1/48 Grunau Baby IIb – Fly | FIT TEST

5.2.2016 - 3.071 přečtení

if

Model kluzáku Grunau Baby IIb ve čtvrtce vzbudil zasloužený zájem. Dnes se podíváme na testovací stavbu.

Grunau Baby IIb - fit test

Roman "Randalf" Kresta


Stavebnice

Jak již bylo uvedeno v náhledu, stavebnice mnoho dílů nemá, nás bude zajímat těch patnáct plastových.


Interiér

Sestava interiéru není náročná, levá polovina trupu má vylisované zarážky, na které přijdou jednotlivé díly. Díly trupu je potřeba dobře začistit, vtoky zasahují do dělící roviny.


Základem je sestava podlahy s kniplem a opěrkami, která se zkompletuje před vlepením - asi by to šlo i po dílech, ale pak by se nám hůře skládaly upínací pásy z leptů (což je nejnáročnější místo stavebnice). Palubní deska a dvě příčky sednou dobře, na tu horní za palubní deskou se lepí pedály z leptů.


Nyní můžeme trup uzavřít a slepit. Pozor - plochu na nosníku pro přilepení křídla nebrousit rovným nástrojem!


Ocasní plochy

Nyní si trochu pohrajeme s ocasem. Sestava je opět jednoduchá, zahájil jsem směrovkou. Po zaschnutí přišla na řadu výškovka, zde si ohlídejte strany - spodní poznáte podle malých důlků pro vzpěry. Obě části se lepí "natupo" a je nutné si dobře ohlídat geometrii.


Práce na zádi končíme ostruhou a vzpěrami výškovky, které je nutné pečlivě připasovat a lehce upravit délku.


Trup

Základ trupu je hotový, provedeme několik vrtů. Výrobce doporučuje pro zručnější odvrtat kruhová okýnka před přístrojovou deskou. Kruhy jsou naznačeny a tak není problém je odvrtat. Na filmu je zasklení, ale spíše bych volil clearfix nebo podobný lektvar a uvážil ztenčení stěny trupu.


Návod pozapomněl otvor v přídi, kterým se protahoval úvaz. Po prozkoumání dostupných fotografií mi vychází, že tato část nebyla u všech stejná a proto doporučuji se řídit fotkou konkrétního kluzáku. Před vrtáním samotným jsem lehce sbrousil špičku trupu a vytvořil tak malou plošku, do které se lépe vrtá.


Nakonec přilepíme přistávací ližinu, jejíž začistění bylo asi nejnáročnější. Zvažuji příště u ostré stavby odřezání válečků imitujících gumové bloky a jejich nahrazení dutinkou, což bude i více odpovídat realitě.


Křídlo

Křídlo je vylisováno vcelku a docela dobře drží tvar. Spodní část má profil, který je viditelný i na nosníku křídla na trupu, proto na to upozorňuji výše - spíše než pilník mi zde přišel vhod rovný skalpel a seškrábnutí spoje na nosníku hranou .


Stejně jako ocasní plochy se i křídlo lepí "natupo", na spodní části je naznačena ryska a "doraz", kam přijde přilepit trup. Zde je zapotřebí přesné oko a pečlivě hlídat geometrii nejen z čelního pohledu, ale i z půdorysu.


Poslední krok je přilepení křídelních vzpěr, kde je opět nutné přirovnání a úprava délky.


Finále

Zde máme hotový test. Časově tato hrubá stavba, včetně prosychání lepidla, zabrala jedno odpoledne. Takže na ostrou stavbu s lepty a barvou to odhaduji na 3-4 večery.


Hodnocení

Shrnu to bodově:

  • výlisky jsou OK a nevykazují nepřesnosti
  • nesmíme však zapomenout díly řádně začistit
  • v interiéru je vhodné odstranit stopy vyhazovačů, jsou vidět
  • žebra z konstrukce trupu v kabině nejsou, což je dobře - u některých "Bejbin" byly zakryté a lépe se dodělají, než by se musely brousit
  • nějaké extra vybavení a detaily nehledejte, bylo to jednoduché éro i v reálu
  • lepty postihují většinu potřebných detailů
  • stavebnice skýtá dostatek prostoru pro další vylepšení
  • křídelní i ocasní vzpěry je nutné spasovat a lehce upravit jejich délku
  • při stavbě doporučuji vybrat dobře zdokumentovaný kus a v některých detailech se držet fotek (např. tvary opěrky hlavy nebo "kování" v přídi)
  • celkově je stavba jednoduchá, ale pro úplné začátečníky to nebude úplně snadné


Roman "Randalf" Kresta
MK Apolo Kopřivnice


Redakce děkuje firmě Fly za poskytnutí vzorku k recenzi.


Rubrika Fly, Letadla - 1:48, Letadla - Stavební recenze | Bez komentářů

Komentáře

Napsat odpověď.

Musíte být přihlášeni, abyste mohli odpovědět.