kteří si dají práci celý model přeměřit, přepočítat a vysledovat oprávněnost nebo nesprávnost nýtových řad, zůstane nám na stole velice solidní a majestátný model, který Mitchella opravdu připomíná.

A kdo z leteckých nadšenců alespoň vzdáleně slyšel slovní spojení kapitán Yossarian a Hlava XXII, tak si jistě vybaví i „leteckou filmovou klasiku“ stejnojmenného románu Josepha Hellera, kde se to Mitchelly jen hemží!

Na výčet mnou uváděných „nedostatků a nejasností“ stavebnice již s předstihem reagovala právě dovozní a modelářská firma Profimodeller, která v současnosti již nabízí osm doplňkových blistrů s detaily interiéru i exteriéru a jednu krabičku se zaměřením na vylepšení (chcete-li opravení) pilotního prostoru. Ale tyto informace budou tématem samostatného „pohledu do krabičky“ doplňkových setů pro model B-25J Mitchell v měřítku 1/32.

Jan "marty-ma" Martinec

Redakce ModelWebu děkuje panu Pavlu Coufalovi a firmě Profimodeller za poskytnutou stavebnici k recenzi.

Rubrika HK models, Letadla - 1:32, Letadla - Náhledy do krabiček | Bez komentářů

Komentáře

Napsat odpověď.

Musíte být přihlášeni, abyste mohli odpovědět.