1/72 La-5 “Soviet Aces in Lavochkin La-5’s” od AML

25.6.2011 - 754 přečtení

la5box

Pohled do krabičky dalšího přebalu stavebnice ruského letounu La-5 od firmy AML.

"Dřevěný Sokolík" od AML

Filip 'Speedy' Tomči

Stavebnice: La-5 "Soviet Aces in Lavochkin La-5's"
Výrobce: AML
Měřítko: 1/72
Kat.č.: AML72 049

Historie typu:

V roce 1942 byla situace letectva Rudé armády (dále VVS) katastrofální. Předchůdce La-5 letouny LaGG-3 měly ve všech ohledech horší letové vlastnosti než Bf-109F/G a Fw-190A a jedinou možnost jak situaci v souboji zvrátit zvládnul pouze zkušený pilot-expert, kterých bylo málo. LaGG-3 si proto u pilotů velice rychle vysloužil přezdívky jako "neobratná žehlička" nebo "zaručená lakovaná rakev". Situaci se snažilo velení letectva spolu s továrnou řešit montáží některého z nových výkonějších motorů do draku LaGG-3.

la5f_titul2

Na výběr bylo ze dvou možností. První byl řadový motor Klimov M-107A o výkonu 1650k, který nebyl zdaleka dokončen a trpěl poruchami. Druhá možnost byl dvouhvězdicový motor Švecov M-82, který byl výkonější než M-107. M-82 byl původně navržen pro letouny Su-2 a Tu-2, ale kvůli problémům s výrobou bylo rozhodnuto použít je na drak LaGG-3. Nastal ovšem problém jak vyřešit problém montáže motoru o průměru 1260mm do trupu o průměru 800mm. Problém se ale, jak je zvykem u Rusů rychle vyřešil a tak vznikla zástavba LaGGu-3 s motorem M-82 s aerodynamickou kapotáží. Po vyřešení problému s kapotáží nastal problém rozjetí sériové výroby souběžně LaGGů-3 s motorem M-105 a LaGGů-3 s motorem M-82. Zjistilo se, že u verze s novým motorem bude nutné mnoho úprav draku a křídel. Z LaGGu-3 bylo nakonec zachována pouze zadní část trupu, anténa, kryt ostruhového kolečka a u prvních sérií i překryt kabiny.

Nový LaGG-5 typ 37 série 1. až 8. měl namontovány 2 kanony ŠVAK ráže 20mm, přistávací světlomet, nové křídlo se sloty, které zlepšovaly letové vlastnosti na nižších rychlostech. Bohužel komplikace při výrobě způsobily zhoršení kvality a tím i horších letových vlastností nového stroje. Při prvních bojových zkouškách se zjistilo že LaGG-5 byl horší ve všech oblastech než Bf-109G a Fw-190A a proto bylo nutné uskutečnit zásadní úpravy ve výrobě. Po úpravách byl LaGG-5 přejmenován na La-5. Verzí La-5 bylo několik a to La-5 typ 37 1.-8. série což byla verze s upraveným drakem z LaGG-3 a motorem M-82 a oblým čelním štítkem. Verze La-5 typ 37 9. série byla verze s motorem M-82 a novým čelním štítkem s pancéřovým sklem a úpravami na trupu a na křídle. Poslední verze byla La-5 typ 37 s motorem M-82F, který umožňoval krátkodobé zvýšení výkonu motoru.

Pozdější úpravy motoru a draku vedly až k vývoji dalších verzí La-5F typ 39, 41 a La-FN a La-7. Tímto způsobem vznikla nejlepší stíhačka s hvězdicovým motorem sovětského letectva za 2. světové války. Na strojích typu Lavočkin létalo mnoho leteckých es včetně československých pilotů nasazených na pomoc Slovenského povstání. Nejznámějším pilotem byl Ivan Kožedub, který měl na kontě 63 sestřelů, z toho 45 na typu La-5. Skutečně nejúspěšnějším pilotem na typu La-5 byl Kirill Jevstignějev, který všech ze svých 53 sestřelů docílil právě na Lavočce. Z našich pilotů můžeme zmínit nejúspěšnějšího pilota na Lavočce Leopolda Šroma se 4 sestřely na kontě, který je přidal k 1 sestřelu z RAF.

Stavebnice:

Po vydání předchozí stavebnice La-5 se objevuje limitovaná série AML v krabičce s novými obtisky, resiny, plechy, stříkanou kabinkou a maskami. Markingy jsou s vybranými sovětskými esy, držiteli Zlaté Hvězdy hrdiny SSSR, což bylo nejvyšší vyznamenání Rudé armády. Model představuje verzi La-5 typ 37 9. série, která byla předchůdcem La-5F typ 39 a 41 a La-5FN.

Porovnání se vzorem:

la5f_mbi

V plánku je uvedeno, že při výrobě modelu byla použita vynikající publikace od MBI La-5. Publikaci jsem tedy prostudoval a porovnal jí s modelem Lavočky.

Výlisky jsou podle podkladů zpracovány velice přesně a není tedy co vytknout. Pokud budeme brát v úvahu výkres od Michala Bradáče na straně 19, tak zde se shoduje provedení modelu AML podle tohoto výkresu ze kterého nejspíš výrobce vycházel. Na pravé straně směrového kormidla jsem měl drobnou propadlinu, kterou budu muset opravit.

Výlisky:

jsou odstříknuté ve standardní kvalitě s několika otřepy. Větší rámeček s křídly je shodný, protože obsahuje obě verze vrchního křídla na verzi La-5 a La-5F, nový rámeček je s trupy, které mají nový hřbet trupu pro danou verzi. Pár otřepů je na složitých dílech a musí se odstranit spolu s vyhazováky na vnitřní straně křídel a trupů.

Rytí je provedeno do negativu a místy se ztrácí. Tam bude potřeba rytí obnovit podle původního.

Kabinka je čirá bez škrábanců.

Resiny:

V modelu je dohromady 30 dílů odlito z polyuretanu. Z dílů se dá sestavit kompletní interiér kabiny včetně těch nejmenších detailů jako plynové páky, kyslíkové lahve, zaměřovače atd. Zde je potřeba hodně trpělivosti při lícování a je potřeba několikrát zkoušet než něco přilepíme. Trochu nám přitom pomůže plánek, kde jsou pérovky kokpitu.

Lepty:

Obsahem aršíku jsou poutací pásy, páčky, žaluzie motoru, kryty podvozků, nůžky pérování, palubní desky atd.

Stavební návod:

Návod je vytištěný černobíle.

Obtisky a kamufláže:

Obtisky jsou vytištěny čistě a bez viditelných vad. Barvy jsou uvedeny jako Federal Standart, Humbrol, GSI a LIFECOLOR. Kamufláže jsou vytištěny barevně a jsou namalovány s co největší shodou s originálem, což pomůže k co nejlepšímu ztvárnění konečné podoby modelu.

Z nabízených kamufláží můžeme vybírat z těchto možností:

  1. La-5 No.3, pilotované Kapt. Konstantinem A. Novikovem ze 40. GIAP. Odlétal 200 misí a docílil 10 sestřelů z toho 6 ve skupině a Zlatou Hvězdu hrdiny SSSR obdržel 1.5.1943. Kamufláž odpovídá předpisu NKAP N417ss ze 6.5.1941 a sestávalo z barev zelená AMT-4, černá AMT-6 a bledě modrá AMT-7.

    no images were found

  2. La-5 No.40, pilotované Kapt. Cyganovem Y. Terentjevičem z 1.GIAD-KBF z Leningradu. V prosinci 1943 odlétal 492 misí a měl na kontě 14 sestřelů. Po 24 sestřelech mu byla 22.1. 1944 udělena Zlatá hvězda hrdiny SSSR.
  3. La-5 No.60, pilotovaný Gen.  Y. Jakovlevičem  Savickým z 3. IAK ze sev. Kavkazu v Kubáňské oblasti. V roce 1944 měl po 107 misích na kontě 15 sestřelů. 11.5.1944 obdržel Zlatou Hvězdu hrdiny SSSR a po 216 misích a 24 sestřelech mu byla 2.6. 1945 udělena druhá Zlatá Hvězda hrdiny SSSR.
  4. La-5 No.66, pilotovaný St.Sgt.V. Georgijevičem Serovem ze 159.IAP z Leningradu v roce 1944. V dubnu 1944 po absolvování 203 misí měl na kontě 20 sestřelů a 6 ve skupině. Dne 26. června 1944 zaútočil se svým wingmanem na 7 finských Bf-109G. Po sestřelení dvou Bf-109G narazil do další a při srážce zahynul. 2.8. 1944 mu byl posmrtně udělena Zlatá Hvězda hrdiny SSSR .

Závěr:

Lavočka od AML je co se týče předlohy velice přesná a výrobce si dal hodně záležet. Bohužel vinou složitější stavby bude tento model pro ty zatvrzelejší sběratele sovětského letectva. Jiná možnost na výběr prostě není.

Model postavený autorem článku:

Reference:

Lavočkin La-5, MBI, Miloš Veštšík a Jiří Vraný a Miroslav Bílý
Osprey Soviet Aces of World War 2
Osprey LaGG and Lavockin Aces of World War 2

sovietwarplanes.com

Filip 'Speedy' Tomči.

Redakce ModelWebu děkuje firmě AML za poskytnutí stavebnice na recenzi.


Rubrika AML, Letadla - 1:72, Letadla - Náhledy do krabiček | Bez komentářů

Komentáře

Napsat odpověď.

Musíte být přihlášeni, abyste mohli odpovědět.