(čeština) 1/72 MiG-21MF v československé službě – Eduard

16.4.2019 - 1.134 přečtení

01 2127_z1

Limitka, zaměřená na československé MiGy-21MF, tentokrát v malém měřítku.

MiG-21MF v československé službě 1/72

Jaroslav Hátle


01 2127_z1

Již je to téměř rok, kdy Eduard vydal první z MiGů-21 v měřítku 1/72. Zatím jsme se dočkali dvou variant – MiG-21MF z výrobního závodu v Nižném Novgorodě (u nás známý pod přezdívkou "šedivka"), který Eduard pojmenoval "Interceptor". Druhou variantou, vydanou o pár měsíců později, je MiG-21MF z výrobního závodu v Moskvě, který Eduardi nazvali trošku zavádějícím přídomkem "Fighter-Bomber".


S oběmi stavebnicemi jsme se mohli seznámit ve stavebních recenzích Davida Lengyela (LINK) a Romana Henycha (LINK). Ve společné recenzi Honzy Starého a Oldy Homoly jsme se seznámili i s "luxusní" edicí Royal Class (LINK)


Nyní do rukou dostáváme obě stavebnice v jedné krabici, doplněné velkými obtiskovými archy, rozsáhlým výběrem schémat jednadvacítek sloužících v Československu, České republice a na Slovensku, to vše zabalené s knížkou, mapující službu letounů tamtéž. Vedle verze MF stavebnice umožňuje postavit i letouny verzí M (u nás známých jako MA) a MFN.

S fotografiemi rámečků se stavebními díly jsme se mohli seznámit už v recenzi k Royal Classu, ale přesto si je letmo můžeme připomenout (jeden z čirých čelních štítků kabiny, díl E10, byl, bohužel, v obou rámečcích odlomen od vtoku).

Poprvé můžeme výlisky obou variant eMeFka vidět v jedné krabici a porovnat je takříkajíc "face-to-face" a připomenout si nejviditelnější rozdíly mezi oběma verzemi. Těmi rozdíly, ztvárněnými ve výliscích jsou (popis odpovídá řazení fotografií):

  • Známá oválná technologická krytka na křídlech, charakteristická pro letouny, vyrobené v Moskvě.
  • Nižší spodní krytka nábojové schránky a menší boule před hlavní podvozkovou šachtou u moskevských letadel.
  • Jinak vysoké krytky vzadu na trupu pod SOP s jinak vytočenou osou otáčení klavírního pantu..
  • Odlišné krytky větrání vlevo pod zadní částí kokpitu.


Rozdílů mezi oběma variantami je ve skutečnosti o trochu více, ale tyto jsou ty nejvýznamnější a nejviditelnější. Sice úplně všechny drobné odlišnosti podchyceny nejsou (odlišné rytí před ústím kanónu, jiné porty vyhazování nábojnic z kanónu nebo trošku jiný tvar rohů horní krytky nábojové schránky), ale nemyslím si, že by to bylo něco zásadního, co by mi nedalo spát. Zkoušel jsem si vzpomenout kolik znám lidí, kteří o těchto drobných rozdílech vědí. Uvědomil jsem si tři.


Vedle výlisků stavebnice obsahuje i tři štítky barvených leptů. Ty se liší použitím buď pro MiG-21MF z Nižného Novgorodu, nebo MiG-21MF z Moskvy, nebo v ČR modifikovaný MiG-21MFN.


Bohužel zde chybí palubní deska pro letouny AČR, které po roce 1992 prodělaly zástavbu digitálního ukazatele výšky, kalibrovaného ve stopách a komunikačního systému Bendix King. Týká se to přinejmenším kamuflážních schémat číslo 20 až 25.

Stavebnice samozřejmě obsahuje i, pro Eduard typický, aršík se stříkacími maskami, vyřezanými ze žluté lepící pásky kabuki. Vymaskovat můžeme průhledné části překrytu kabiny, sklo zaměřovače a dielektrické kryty. Masky na překryt kabiny obsahují nejen i masku pro nastříkání těsnění skla překrytu, ale také masky pro zamaskování kabiny zevnitř, po čemž řada modelářů již déle volala.
Aršík obsahuje i masky pro nastříkání přední části trupové trikolóry letounů 2410 a 7701.

Resinových dílů je tentokrát šest a všechny slouží jako konverzní díly na MiG-21MFN.

Celá sestava stavebních dílů je samozřejmě doplněna o přehledný stavební návod.


Kamuflážní schémata

Kamuflážní schémata jsou obsažena v samostatném sešitě. Sešit nabízí stejná schémata, jako limitka v měřítku 1/48, v nebývalém počtu 39 (slovy třicet devět) schémat, byť některé letouny jsou představeny ve více podobách.


  1. MiG-21M č. 2706, 4. slp ČSLA, Pardubice, 9. květen 1975.
    Letoun byl dodán v roce 1970 a postupně sloužil u 4. slp, 9. slp, a 81. sslt. V roce 1992 byl předán na Slovensko.
    Letoun je v barvě hliníku se světle modrým pruhem přes trup a SOP, skupinovým označením pro vojenskou přehlídku 9. května 1975.
  2. MiG-21M č. 1113, 4. slp ČSLA, Pardubice, červen 1989.
    Letoun byl dodán v roce 1969 a postupně sloužil u 4. slp, 5. slp, 1. lšp a 82. sslt. V roce 1992 byl předán na Slovensko.
    Letoun je v barvě hliníku s kresbou dívky (podle kresby na letounu B-24 „Barbara Jean“ USAAF z 2. sv. války) a pardubickým erbem na levé straně přídě.
  3. MiG-21M č. 1114, 4. slp ČSLA, Pardubice, červen 1989.
    Letoun byl dodán v roce 1969 a postupně sloužil u 4. slp, 5. slp, 1. lšp a 82. sslt. V roce 1992 byl předán na Slovensko.
    Letoun je v barvě hliníku s obrázky spoře oděné dívky na obou stranách přídě.
  4. MiG-21M číslo 2707, 9. sbolp ČSAR, Bechyně 1989 až 1992.
    Letoun byl dodán v roce 1970 a postupně sloužil u 4. slp a 9. slp/sbolp. V roce 1992 byl předán na Slovensko a dnes si tento letoun můžeme prohlédnout v leteckém muzeu v Košicích, opatřený neautentickou zeleno-hnědou kamufláží.
    Letoun je celý v barvě duralu s červenými pruhy na SOP a kýlovce, červenými konci křídel a červeným šrafováním na koncích VOP a na pitotově trubici. Červené pruhy jsou provedeny jako obtisk.
    Letoun 2707 s červenými pruhy nelétal po celou dobu služby u 9. sbolp, například na fotografiích ze srpna 1990 je zachycen bez nich, takže prostým vynecháním červených doplňků můžeme získat další podobu stejného letounu.
  5. MiG-21M č. 2701, 11. slp VS AČR, Brno-Slatina, červen 1993.
    Letoun byl dodán v roce 1970 a postupně sloužil u 4. slp, 5. slp, VLU Prešov a 11. slp. V současnosti letoun slouží jako učební pomůcka na Univerzitě obrany v Brně.
    Letoun je v barvě hliníku, zajímavostí je kamuflovaná, vyměněná levá vztlaková klapka. Jako památku na předešlou službu u 5. slp má letoun na levé straně přídě zachovalý městský erb Plzně. Pokud bychom tento letoun chtěli postavit v podobě, jak létal v Plzni, stačí ignorovat kamufláž na levé klapce a ponechat ji v barvě hliníku.
  6. MiG-21M č, 2614, 43. slt VS AČR, České Budějovice, 1996. Letoun byl dodán v roce 1970 a postupně sloužil u 4. slp, 5. slp, 1. lšp, 28. sbolp a 43. slt. Vyřazen byl v roce 1997.
    Letoun je v barvě hliníku. Na levé straně přídě má vyznačenou skutečnost, že se tehdy jednalo o nejstarší MiG, létající v našem letectvu.
  7. MiG-21MF č. 5213, 5. slp ČSLA, Plzeň-Líně, léta 1972 až 1981.
    Letoun byl dodán v roce 1972 a postupně sloužil u 4. slp, 5. slp, 11. slp, 28. sbolp a 43 slt.
    Letoun je v barvě hliníku, na levé straně přídě je znak 5. slp.
  8. MiG-21MF č. 7611, 5. slp ČSLA, Plzeň-Líně, léta 1973 až 1982.
    Letoun byl dodán v roce 1972 a postupně sloužil u 4. slp, 5. slp, 11. slp, 28. sbolp, 43 slt a 41. slt.
    Letoun je opatřen původní sovětskou zeleno-hnědou kamufláží, spodní plochy jsou šedo-modré. Výsostné znaky mají původní velký průměr.
  9. MiG-21MF č. 9812, 5. slp ČSLA, Plzeň-Líně, léta 1974 až 1983.
    Letoun byl dodán v roce 1974 a postupně sloužil pouze u 5. slp. Tento letoun byl zničen při katastrofě 19. prosince 1985, kdy v jeho kokpitu zahynul pilot mjr. Stanislav Pecho.
    Letoun je opatřen původní sovětskou hnědo-zelenou kamufláží s několika opravami tmavší zelenou barvou. Na levé straně přídě je znak 5. pluku.
  10. MiG-21MF č. 7702, 6. sbolp ČSLA, Přerov-Bochoř, září 1984.
    Letoun byl dodán v roce 1973 a postupně sloužil u 6. sbolp, 9. slp/sbolp, 81. sslt a koncem roku 1992 byl v rámci dělení československé federace předán na Slovensko. Podle nepotvrzených informací se letoun po vyřazení vrátil do ČR, kde byl sešrotován.
    První ze dvou nabízených podob - letoun nese, jako jeden ze tří MiGů-21MF, experimentální kamufláž, vyvinutou v rámci výzkumného projektu LERAN, sestávající z nepravidelných polí tmavě zelené a tmavě šedé na horních a bočních plochách, spodní plochy jsou nastříkané hliníkovou barvou.
  11. MiG-21MF číslo 8208, 6. sbolp ČSLA, záložní letiště Příbram – Dlouhá Lhota, 1986.
    Letoun byl dodán v roce 1973 a sloužil u 6. sbolp a 81. sslt, na konci roku 1992 pak byl předán Slovensku. Naposled byl zaregistrován odstaven na letišti Sliač.
    Letoun nese takzvanou německou kamufláž, kterou obdržel při generální opravě v Drážďanech. Horní plochy jsou nastříkané tmavě zelenou barvou, která je doplněna skvrnami hnědé, spodní plochy jsou světle modrošedé. Letoun je znázorněn v podobě ze spojeneckého cvičení Družba 86 a na zádi nese široký bílý pruh, znázorňující "bojující stranu" a na přídi žraločí tlamu a oči. Tento marking byl pouze dočasný a bezprostředně po cvičení byl odstraněn.
  12. MiG-21MF č. 5302, 5. slp ČSLA, Plzeň-Líně, jaro 1990. Letoun byl dodán v roce 1972 a postupně sloužil u 4. slp, 5. slp, 11. slp, 28. sbolp, 43 slt a 41. slt.
    Letoun je opatřen experimentální zeleno-šedou kamufláží, vyvinutou v rámci výzkumného programu LERAN. Barva je na řadě míst oloupaná na holý kov.
  13. MiG-21MF č. 9711, 8. slp ČSLA, Náměšť nad Oslavou, květen 1990.
    Letoun byl dodán v roce 1973 a postupně sloužil u 4. slp, 8. slp, 4. sslt, 42. slt, 41. slt a 211. tl.
    Letoun je opatřen "německou" zeleno-hnědou kamufláží, nastříkanou při generální opravě v Drážďanech s několika opravami tmavší zelenou barvou. Národní rozlišovací znaky nesou velké známky opotřebení.
  14. MiG-21MF číslo 5303, 11. slp ČSAR, Žatec 1991.
    Letoun byl dodán v roce 1972 a postupně sloužil u 4. slp, 5. slp, 11. slp, 28. sbolp a 43. slt. Po vyřazení byl odprodán švýcarskému obchodníkovi.
    Letoun je nastříkám hliníkovou barvou, na přídi vlevo nese černý nápis "Lovec tygrů" a okřídlenou lebku. Na opačné straně přídě pak je kresba dravce, nesoucího v pařátech tygří hlavu. Na pravé straně SOP pak je namalována postava rytíře Eduarda, někdejší symbol firmy Eduard. Zajímavým barevným doplňkem je žraločí tlama na podtrupové přídavné nádrži.
  15. MiG-21MF č. 9501, 6. sbolp ČSAR, Přerov-Bochoř, červenec 1991.
    Letoun byl dodán v roce 1974 a postupně sloužil u 6. sbolp a 81. sslt, na konci roku 1992 pak byl předán Slovensku.
    Letoun je opatřen hnědo-zelenou kamufláží, po obou stranách SOP je červený klín s bílým českým lvem, na levé straně přídě obrázek kačera Donalda, na pravé pak přerovský erb a žlutý nápis Přerov 1991.

  16. MiG-21MF č. 7708, 9. sbolp ČSAR, Bechyně, červenec 1992.
    Letoun byl dodán v roce 1973 a postupně sloužil u 6. sbolp, 9. slp/sbolp a 81. sslt, na konci roku 1992 pak byl předán Slovensku.
    První varianta letounu v nabídce, stroj je z generální opravy opatřen hnědo-zelenou kamufláží, která je z velké části oloupána na původní sovětskou kamufláž ze stejných, ale vyšisovaných barev. Na levé straně přídě je žlutý nápis Vrakouš, na SOP dva vodorovné žluté pruhy.
  17. MiG-21MF č. 8207, 81. sslt ČSAR, Sliač, léto 1992.
    Letoun byl dodán v roce 1973 a postupně sloužil u 6. sbolp a 81. sslt, na konci roku 1992 byl předán Slovensku.
    Letoun je z generální opravy opatřen hnědo-zelenou kamufláží, která je z velké části oloupána na původní sovětskou kamufláž ze stejných, vyšisovaných barev. Na levé straně přídě byl před odletem na další GO nakreslen obrázek draka, na pravé straně přídě pak připomenutí jednotky a základny.
  18. MiG-21MF č. 8206, 11. slp ČSAR, Žatec, podzim 1992.
    Letoun byl dodán v roce 1973 a postupně sloužil u 6. sbolp, 8. slp a 11. slp.
    Letoun je z generální opravy opatřen hnědo-zelenou kamufláží, která je z velké části oloupána na původní sovětskou kamufláž ze stejných, vyšisovaných barev. Na levé straně přídě je znak 2. letky 11. slp, na pravé pak znak 11. pluku.
  19. MiG-21MF č. 9413, 1. šlp VS AČR, Přerov-Bochoř, červenec 1993.
    Letoun byl dodán v roce 1974 a postupně sloužil u 6. sbolp a 1. šlp.
    Letoun je z generální opravy opatřen hnědo-zelenou kamufláží, která je z velké části oloupána na původní sovětskou kamufláž ze stejných, vyšisovaných barev. Pravé křídlo pochází z MiGu-21MA číslo 1207 a je nastříkané hliníkovou barvou.
  20. MiG-21MF č. 7701, Letecký zkušební odbor (tzv. Stressová letka) VS AČR, Plzeň-Líně, únor 1996.
    Letoun byl dodán v roce 1973 a postupně sloužil u 6. sbolp, 9. slp/sbolp, 11. slp, 82. sslt, 4. sslt, LZO a 41 slt.
    Letoun je celý nastříkaný černou barvou a s výraznou trikolórou na trupu a křídlech. Na křídlech zespodu a na VOP pak jsou bílé klíny.
  21. MiG-21MF č. 5212, 43. slt VS AČR, Čáslav, rok 1996.
    Letoun byl dodán v roce 1972 a postupně sloužil u 4. slp, 5. slp, 9. slp, 11. slp, 28. sbolp a 43. slt. V současné době je zachován jako památník na letecké základně Čáslav-Chotusice.
    Letoun je celý přestříkaný hliníkovou barvou a je opatřen výročním zbarvením, připomínajícím 40. výročí vzniku 11. slp. Hřbet trupu a svislá ocasní plocha jsou nastříkány barvami české trikolory. Jako "následek" 40. výročí založení žateckého 11. slp, předchozího uživatele, je na bílé SOP velká červená číslovka 11, vlevo na přídi černá číslice 40 ve věnci z lipových listů, vpravo na přídi znak 11. slp. Neobvyklé je provedení národního rozlišovacího znaku na směrovce, který je ve formě vlajky. Jako symbol příslušnosti ke 43. letce je na levé straně přídě opatřen znakem 43. letky, hlavou šakala (znak byl převzat od bývalého 47. pzlp z Hradce Králové).
  22. MiG-21MF č. 9707, 43. letky VS AČR, Čáslav, září 1996.
    Letoun byl dodán v roce 1974 a postupně sloužil u 6. sbolp, 5. slp, 1. slp, 8. slp, 11. slp, 28. sbolp a 43. slt.
    Letoun je z generální opravy opatřen hnědo-zelenou kamufláží, která je z velké části oloupána na původní sovětskou kamufláž ze stejných, ale vyšisovaných barev, na levé straně přídě je památka na předchozí službu u 8. slp – znak 313. československé squadrony RAF. Vyměněné vztlakové klapky a pravé křidélko nesou nevyšisované, syté barvy.
  23. MiG-21MF č. 5209, 43. slt VS AČR, Čáslav, duben 1999.
    Letoun byl dodán v roce 1972 a postupně sloužil u 4. slp, 5. slp, 11. slp, 82. sslt, 4. sslt, 43. slt a 41. slt. Tento letoun byl zničen při katastrofě 17. června 1999, kdy v jeho kokpitu zahynul pilot mjr. Ivan Kaiser.
    Letoun je celý světle šedý s vyměněnou pravou vztlakovou klapkou. Na obou stranách SOP je znak NATO, na levé straně přídě pak tygří hlava.
  24. MiG-21MF č. 5214, 43. slt VS AČR, Čáslav, září 1999.
    Letoun byl dodán v roce 1972 a postupně sloužil u 4. slp, 5. slp, 11. slp, 28. sbolp a 43 slt.
    Letoun je v barvě hliníku se šakalí hlavou 43. letky na levé straně přídě a trikolórou na dvířkách předního podvozku. Zajímavostí je svérázná oprava barvy kuželu radaru.
  25. MiG-21MF č. 9801, 211. tl VS AČR, Čáslav, září 2004.
    Letoun byl dodán v roce 1974 a postupně sloužil u 4. slp, 9. slp, 28. sbolp, 42. slt, 41. slt a 211. tl.
    Letoun nese takzvanou NATO kamufláž, sestávající z tmavě šedé a středně šedé na horních a bočních plochách, spodní plochy jsou světle šedé. Národní rozlišovací znaky a taktická čísla jsou v nebarevném provedení, tzv. low-visibility.
  26. MiG-21MF č. 4127, 82 sslt ČSAR, Ostrava-Mošnov, červen 1991.
    Letoun byl dodán v roce 1975 a postupně sloužil u 1. slp, 8. slp, 82. sslt, 4. sslt, 42. sslt a po modernizaci na verzi MFN u 41. slt. Letoun byl 10. října 2000 zničen při katastrofě, při které zahynul pilot mjr. Ivan Indrák.
    Letoun je celý světle šedý se emblémem firmy Eduard na obou stranách SOP.
  27. MiG-21MF č. 2500, 9. sbolp VS AČR, Bechyně, duben 1993.
    Do ČSSR byl dodán v roce 1975 a postupně sloužil u 1. slp, 4. slp, 9. sbolp a 82. sslt. V roce 1999 byl modernizován na variantu MFN a vyřazen byl s posledními MiGy v květnu 2005. V následujícím roce byl sešrotován.
    Je to první ze tří podob toho stroje v nabídce stavebnice - letoun je světle šedý se znakem 9. sbolp po obou stranách trupu. Tento letoun byl později přestavěn na verzi MFN.
  28. MiG-21MF č. 4003, 9. sbolp VS AČR, Bechyně, duben 1993.
    Letoun byl dodán v roce 1975 a postupně sloužil u 1. slp, 5. slp, 9. slp/sbolp, 82. sslt a po modernizaci na verzi MFN u 41. slt a 211. tl.
    Letoun je celý světle šedý se znakem bechyňského pluku na obou stranách přídě a žluto-černou šachovnicí na nerezovém prstenci hrdla sacího kanálu. Tento letoun byl později přestavěn na verzi MFN a v současnosti je použit jako památník na čáslavské základně.
  29. MiG-21MF č. 2410, 9. sbolp VS AČR, Bechyně, září 1993.
    Letoun byl dodán v roce 1975 a postupně sloužil u 1. slp, 4. slp, 9. slp/sbolp a 82. sslt, v září 1993 byl uložen v Líních.
    Letoun je světle šedý s výraznou českou trikolórou na trupu a křídlech a se znakem 9. sbolp po obou stranách trupu. Tento letoun se v současnosti nachází v depozitáři leteckého muzea ve Kbelích, konkrétně v areálu staré Pragovky v Letňanech.
  30. MiG-21MFN č. 2500, 41. slt VS AČR, Čáslav, rok 1999.
    Druhá ze tří podob toho stroje v nabídce - letoun je nastříkaný světle šedou barvou s výjimkou vyměněné přídě, která zůstala v barvě duralu. Taktické číslo mělo nestandardní hranatou podobu.
  31. MiG-21MFN číslo 2500, 41. slt VS AČR, Čáslav 2002.
    Poslední ze tří podob toho stroje v nabídce - letoun je celý světle šedý, s tmavě šedým "tygrováním" na ocase. Na stranách hřbetu nese (v češtině a angličtině) modrý nápis, připomínající 45. výročí provozu základny Čáslav. Na obou stranách přídě pak je stylizovaná šedá hlava tygra. Tygří pruhy na ocase jsou provedeny jako obtisk.

  32. MiG-21MFN č. 4405, 211. tl VS AČR, Čáslav, 12. červenec 2005.
    Letoun byl dodán v roce 1975 a postupně sloužil u 1. slp, 8. slp, 82. sslt, LZO a po modernizaci na verzi MFN u 211. tl. Tento letoun vykonal jeden z posledních let československých MiGů-21 a v současnosti se nalézá v depozitáři leteckého muzea ve Kbelích.
    Letoun je v podobě z poslední ostré hotovosti českých MiGů-21, následující hotovost již sloužily Gripeny. Letoun je nastříkaný světle šedou barvou a na přídi nese podpisy příslušníků personálu, zabezpečujících poslední ostrou hotovost. Příď je opatřena červenými nápisy "spasibo" (rusky "děkuji", byť se špatnou podobou písmena B) jako poděkování za dlouhou službu MiGů-21 v naší vlasti.
  33. MiG-21M č. 1209, 3. sbolp VS ASR, Malacky, 1993. Letoun byl do Československa dodán v roce 1969 a postupně sloužil u 4. slp, 47. pzlp, a 9. sbolp. Tento letoun nějakou dobu stál v leteckém muzeu v Košicích, dnes v podobě částečného řezu slouží jako učební pomůcka.
    Letoun je celý v barvě duralu, doplněný kresbou dravce na obou stranách VOP a znakem jednotky na levé straně trupu za taktickým číslem.
  34. MiG-21MF č. 7801, 1. slp VS ASR, Sliač, léto 1993.
    Letoun byl dodán v roce 1973 a postupně sloužil u 6. sbolp a 81. sslt, na konci roku 1992 pak byl předán Slovensku. Vyřazen byl v roce 2002.
    Letoun původně sloužil u 6. sbolp a 81. sslt a na konci roku 1992 byl předán na Slovensko. Vyřazen byl v roce 2002 a v současné době se nalézá v expozici leteckého muzea v Košicích.
    Letoun je přestříkaný hliníkovou barvou a nese výrazné doplňky v barvách slovenské trikolóry. Na levé straně přídě je stylizovaná orlí hlava, na opačné straně pak je vročení 1961-2002, doplněné lipovou ratolestí.
  35. MiG-21MF č. 7708, 1. slp VS ASR červenec 1994.
    Druhá podoba tohoto letouny je znázorněna v podobě, v jaké byl darován dobročinnému fondu RAF roku 1994. Letoun je v hnědo-zelené kamufláži s bílým darovacím nápisem na hřbetě trupu.
  36. MiG-21MF č. 7803, 1. slp VS ASR, Sliač, jaro 1995.
    Letoun byl dodán v roce 1973 a postupně sloužil u 6. sbolp a 81. sslt, na konci roku 1992 pak byl předán Slovensku. Naposledy byl zaznamenán odstavený na letišti Sliač.
    Letoun je ve značně opotřebované hnědo-zelené kamufláži, barva je z velké části oloupaná na holý kov.
  37. MiG-21MF č. 7702, 3. sbolp VS ASR, Malacky, léto 1993.
    Druhá nabízená podoba - Letoun je v hnědo-zelené kamufláži se znakem letky na levé straně přídě.
  38. MiG-21MF č. 7713, 3. slk VS ASR, Sliač, červenec 1997.
    Letoun byl dodán v roce 1973 a postupně sloužil u 6. sbolp, 8. slp a 81. sslt, na konci roku 1992 pak byl předán Slovensku.
    Letoun je v ojedinělé kamufláži ze tří odstínů šedé barvy, leteckou veřejností zvanou Milka.
  39. MiG-21MF č. 9713, 1. slk VS ASR, Sliač, rok 2002.
    Letoun byl dodán v roce 1974 a postupně sloužil u 4. slp a 9. sbolp, na konci roku 1992 byl předán Slovensku.
    Letoun je v hnědo-zelené kamufláži, tmavší než je obvyklé, s vyměněnou levou vztlakovou klapkou. Tento letoun se v současnosti nachází v leteckém muzeu v Piešťanech.


Poslední dvě stránky sešitu jsou věnována schématům popisek.


Všechna schémata jsou zpracovaná s nevídanou pečlivostí, zejména schémata s oloupanou barvou působí až neuvěřitelně, jejich nakreslení muselo zabrat nesmírné množství úsilí a času. Namátkou jsem několik schémat porovnal s fotografiemi a nenalezl jsem žádnou zaznamenání hodnou odchylku. Nicméně u letounů s kamuflážním schématem Leran, tedy letouny č. 5302 a 7702 (varianty 10 a 12) bych uvítal větší kontrast mezi šedou a zelenou barvou.


Obtisky

Obtisky jsou rozmístěny na třech arších, každý blížící se formátu A4. Všechny tři archy vytiskla italská firma Cartograf ve své standardní, tedy špičkové kvalitě. Zejména u prvnho archu mně až udivuje jemnost a detailnost tisku, v tomto měřítku nečekanou.




Knížka

Konečně se dostáváme k vrcholnému těžišti limitky, pomyslnému i skutečnému – ke knížce. Publikace z pera Martina Janouška má 128 stran, přímo nabitých faktografickými informacemi.


Je v ní obecně popsán průběh zavádění a služby letounů MiG-21M/MF v československém letectvu, samostatně je popsán průběh služby v České republice i na Slovensku. Samostatný odstavec je věnován službě českých MiGů v systému protivzdušné obrany NATO. Nejhutnější a nejzajímavější (alespoň z mého pohledu) část knížky je věnována historii konkrétních letounů, nabízených v kamuflážních schématech. Vše je doprovozeno bezmála třemi stovkami fotografií, včetně mnoha nikdy předtím nepublikovaných, na kterých jsou zachyceny všechny letouny, nabízené v kamuflážních schématech. Fotografie doplňují barevné kresby, vycházející z kamuflážních schémat stavebnice, které s nepředstavitelnou trpělivostí a pečlivostí vytvořil Zdeněk Nožička (stejně tak je i autorem kreseb v kamuflážních schématech).


Velmi atraktivní součástí publikace jsou osobní vzpomínky pilotů a techniků, přinášející řadu zajímavostí, které se v běžných publikacích nedozvíme.


Připojen je i smutný seznam havárií a katastrof MiGů-21M/MF/MFN v Československu a České republice.


Knížka je obsahově shodná s knihou, vydanou v roce 2016 (aby ne, když je to její druhé vydání), jako součást čtvrtkové limitky, odlišný je obrázek na titulní straně. V prvním vydání jsem kritizoval několik překlepů. Některé jsou odstraněné, nicméně například rozpor mezi stranami 8 a 75 je tu stále (na straně 75 je uvedeno, že letoun 5214 byl dodán v březnu 1973, zatímco na straně 8 je uvedeno, že série 52 a 53 byly dodány v roce 1972).


Závěr

Nevím co více bych napsal na závěr, vše jsem zmínil v textu. Kvalitní stavební díly v kombinaci s nebývale kvalitně zpracovanými kamuflážními schématy a rozsáhlými obtisky od Cartografu jsou pastvou pro oko a pohlazení na duši pro všechny příznivce (nejen) československého, českého a slovenského vojenského letectva a MiGu-21 zvláště.


Jaroslav 'Tango' Hátle
člen mafie SPL Liberec


Redakce ModelWebu děkuje firmě Eduard M. A. za poskytnutý vzorek k recenzi.



Rubrika Eduard, Letadla - 1:72, Letadla - Náhledy do krabiček | Bez komentářů

Komentáře

Napsat odpověď.

Musíte být přihlášeni, abyste mohli odpovědět.