1/72 Mil Mi-17 od Bílek model

10.8.2012 - 8,936 přečtení

zahlavi

Víceúčelový vrtulník sloužící ve více než padesáti státech celého světa, jako model v měřítku 1:72 od firmy Bílek

Dříč od Bajkalu

Jaroslav "Sheya" Šebek

Trocha historie na začátek

Vrtulník Mil Mi-17 (kódové označení NATO HIP-H) je zdokonalenou verzí vrtulníku Mi-8. Využívá se nejen pro vojenské, ale i policejní nebo civilní účely. Pilotní kabina je třímístná, nákladní má rozměry 5,34x2,32x1,8m (DxŠxV). Průměr nosného rotoru je 21,29 m, nosnost 4.000 kg a maximální rychlost 250km/h (cestovní 225km/h). Vrtulník je vybaven dvěma motory, každý o výkonu 1435 kW.

První prototyp (ještě s jedním motorem) vzlétl roku 1961 a sériová výroba byla zahájena roku 1965. Nejedná se o překlep! Tento dosud vyráběný vrtulník skutečně pochází z šedesátých let minulého století a slouží zhruba v 50 zemích celého světa (včetně České republiky) přičemž samozřejmě prošel různými modernizacemi.

Nejvýraznější rozdíly oproti Mi-8, viditelné na první pohled je umístění vyrovnávacího rotoru na levé straně a před sacími otvory motorů umístěné deflektory pro separaci pevných částic (prach, písek...).

Zdroj: Wikipedia, server www.acr.army.cz a internet

Pohled do krabičky

Dostal jsem k recenzi stavebnici vrtulníku Mi-17 v měřítku 1:72, kterou nabízí firma Bílek a zároveň i sadu leptů od stejné firmy. Krabice je dvoudílná s horním otvíráním a je dostatečně tuhá, aby ochránila plastové díly uvnitř. Překvapila mě absence jakéhokoliv nápisu na horní straně víka. Obdržená stavebnice měla rámečky, obtisky i návod volně položené v krabici, zde bych čekal alespoň plastový sáček (minimálně na obtisky a rámeček s čirými díly).

Obsah a zhodnocení stavebnice

Na modelářův stůl z krabičky vyndáme devět rámečků s díly z šedého plastu, jeden čirý, dvoje obtisky a stavební návod

Podrobnější prohlídka odhalí, že se jedná o přebal stavebnice firmy Zvezda. Co se týká shody s originálem, spolehnu se na informace osoby pro mě nejpovolanější - Ing. Jaroslava Špačka a jeho recenze v Modeláři Extra.

Ve stavebnici chybí jeřáb LPG-150, kterým byla vybavena drtivá většina vrtulníků Mi-17. Je to trochu kuriozní chyba, protože firma Zvezda má jeřáb jako součást stavebnice Mi-8, kde naopak téměř nikdy nebyl instalován. Zásadní chybou je opakování chyby stavebnice Kovozávodů Prostějova a to rovnou horní hranu pilotní kabiny. Dále je průměr rotoru menší o cca 4 mm a na pravém boku je zapotřebí zatmelit kryty baterií a nahradit je třemi vodorovnými žebry (viz obr. 6 a 7).

Dále je u Mi-17 chybně pouzdro antén DISS-15 a výmetnice ASO-2V na ocasním nosníku. Tyto byly instalovány pouze u sovětských (ruských) nástupnických kusů.

Odstranění tohoto problému dá práci, protože při broušení se zcela jistě poškodí rytí a nýtování, což je škoda.

Kromě původní jedné ruské kamufláže na kterou dává do stavebnice obtisky Zvezda, přidává Bílek další aršík obtisků, umožňující postavit další čtyři kamufláře - ruskou, českou, slovenskou a polskou.

Stavebnice samotná mě ve srovnání s jinými stavebnicemi Zvezdy příjemně překvapila jemným rytím a minimem přelitků. Ty jsem našel pouze u dílů raketových bloků B-8V-20 a ještě ne u všech.

Zato přesazení forem je patrné v podstatě na každém rámečku, ale na produkt firmy Zvezda je překvapivě malé (porovnávám se stavebnicí vrtulníku Ka-27, který jsem stavěl dříve).

Příjemným překvapením jsou již z výroby prohnuté listy hlavního rotoru

a oproti KP správné rozteče bočních oken. Zato rámeček s čirými díly nepřekvapí kvalitou. Díly jsou silné a zkreslují, takže detailní zpracování kokpitu je v podstatě zbytečná práce.

Jako plus stavebnice vidím možnost otevření zadních nákladových vrat, ale vzhledem k absenci jakýchkoliv detailů interieru nákladového prostoru ... Rytí na dílech je jemné a jde dostatečně do hloubky. Nýty sice vystupují nad povrch, nicméně jejich velikost měřítku příliš neodpovídá. Zkusmo jsem sesadil obě poloviny trupu k sobě a vše (až na pásnice) překvapivě lícuje a sedí.

Tedy až na výmetnici na ocasním nosníku (ta je přesazená o 1,3mm).

Vzhledem k tomu, že se bude odřezávat je to ale celkem jedno.

Firma Bílek ke stavebnici dodává i planžetu s lepty a to barvenými (vyrábí je pro Bílka Eduard). Je možné s nimi vylepšit jak interiér kabiny, tak i exteriér. Pouze u stěračů vidím problém, protože firma Zvezda je lisuje jako součást proskleného dílu kabiny a bude třeba je odbrousit.

Černobíle (žlutě) vytisknutý návod je přehledný a srozumitelný a jako plus vidím označení barev pomocí Federal Standard.

Závěr

Podle mého názoru se jedná o lepší průměr stavebnic Zvezda, který ještě zlepšují doplňky od firmy Bílek (obtisky a lepty). Bohužel téměř všechna vylepšení interiéru přijdou v podstatě vniveč, protože přes čočkovitá a silná skla nebudou téměř vidět. Své zákazníky si nejspíš najde i když velkou konkurencí jí bude kvalitativně lepší stavebnice od firmy Hobby Boss.

Jaroslav "Sheya" Šebek

 

Rubrika Bílek, Letadla - Náhledy do krabiček, Vrtulníky - 1:72 | Bez komentářů

Komentáře

Napsat odpověď.

Musíte být přihlášeni, abyste mohli odpovědět.