1/48 a 1/72 Holandský Fokker D.VII na finských lyžích firmy AML

1.12.2011 - 6,942 přečtení

fokker-1

Slavný Fokker D.VII v poválečné finské kamufláži a dokonce i na lyžích nám přináší firma AML v obou nejpoužívanějších měřítkách

Fokker D.VII in the Finnish Service 1/48 a 1/72 AML

Libor "Hellboy" Mužík

Trochu historie na začátek

Fokker D.VII byl zřejmě druhým  nejznámějším německým letounem Velké války (po Fokkeru Dr.I) a určitě byl nejlepším stíhacím letounem konstrukční kanceláře Anthonyho Fokkera  z tohoto období. Ne náhodou byly po uzavření příměří tyto letouny přednostně odebírány německým leteckým jednotkám a ještě dlouho po válce tento typ sloužil v mnoha letectvech po celém světě. Fokkerů D.VII bylo vyrobeno ve třech továrnách (Fokker, OAW, Albatros) přibližně 1700 kusů. V provozu nejméně  oblíbené byly kusy vyrobené mateřskou továrnou Fokker, které  byly pověstné špatným dílenským zpracováním a používáním méně kvalitních materiálů. Na konci Velké války sloužilo v německém letectvu 775 strojů. Největším poválečným uživatelem byly USA kde létalo 142 strojů a Polsko které provozovalo 50 strojů Fokker D.VII. Další Fokkery létaly letectvu rodícího se Česko-slovenského státu, v holandském, belgickém, švýcarském letectvu.

Tři stroje létaly i ve Finském letectvu. Byly pořízeny tajně od továrny OAW. Do Finska byly dodány v září 1919 a sloužily až do roku 1924. Letouny byly dodány v originálním zbarvení byly potaženy plátnem, potištěným čtyřbarevným lozenge vzorem. Měly dokonce i německé výsostné označení, které bylo až ve Finsku přemalováno na svastiku v černé barvě lemované bílým proužkem, což bylo v rozporu s oficiální verzí označení kde byla byla svastika světle modrá v bílém kruhu. To bylo prokazatelně opraveno na Fokkeru D.VII 1.D.357 který byl opatřen novým typem kamufláže skládající se z lomených polí hnědé, zelené, tmavě modré a světle modré barvy. Spodní plochy byly celé světle modré. První z Fokkerů D.VII byl zrušen po havárii v lednu 1920, druhý ho do leteckého nebe následoval také po havárii, již krátce po něm v únoru téhož roku. Třetí stroj opatřený lomenou kamufláží sloužil až do ledna 1924 kdy byl vyřazen z provozu. Na tento stroj existují fotografie zobrazující ho jak s kolovým podvozkem, tak i opatřeného lyžemi.

Doplňkové sady AMLC8009/AMLC9002 a AMLA48032/AMLA72020 firmy AML

Předmětem recenze je dekálový aršík AMLC8009/AMLC9002 s obtisky na dva stroje sloužící ve Finsku a resinové odlitky lyží AMLA48032/AMLA72020 na již zmíněný stroj létající v lomené kamufláži. Tyto dvě sady jsou obsahově shodné jak pro měřítko 1:48 tak i pro 1:72, takže je budu popisovat dohromady.

Dekálový aršík AMLC8009/AMLC9002

Sada je zabalena v průhledném uzavíratelném pytlíčku a obsahuje:

  1. Úvodní obrázek s bokorysy obou Fokkerů
  2. Oboustranně potištěný list o velikosti  A.3  se s kamuflážemi na oba letouny: Kamufláže odpovídají literatuře a dochovaným fotografiím. U letounu v lomené kamufláži návod obsahuje kódy barev FS.
  3. Dekálový aršík  s obtisky na oba letouny: Soutisk na mnou obdržených vzorcích byl bezchybný, obtisky      jsou dostatečně  tenké, reakci na usazovací vodičky vyzkouším až při stavbě modelu ale nepředpokládám nějaké komplikace.

Resinové odlitky lyží AMLA48032/AMLA72020

Sady obsahují celkem dva odlitky a každý obsahuje jednu lyži se vzpěrami na uchycení na osu podvozku a malou lyži na ostruhu letounu. Ta je tím pádem zdvojená, takže máme jednu navíc buď pro nešikovné ruce a střílející pizetu, nebo pro jiný model. Odlitky jsou zabaleny v pytlíčku chráněném obalem z tuhého kartonu a obsahují i nákres ukazující jejich umístění na modelu. Odlitky jsou odlity čistě a bez bublinek.

Závěr

Doplňkové sady představuje vítané zpestření kamufláže notoricky známého letounu z Velké války, i když až v poválečné službě. Bude se hodit jak stavitelům chmelnic, tak i modelářům zabývajícím se Finským letectvem.

Pokud bych měl najít nějaké nedostatky na uvedené sadě tak jsou to pouze drobnosti:

  • Za prvé by nebylo špatné uvést buď na úvodním listu nebo na návodu že se jedná o verzi OAW (kvůli odlišnostem mezi jednotlivými výrobními typy z různých továren). Informace ulehčí práci modelářům, kteří se nepovažují za rodilé Fokkerology.
  • Druhým doplněním návodu by mohlo být to, že letoun v lozenge kamufláži byl potažen plátnem se čtyřbarevným vzorem (existovaly čtyř a pětibarevné potisky).
  • A konečně, ale to je už asi opravdu jen nepodstatný detail, by nebylo špatné doplnit odstíny barev uvedené ve FS konkrétními kódy výrobců barev. Ale to si dnes každý relativně pohodlně najde na internetu.

Celkově lze doplňkovou sadu doporučit každému se zájmem o chmelnice nebo o finské letectvo.

Libor 'Hellboy' Mužík

Redakce ModelWebu děkuje firmě AML za stavebnici poskytnutou k recen

Rubrika AML, Letadla - 1:48, Letadla - 1:72, Letadla - Doplňky | Bez komentářů

Komentáře

Napsat odpověď.

Musíte být přihlášeni, abyste mohli odpovědět.