1/72 Caudron C-445 Goeland – RS models

16.7.2015 - 3.044 přečtení

Fotka 001

Firma RSmodel vydala stavebnici francouzského dopravního letounku.

A stejně je nejhezčí s vosou na čumáku.

Jaroslav Supík



Model: Caudron C-445 Goeland "Vichy and civil service"
Výrobce: RS models
Měřítko: 1/72
Kat. c.: 92178

Historie typu

Letoun vznikl na základě požadavku na rychlý, ekonomický a pohodlný dopravní letoun. První C.440 vzlétl v 17. června 1935 a už první zkoušky potvrdily jeho mimořádně zdařilou konstrukci. Osmimístný letoun s kabinou pro dva piloty poháněla dvojice invertních řadových vzduchem chlazených šestiválců s výkonem po 132 kW.

Následovaly tři kusy C.441 s výkonnějšími pohonnými jednotkami Renault 6Q-01 po 162 kW, které byly s protiběžným smyslem otáčení instalovány také do následující civilní verze C.444. Prototyp C.445, zalétaný v roce 1936 rovněž s motory 6Q, měl křídlo se zvětšeným vzepětím o 1°. Závodní dálkový stroj upravený z C.445 nesl označení C.445R.


(Historie typu byla překopírována ze stránek firmy RS models.)


Stavebnice

Je balená do jednodílné krabice s bočním otvíráním. Její titul zdobí kresba letícího Goelandu námořního letectva Vichystické Francie.


Na zadní straně nalezneme kamuflážní schémata strojů, která můžeme z této stavebnice sestavit a supluje návod. Akorát si nejsem jist zda nebudou dosti citelně znát chybějící pohledy na levou stranu při barvení a aplikaci obtisku.


Vylisky

Jsou odstříknuty ze světle hnědého plastu a umístěný ve třech rámečcích. Těch několik málo negativních linek na povrchu doporučuji opatrně protáhnout, zvláště pokud používáte surfacer a zvýrazňujete dělení panelů pomoci "woše".

V nejrozměrnějším rámečku nalezneme díly s polovinami trupu, vybavením trupu jako jsou přepářky, podlaha, palubní deska.

Z Exteriéru jsou zde zastoupené výfuky, poloviny kol hlavního podvozku a mřížky odvětrávaní motorového prostoru. Mřížky v návodu uvedeny pod čísly 32 jsou na mém vzorku bohužel na tenčí hraně nedostříklé.

V druhém rámečku jsou mimo jiné spodní poloviny křídel, kniply, vzpěry podvozku a vrtule.

Tento rámeček je z této trojice v mém vzorku nejlépe vylisován, byť drobné otřepy a propadlina na radio aparatuře moc o tom nesvědčí.

Ovšem o třetím rámečku se to již říci nedá.

Otřepy na VOP ani tolik nevadí, vrchní díly křídel jsou bez kazů, ale otvory pro výfuky bude nutno opravit. Propadliny na drobných sáních vzduchu nepotěší, ale také není problém je přetmelit.

Největší práci budeme mít se začíštěním noh hlavního podvozku. Docela kuriózní je že osa pro kolo je v celku a v návodu se uvádí, že ji máme rozříznout, což se mi moc optimisticky nejeví.

Jednodušší řešení bude osu odříznout celou, provléct předen odvrtaným kolem a nalepit zpět.

Poslední rámeček je s čirými díly. Odstříknuty je pěkně, viditelné kazy jsem na něm nenašel. Mám akorát obavy vlepováni jednotlivých okýnek do trupu, protože bude třeba použit disperzního lepidla aby nedošlo k poškození zasklení a je otázkou jak moc přesně bude sedět v určených otvorech.


Resiny

Součásti stavebnice jsou dva nálitky s resinovými díly. Hlavním obsahem jsou sedadla pilotů, navigátora a cestujících, kterých je jen poloviční množství, když v anglické verzi návodu je uvedeno šest cestujících.


Kvalitu odliti beru jako uspokojivou, protože je třeba vytmelit bublinu v jedné sedačce, a odstranit kaz na polstrováni u další. Nohy sedaček doporučuji nahradit plastovými destičkami byť hlavně na ty od cestujících moc vidět nebude, protože ty pravé jsou mnohem tenčí než ty na levé straně, a jedna židle pilotova ty nohy nemá vůbec.


Návod a obtisky

Osmistránkový návod o velikosti A4 by nás měl provést stavbou modelu bez problému. Je v něm tradiční rozstřel dílu, který je vzhledem k absenci čísel na rámečcích nutný, odkazy na zbarvení detailu a pamatuje i na odlišnosti v anténních systémech jednotlivých strojů. Jediné s čím nám nepomůže je přesná pozice nasávačů na bocích kapot motorů a sloupku antén, protože není naznačená ani na výliscích.

Obtisky jsou umístěný na dvou aršíkách, s tím že větší čtvercový obsahuje všechny prvky markingu a na dlouhé nudličce jsou kódová písmena pro letadlo španělského republikánského letectva. Chyby v tisku na mém vzorku jsem nenašel, a ze zkušenosti s obtisky z jiných stavebnic tohoto výrobce, by práce s nimi měla být bez problému.


Závěr

Modely této firmy nepatří většinou mezi ty snadno stavitelné, protože vyžadují pečlivou práci, zkušenosti a trpělivost. Pokud vše máte, nic vám nebrání si sestavit tento francouzský letounek.


A k té vose na čumáku v titulu. Pokud někdo má stavebnici katalogového čísla 92174 a nebude daný marking stavět, či by radši vyměnil za kamufláže z mnou recenzované stavebnice, rád se uvedených obtisku ujmu či vyměním.


Jaroslav Supík


Redakce ModelWebu děkuje firmě RS models za poskytnutí vzorku k recenzi.


Rubrika Letadla - 1:72, Letadla - Náhledy do krabiček, RS models | Bez komentářů

Komentáře

Napsat odpověď.

Musíte být přihlášeni, abyste mohli odpovědět.