1/48 MiG-23BN – Eduard

1.11.2019 - 918 přečtení

01 11132_z1

Náhled na eduardí přebal výlisků modelu stíhacího bombardéru MiG-23BN a jeho palubní desku Löök v měřítku 1/48.

MiG-23BN 1/48

Jaroslav Hátle


01 11132_z1

Model: MiG-23BN
Výrobce: Eduard M.A.
Měřítko: 1/48
Materiál: plast, lepty, resin
Katalogové číslo: 11132


Před rokem firma Eduard vydala přebal modelu stíhacího letounu MiG-23MF/ML (Bedna) v měřítku 1/48, obsahující výlisky čínské firmy Trumpeter, s kamuflážními schématy, zaměřující se na službu v československých a českých vzdušných silách.


Do roka a do dne Eduard vydal i přebal neméně atraktivní (subjektivně pro mě ještě atraktivnější) bombardovací varianty MiG-23BN, rovněž obsahující výlisky Trumpeter.


Stavebnice

Jak již bylo předesláno, plastová složka stavebnice pocházející od čínského Trumpeteru. Plastových dílů je šest stovek, srovnaných do čtrnácti rámečků (některé jsou obsaženy vícekrát, takže reálně je rámečků devatenáct). Přibližně 280 dílů nepoužijeme. Nepoužité díly z valné části představují díly podvěsné výzbroje, určené pro stíhací variantu. Dále stavebnice obsahuje tři štítky leptaných dílů, dva díly resinové, film se sklem zaměřovače a předřezané stříkací masky.


Dvojici rámečků WB nepoužijeme vůbec, neboť obsahují protiletadlovou výzbroj, typickou pro stíhací verze MiGu-23. Přesto jsem jej pro úplnost nafotil.

Díly jsou odstříknuty čistě, bez otřepů, s jemným negativním rytím, i když na můj vkus trochu mělkým. Povrch je místy pokryt jemným "zrněním" připomínajícím povrch modelů OEZ.


U dílů z vícedílné formy (díly trupu) bude potřeba zabrousit šev v místě styku částí formy. Že příď trupu tvarově příliš neodpovídá předloze je obecně známé, ale to není chyba Eduardu.

Dva rámečky s průhlednými díly jsou zabaleny separátně, každý ještě zabalený v ochranné pěnové fólii. Z rámečku M1 použijeme pouze dva díly, a to poziční světla, díly číslo 2 a 4.



Lepty a Brassin

Neodmyslitelnou součástí eduardích limitek jsou leptané a brassinové díly. Štítky s leptanými díly jsou celkem tři. První štítek s barvenými lepty obsahuje celkem 56 dílů kokpitu.


Druhý leptaný štítek je bez povrchové úpravy a obsahuje přibližně devadesát dílů, mezi nimiž jsou například perforovaný plech oddělovače mezní vrstvy, díly podvozkových nohou a kol a také řada antén a snímačů na povrchu letounu. Lepty doplňuje malá fólie, ze které vystřihneme sklo zaměřovače.

Třetí štítek, vyleptaný z ocelového plechu, je barvený a obsahuje díly vystřelovací sedačky, především upínací pásy a katapultážní madla.

Resinové díly jsou tentokrát pouze dva. Dohromady tvoří vystřelovací sedačku KM-1M.

Stříkací masky jsou tradičně vyřezané ze žluté lepenky kabuki a stejně tradičně jsou určené pro vymaskování průhledných dílů překrytu kabiny, disků kol, přistávacích světlometů nebo dielektrických krytů na centroplánu křídla.


Návod

Stavební návod má obvyklou podobu sešitu formátu A4. Na deseti stranách nás přehledně provede celou stavbou.


Obtisky

Obtisky byly vytištěny na nové domácí tiskárně Eduardu. Obtisky jsou vytištěny ostře, čistě, bez jakéhokoli posunu barev, odstíny jsou syté.


V sáčku s obtisky byl i třetí, malý aršík s orlími hlavami na příď letounu 9139. Oproti obtisku v základním archu má jiné odstíny hlavy i zobáku.


Kamuflážní schémata

Kamuflážní schémata a schéma rozmístění popisek jsou součástí stavebního návodu, a nabízí devět variant zbarvení, z nichž sedm představují letouny československých nebo českých vzdušných sil:

  1. MiG-21BN číslo 66, 715. cvičný letecký pluk, vzdušné síly SSSR, základna Lugovoj, Sovětský svaz, 1977. Na tomto letounu byla v Sovětském svazu přeškolována první skupina československých pilotů.
  2. MiG-23BN 9862, 2. letka 28. stíhacího-bombardovacího pluku, Čáslav, 1991. Takzvaný Žralok s tlamou na přídi a novým znakem 28. sbolp pod kabinou.
  3. MiG-23BN 5734, 2. letka 28. stíhacího-bombardovacího pluku, Čáslav, 1994.
  4. MiG-23BN 9863, 2. letka 28. stíhacího-bombardovacího pluku, Čáslav, 1992. Takzvaný Kanec s tlamou na přídi a logem OKB MiG pod kabinou.
  5. MiG-23BN 9139, 1. letka 28. stíhacího-bombardovacího pluku, Čáslav, 1993. Letoun má na přídi namalovanou hlavu orla a nese starý i nový znak 28. sbolp. Letoun je zajímavý i tím, že měl vyměněné levé křídlo s jinou kamufláží.
  6. MiG-23BN 9819, 1. letka 28. stíhacího-bombardovacího pluku, Čáslav, 1993.
  7. MiG-23BN 9825, 1. letka 28. stíhacího-bombardovacího pluku, Čáslav, 1993. Letoun s černomodrým nástřikem, hlavou orla na přídi a symbolikou 35. výročí založení 28. sbolp.
  8. MiG-23BN 9817, 1. letka 28. stíhacího-bombardovacího pluku, Čáslav, 1994.
  9. MiG-23BN 690, Jagdbombenfliegergeschwader 37 (JBG-37) "Klement Gottwald", Vzdušné síly Německé demokratické republiky, základna Drewitz, 1989. Tento letoun se zúčastnil výměnného pobytu mezi československou a východoněmeckou jednotkou, vyzbrojenými MiGy-23BN.


Zbývající čtyři strany sešitu jsou věnovány dvěma variantám schématu rozmístění popisek. První pro nové letouny, druhé pro letouny po generální opravě.


Knížka

Součástí limitky, možná ještě očekávanější, než samotný model, je knížka o službě letounů MiG-23BN v Československu a České republice. Publikace z pera Martina Janouška a Petra Soukopa má 92 stran nabitých faktografickými informacemi.


Je v ní obecně popsán průběh zavádění a služby letounů MiG-23BN v československém letectvu. Vše je doprovozeno přes půl druhou stovkou fotografií, včetně mnoha dosud nikdy nepublikovaných, na kterých jsou zachyceny všechny letouny, nabízené v kamuflážních schématech. Fotografie doplňují barevné kresby, vycházející z kamuflážních schémat stavebnice.


Velmi atraktivní součástí publikace jsou osobní vzpomínky pilotů a techniků, přinášející řadu zajímavostí, které se v běžných publikacích nedozvíme.


Palubní deska Löök

Současně s limitkou MiG-23BN Eduard vydal i resinovou barvenou palubní desku, vydanou v produktové řadě Löök. Tento výrobek je prodáván samostatně a není součástí stavebnice. Vedle samotné palubní desky obsahuje i ocelový, barvený leptaný štítek, obsahující upínací pásy a katapultážní madla vystřelovací sedačky KM-1M.


Závěr

Přes zmíněnou tvarovou odchylku přídě na mě BéeNko působí jako celkem povedený model. Podstatná na něm však je hodnota, přidaná Eduardem - výběr československých a českých schémat s bohatým obtiskovým archem, lepty, resinová sedačka a v neposlední řadě výborná knížka. Jen se mi na mysl stále vkrádá otázka - na jaký čtvrtkový MiG od Eduardu se můžeme těšit příště?


Jaroslav 'Tango' Hátle
člen mafie SPL Liberec


Redakce ModelWebu děkuje firmě Eduard M. A. za poskytnutý vzorek k recenzi.


Rubrika Eduard, Letadla - 1:48, Letadla - Náhledy do krabiček | Bez komentářů

Komentáře

Napsat odpověď.

Musíte být přihlášeni, abyste mohli odpovědět.