1/35 podhuštěná kola pro Mi-24V od Trumpety od firmy PROFIMODELLER

3.8.2011 - 6,225 přečtení

Profimodeller

Firma Profimodeller poslední dobou začíná vydávat i resinové sady. Mezi ně patří i právě vydané dvě doplňkové sady pro milovníky vrtulníků poněkud větších rozměrů.

Reálné obutí pro HINDa

Míra 'Bill' Bílek

Úvodem

Firma Profimodeller poslední dobou začíná vydávat i resinové sady. Mezi ně patří i právě vydané dvě doplňkové sady pro milovníky vrtulníků poněkud větších rozměrů. Jedná se o sady odlévaných kol a to buď s malou deformací nebo s velkou deformací na Mi-24V Hind 1/35 od firmy TRUMPETER. Je to velmi dobrý počin, protože představit si Hinda s nepodhuštěnými koly prostě nejde. A jako doplněk je k sadě kol s malou deformací ještě dodána i tažná tyč.

Otázkou zůstává, proč firma Profimodeller připravila dvě verze kol. Vlastně proč můžeme vidět dvě různé formy deformace kol u Hindu? Důvod je ve způsobu přistání. Pokud Hind přistane z visu, jeho podvozek je odlehčený a kola míří pod trup vrtulníku. Tedy rozchod kol je menší a po dosednutí kola budou velmi zdeformovaná, protože nemají kam utéci a nemají možnost svou deformaci zmírnit. Jejich deformace ze zmírní při přistání s dojezdem, nebo po odtažení vrtulníku na stojánku. Proto také Profimodeller logicky přidal k sadě kol s malou deformací i tažnou oj.

Jinak deformace kol u Hindu není způsoben notorickým podhuštěním pneumatik, ale celkovou hmotností vrtulníku. Musíme si uvědomit, že maximální vzletová hmotnost Hindu se velmi přibližuje, ač se to nezdá, 12 tunám!

Jak na tom ta kola jsou se zpracováním…

35057 Mi-24V Wheels

Sada obsahuje resinové odlitky kol hlavního podvozku (dále HP) s velkou deformací, kola předního podvozku (dále PP) taktéž s deformací, odlitky disků kol a planžetu leptů taktéž na disky kol. Pro lepší viditelnost jsem reziny lehce stříknul Mr.Surfacerem, aby byly lépe vidět případné nerovnosti a kazy.

Resiny jsou odlity čistě bez náznaku bublin, ale přece jen jsem tam několik drobných vad na kráse našel. Jedna vada je pár výstupků na vrcholu obou pneumatik (jak na HP tak i na PP) Nejspíš se jedná o kaz formy. Náprava ale bude velmi jednoduchá. Postačí jen pár tahů smirkem a bude po vadě.

Dále se také dají najít na kolech HP zbytky po dělících rovinách původních plastových kol, křivé rytí vzorku v místě deformace a občasné rýhy poblíž dezénu, vzniklé nejspíš při jeho obnovování. A poslední vadou této sady jsou opět nepěkné hrbolky na odlévaných discích.

35058 Mi-24V wheels and tow bar

Tato sada je o trochu obsáhlejší. Kromě disků kol, planžety leptů a odlitků kol HP a PP s menší deformací, obsahuje ještě tažnou tyč, taktéž odlitou z rezinu a rozebranou na několik částí.

Při bedlivém zkoumání této sady jsem nějaké ty bublinky a jiné kazy také našel. Bublinky se objevily na malinkých kolečkách, které jsou součástí tažné tyče. Jinde jsem vady tohoto typu nenašel. Odlévání rezinových dílů se trochu věnuji, tak si troufnu tvrdit, že to podle mého názoru nebude u ostatních sad pravidlem.

Dalším kazem je opět lehká viditelnost dělící roviny na kolech HP, nerovnosti na vrchu pneumatik a škrábance kolem dezénu a na tažné tyči.

… a sestavitelnost ?

Po prohlídce sad jsem to nevydržel a vytáhl jsem z kitníku bednu s Hindem. Narychlo jsem sestavil podvozek Hinda a jal jsem se pilky, abych viděl, jak budou nová kola Hindu slušet. Hlavně ta kola s velkou deformací.

Návod u obou sad je jasný a přehledný. Nejprve jsem se pokusil sestavit kola hlavního podvozku. Odstranění z nálitků jde snadno. Před přilepením resinových disků je dobré ze středu kola odstranit takový „prstýnek“, který zůstane po odstranění blanky ve středu kola. Jinak je disk nepřirozeně vystouplý (viz foto).

Poté přišly na řadu lepty. Při lepení vnější části disku jsem neměl žádný problém. Akorát je potřeba si hlídat správné sesazení jednotlivých vrstev, aby byly souosé. Problém nastal až při lepení vnitřní části. Při jeho slepení a pokusu o nasazení kola na osičku podvozkové nohy jsem narazil a to doslova. Vyleptaná díra v disku je menší, než je průměr osičky podvozkové nohy. Je potřeba vzít vrtáček ø2mm a zvětšit ji, aby se dalo kolo nasadit. Výsledný efekt po slepení je rozhodně lepší, než co nabízí stavebnice.

Další možností je úprava poměru délky spodních ramen hlavního podvozku. Jak bylo v úvodu uvedeno, přistání z visu znamená jiné poměry ramen nezatíženého hlavního podvozku a tím pádem jiné úhly os kol k zemi. Toto si pro dokonalost modelu jistě vynutí následnou úpravu spodních ramen hlavního podvozku, aby si kola s velkou deformací ideálně sedla. Každopádně doporučuji nastudování fotek podvozku HINDa po dosednutí místo experimentování. Bohužel není příliš mnoho dostupných fotek takovéto specifické konfigurace podvozku.

K této úpravě jsem se nepřistoupil vzhledem k testovacímu sesazení vzorku s nedotčenou stavebnicí.

Dále přišla na řadu kola příďového podvozku. Odřezání jednotlivých resinových dílů je opět jednoduché. Disky kol se zase sestavují z několika vrstev. Tady je ještě důležitější, si dát pozor na správné slepení jednotlivých vrstev leptů na sebe. Je nutné, aby perforování jednotlivých leptů sedělo na sebe. Jenže po slepení přesně podle návodu nehezky vystupuje ven. Dále je potřeba si dát pozor, aby se obě kola PP dotýkala země. Mně se stalo, že jedno je ve vzduchu. Jestli to je způsobeno špatným oddělením kola od nálitku, nebo jsou kola různě promáčklá, nedovedu posoudit.

Nakonec je tu tažná tyč. Tady už je potřeba si při oddělování jednotlivých dílů z nálitků dát pozor na drobné díly. Chce to řezat s rozvahou, ale píle se určitě vyplatí. Při dodržování návodu je sestavení otázkou chvilky. Ale přeci jenom si neodpustím drobnou připomínku. Bylo by dobré v návodu uvést alespoň přibližný průměr a délku jednotlivých kousků drátku, který si musí modelář vyrobit sám. Ale to je jen taková drobnost pro nás, už zmlsané a lenivější modeláře. Jinak výsledný efekt je parádní.

Závěr

Nakonec si dovolím ještě pár mých osobních dojmů:
Podle mého názoru by bylo lepší, kdyby byly disky kol kompletně odlité z resinu. Ušetřilo by to hodně práce s pasováním leptů.
I po závěrečném prohlížení nasazených kol, se mi na nich pořád něco nezdálo. Zkusil jsem jedno kolo HP povytáhnout ze zámků, které určují jeho polohu, aby se kolo trochu více posadilo. A hle, podle mě to vypadá mnohem lépe. Sice bude potřeba trochu pokrátit osičku podvozku, aby nebyla tak vytažená.
Bylo by také dobré dodělat pár linek dezénu do středu pneumatiky (viz fotky originální mašiny)

Když to shrnu, bude potřeba se zaměřit na drobné nedostatky, co jsem v poskytnutých sadách na recenzi našel. Ať jsou to nějaké ty bublinky, pozůstatky po dělících rovinách a různé nerovnosti na odlitcích. Jejich odstranění není příliš složitá záležitost. Odměnou za tuto práci, bude výsledný dojem z postaveného modelu. Reálnost deformace pneumatik je na posouzení potenciálních zájemců o tyto sady. Za mě je to určitě lepší, než co nabízí stavebnice.

Chtěl bych poděkovat za poskytnutí fotek reálných kol Hindu Monice Maratové.

Míra 'Bill' Bílek, KPM Kaznějov

Redakce ModelWebu děkuje firmě Profimodeller za vzorky k recenzi.

Rubrika Letadla - Doplňky, Profimodeller, Vrtulníky - 1:35 | Bez komentářů

Komentáře

Napsat odpověď.

Musíte být přihlášeni, abyste mohli odpovědět.