1/48 výtokové trysky Mirage III/5 od AML

24.10.2011 - 7,974 přečtení

aml_logo

Pohled na nové resinové sady firmy AML.

Výtokové trysky Atar 9C
na Mirage III/5

Jaroslav Hátle

Model:

  • Shahak late exhaust nozzle for Eduard 1/48 scale
  • Mirage IIIE/V exhaust nozzle for Italeri 1/48 scale

Výrobce: AML
Měřítko: 1/48
Materiál: PUR díly, lepty
Katalogové číslo: AMLA 48 028, AMLA 48 031

Úvod

První sériové varianty francouzského dvoumachového stíhacího letounu Dassault Mirage III, konkrétně Mirage IIIC a dvoumístná Mirage IIIB, zaváděné do výzbroje od roku 1959 byly poháněny motorem Snecma Atar 9B. Motor vykazoval řadu konstrukčních nedostatků a všechny další varianty Mirage III a Mirage 5 proto již byly poháněny modernějším Atar 9C.

Vedle Francie a Jihoafrické republiky byly Mirage IIIC od roku 1962 zavedeny i v Izraeli. Technické problémy s motory Atar 9B a později i nedostatek náhradních dílů způsobily, že v letech 1973 až 1975 byly do všech izraelských letounů zástavěny motory Atar 9C.

Hlavním rozpoznávacím prvkem obou motorů je výtoková tryska. Motor Atar 9B má stavitelnou trysku tvořenou dvěmi „mušlemi“, které se pohybují podél příčné osy. Motor Atar 9C jednotlivé stavitelné lamely rozmístěny rovnoměrně po celém obvodu výtokové trysky.

Rozdíl byl i ve způsobu zástavby. Motor Atar 9C byl v zadní části kratší a proto u letounů Mirage IIIE a Mirage 5 (a od nich odvozených verzí) byla kratší i záď trupu, včetně pouzdra brzdícího padáku. U přestavěných izraelských Mirage IIIC byla zkrácena záď trupu, nicméně horní „kšilt“ nad výtokovkou a pouzdro brzdícího padáku zůstaly zachovány v původní délce, ovšem pouzdro padáku bylo vykloněno směrem nahoru.

Myslím, že fotografie řeknou víc:

Resinové sady

Obě sady obsahují šest resinových dílů, představujícím trysku motoru a koncový segment trupu, dva leptané díly, představující forsážní prstenec a měděný drátek na táhla stavění lamel. Resinové díly trysky jsou v obou sadách shodné.

Sada 48 028 umožňuje postavit model Mirage IIICJ, který byl počátkem 70. let v Izraeli přestavěn na motor Atar 9C. Tyto letouny nesloužily pouze v Izraeli, ale v letech 1983 a 1984 byly odprodány do Argentiny, kde sloužily dalších deset let. U modelu Eduard je nutno nejprve odříznout zadní část trupu a nahradit ji resinovým odlitkem AML.

Sada 48 031 představuje zadní část trupu a trysku motoru Atar 9C, zastavěný v letounech Mirage IIIE a Mirage 5. Resinový odlitek zádě trupu nahrazuje původní díly stavebnice Italeri a v tomto případě není nutné nic řezat.

Sadu 48 031 proto můžeme označit za sadu detailní, zatímco sadu 48 028 za sadu konverzní.

Detailnost obou sad je shodná. Resinové díly věrně napodobují vnitřní strukturu motoru Atar 9C s podélně vlnitým vnitřním pláštěm, forsážní prstenec je znázorněn zdařilým leptaným dílem. Lamely trysky jsou dostatečně tenké, s řadou detailů, táhla stavění lamel trysky nařežeme z přiloženého měděného drátu.

Díly jsou odlity čistě bez kazů, bublinky se nacházejí pouze na nálitcích. Na samotných dílech jsem našel jedinou bublinku, bohužel pravděpodobně na tom nejhorším možném místě – na špičce krytu pouzdra brzdícího padáku sady 48 028.

Zástavba

Sadu AMLA 48 028 jsem sestavil dohromady a zkusmo zastavěl do modelu Mirage IIICJ od Eduardu. Původně jsem měl obavy, že sestavení dílů trysky bude trochu náročnější. Ovšem opak je pravdou – sestavení dílů je snadné, téměř intuitivní.

Záď trupu je nutno odříznout v místě rytí a na jeho místo přilepit přilepit resinové díly.

Koncový segment na plastový trup příliš nelícuje, protože resin je o 0,6 mm širší.

Proto jsem zkusil do spodního spoje zádě trupu vložit plastový proužek o tloušťce 0,5 mm a na bocích se schod prakticky srovnal. Sice vzniknul menší rozdíl na spodku trupu, ten by ale měl být snadno odstranitelný. Rozhodně lépe než schod na bocích.

Navíc tím pomůžeme srovnat i jednu nectností Eduardího modelu – nutnost rozepřít trup, aby ve spoji křídel nevznikla spára.

Měl jsem obavu, že poměrně masivní resinové díly mohou ovlivnit těžiště modelu a ten by mohl být těžký na záď. Proto jsem zkušebně sestavil základní díly modelu a do jeho přídě vložil závaží, přibalené v modelu Eduard. Zkouška prokázala, že závaží je dostatečně dimenzované a dokáže zajistit, že model stojí na všech kolech.

Zástavbu sady AMLA 48 031 do Mirage IIIE od Italeri jsem nezkoušel, protože jsem tento model neměl k dispozici. Ze zajímavosti jsem ale vyzkoušel lícování koncového segmentu trupu opět na model Mirage IIIC od Eduardu. Na samotný, již rozšířený trup díl lícuje celkem dobře, předělat by bylo nutné pouzdro padáku (jak jinak, když je určen na zcela jiný model). Sada tak může být prospěšná při stavbě Mirage 5 nebo Mirage IIIE cestou konverze modelu Eduard

Závěr

Resinové sady AML nabízí možnost náhrady plastových dílů stavebnice v případě Mirage IIIE či možnost konverze na izraelskou úpravu Mirage IIICJ. Obě sady mají dobrou úroveň detailů, dobře odpovídají originálu a tím dokážou pozvednout výslednou úroveň modelu. Francouzské typy jsou na modelářském trhu obecně trochu opomíjeny, proto počin firmy AML můžeme jednoznačně hodnotit kladně.

 Klady:

  • Výborná obrysová přesnost.
  • Výborná úroveň detailů.

Zápory:

  • Horší lícování resinové zádě trupu.

 

Jaroslav 'Tango' Hátle, SPL Liberec

Redakce ModelWebu děkuje firmě AML za poskytnuté vzorky k recenzi.

 

Rubrika AML, Letadla - 1:48, Letadla - Doplňky | Bez komentářů

Komentáře

Napsat odpověď.

Musíte být přihlášeni, abyste mohli odpovědět.