(čeština) 1/120 Traktor Svoboda s vozíkem (1937) – Hauler

16.7.2016 - 2.558 přečtení

Plus model

Hauler opět myslí na vláčkaře...

Na hnůj je nejlepší traktor

Jan Starý


IMG_4335

Název: Traktor Svoboda s vozíkem
Měřítko: 1/120
Výrobce: Hauler
Kat. číslo: HTT120067


Traktor Svoboda byl již firmou Hauler vydán v několika variantách. Nyní si představíme traktor s vozíkem na trávu, seno, hnůj, nebo cokoliv jiného.


Trocha historie

Firma Svoboda motor se závodem v Kosmonosích u Mladé Boleslavi byla založena roku 1926 Václavem Svobodou a dvěma společníky. Firma z počátku produkovala zemědělské stroje a motory. Také dodávala do vložky válců motorů do mladoboleslavské Škodovky.


Roku 1934 představila firma tříkolový traktor na Národní zemědělské výstavě. Tříkolové měli označení DK 5 a DK 7. Později se do výroby dostal první čtyřkolový traktor, s označením DK 10 (stavebnice), který měl natáčecí celou přední nápravu, po vzoru kočárů. Vzhledem ke konstrukčnímu provedení se veškeré vibrace a nárazy projevili i ve volantu a občas ne řízení neobešlo bez zranění.


V pozdějších dobách byla náprava vyměněna za nápravu například z traktorů Zetor. Model DK 10 byl vzhledem k pořizovací ceně a ceně provozních nákladů velmi populární. V roce 1939 byl modernizován a pod označením DK 12 se vyráběl až do roku 1949. Pohonnou jednotku tvořil ležatý, jednoválcový, čtyřdobý motor.


Firma vyrobila ještě další traktory, jako například Svoboda 22 s dvouválcovým motorem Deutz. Firma byla roku 1949 znárodněna a tím i zanikla.


Uvnitř krabičky

Krabička, rozměrově menší než krbové zápalky, obsahuje sáček s díly, sáček s lepty a návod.


Traktor

Všechny díly (kromě leptaných) jsou odlité z resinu. Velmi pěkně zpracované. Bez škrábanců, bublinek nebo "nádorů". Jsou přítomny pouze blány.


Motor je na měřítko 1/120 opravdu velmi detailní. Nechybí ani znázorněná palivová hadička. Řízení má nádherně viditelné převody. Jedná se o původní řízení, kde se natáčí celá náprava. Odlitek setrváku má ještě u sebe 2 tyčinky, pro které jsem nenašel využití.

Kola jsou řešena dvěma stejnými odlitky. Použijeme tedy pouze páky z jednoho odlitku. Povšimněte si dezénu pneumatik zadních kol. Gumové "špalky" nejsou po celém obvodu symetrické na obou polovinách.

Leptané díly jsou zřejmě univerzální pro traktory Svoboda z produkce Hauler. Najdeme v nich volant, sedačku a několik dílů, ze kterých se zřejmě sestaví pluh na orání půdy.

Sedačka má být s určitým profilem a k pomoci nám výrobce dodal malou formu, díky které profil vytvoříme.


Vozík

Vozík je taktéž z resinových dílů, které jsou stejné kvality, jako samotný traktor, kromě dílů kol. Tam je nepatrná propadlina na vnitřní straně.


Rám je velmi tenký a odstranění patky vyžaduje velkou opatrnost, aby nedošlo k poškození. Pochvalu zasluhuje nádherně znázorněný profil.

Jak jsem již psal výše, zde je malá propadlina, kterou bude potřeba vytmelit. Kola mají naznačené dělení.

Korba má znázorněné panty a zámky. Vzhledem k velmi tenkému zpracování není nikde zkroucená ani zdeformovaná. Není znázorněná struktura dřeva. Tu si modelář může dle svého uvážení dodělat.


Návod

Vzhledem k jednoduchosti stavebnice je návod velmi strohý a lze z něj pochopit jak jednotlivé díly sestavit. Jen neobsahuje návod k sestavení dalších leptaných dílů, ze kterých usuzuji, že se jedná o pluh na orání půdy.


Závěr

Celkově se stavebnice jeví jako velmi zdařilá a jednoduchá. Za použití malého počtu dílů lze postavit opravdu krásný model což ukazují i fotografie na stránkách výrobce.


Jan Starý
SPL-Liberec


Redakce ModelWebu děkuje firmě Hauler za poskytnutí vzorku pro recenzi.



Poznámka: Fotografie vypůjčeny z www.zivapamet-vesela.cz a www.auto.idnes.cz


Rubrika Diorama - 1:120, Hauler, Technika - Náhledy do krabiček | Bez komentářů

Komentáře

Napsat odpověď.

Musíte být přihlášeni, abyste mohli odpovědět.