1/32 DFW CV Late WingnutWings

20.9.2014 - 2.931 přečtení

obr

Pozdní verze pozorovacího letounu třídy C - DFW C.V.

Nezdolný až do konce

Libor "Hellboy" Mužík


Výrobce: Wingnut Wings
Název: DFW C.V Mid Production
Měřítko: 1:32
Katalogové číslo: 32057
Plastových dílů: 320
Leptaných dílů: 12
Počet kamuflážních variant: 5


Úvod a trocha historie

Operační nasazení:

Pokračování ze stavebnice early verze

K frontovým útvarům byly letouny DFW C.V nasazeny na přelomu září a října 1916., Zpočátku jich tam operovalo 21 kusů. Koncem února 1917 bylo ve frontové službě jen 79 kusů, ale pak začaly jejich počty růst - k 30. dubnu už jich sloužilo 341 a koncem srpna dokonce 1057 - což představovalo více než polovinu všech nasazených letadel třídy C na západní frontě!

Nový typ se v boji velmi osvědčil. Letci si pochvalovali výtečnou ovladatelnost, vynikající obratnost a pohodlné prostory osádky.


O konkrétních akcích, kterých se DFW C.V na frontě účastnily, je opět nedostatek informací. Jejich hlavních úkolem byl samozřejmě průzkum (včetně fotoprůzkumu či fotomapování), řízení dělostřelecké palby, ale i bombardování. Letouny sloužily u velkého počtu jednotek a to jak u pozorovacích Flieger Abteilung, tak u dělostřeleckých FA(A) a dokonce byly ve stavech bombardovacích eskader KG 2, KG 4 a Bogohl III.

Do konce války bylo postaveno celkem 3955 těchto dvouplošníků, k výcvikovým účelům se také postavilo 515 kusů verze DFW C.Vc (vyráběné od léta 1917) s slabším motorem NAG C.III o výkonu 185 ks.


S téměř 4000 vyrobených letounů se typ C.V stal nejrozšířenějším německým letadlem kategorie C a zároveň nejrozšířenějším typem, jaký Německo do bojů první světové války nasadilo. Od roku 1917 až do poloviny roku 1918 byl DFW C.V na frontě vůbec nejčastěji užívaným strojem a v květnu 1918 byl při testu s kořistními spojeneckými letouny hodnocen jako srovnatelný s britským Bristol Fighter, přičemž se tvrdilo, že je schopen vymanévrovat většinu spojeneckých stíhaček.

Kvality stroje potvrzuje také vzpomínka předního britského esa J. McCuddena, jenž jednou zaútočil na své S.E. 5a ve výšce 1200 m sám na dvoumístný DFW. Ten začal rychle klesat a obratně manévrovat a jeho střelec zahájil palbu z kulometu. McCuddenovi se zasekl Vickers a tak se musel spolehnout pouze na Lewis. Po pětiminutovém pronásledování se pouhých 150 m nad zemí raději odpoutal: „Ten Hun byl na mě příliš dobrý a nebezpečně mě ostřeloval. Kdybych vytrval, určitě by mě dostal, protože neexistoval trik, který by neznal, takže jsem tomu červenohnědému DFW přiznal vítězství.“ 

Jak vidno, dobře vycvičená osádka měla šanci se ubránit i proti nejlepším letounům a pilotům protivníka. Není proto divu, že ještě v červenci 1918 obdržela firma DFW zakázku na 50 letounů a koncem srpna stále ještě nad frontou operovalo 620 těchto letounů.

DFW C.V byl považován za nejlepší německou dvousedadlovku své třídy celé války. Po válce se letouny hodně rozprodávaly, např. do Estonska. Továrna DFW také vyrobila 30 nových strojů, určených k dopravním účelům pro Polsko, ale není známo, zda byly skutečně dodány. Roku 1919 tento typ ustanovil nový výškový rekord ve své kategorii.

DFW.C.V  však nelétaly jen v německém letectvu. Již v průběhu války v roce 1917 bylo dodáno šest letadel do Bulharska. Zřejmě největším zahraničním uživatelem bylo polské letectvo, které získalo 11 strojů v roce 1919, dalších 13 bylo postaveno z náhradních dílů zabavených ve skladech po odsunu německé armády z Polska.  Neznámý počet dalších strojů byl zakoupen v roce 1920, a byl použit v konfliktu se sovětským Ruskem.

Další dva stroje provozovalo finské letectvo, čtyři Nizozemci, dva Švýcarské letectvo a jeden stroj létal v Estonsku. Osm strojů bylo upraveno na civilní, a používala je Deutsche Luft Rederei.


Do dnešní doby se dochoval pouze trup jednoho letounu v polském leteckém muzeu v Krakově.

Zdroje:

Technické parametry

Hmotnost prázdného letounu:  1027 kg
Vzletová hmotnost:  1477 kg
Rozpětí:  13,27 m
Délka:  7,88 m
Výška:  3,26 m
Plocha křídla:  41,52 m2
Plošné zatížení:  35,5 kg/m2
Pohon:  řadový vodou chlazený šestiválec Benz Bz.IV
Max. výkon: 147 kW / 200 k
Maximální rychlost:  155 km/h v 0 m
Cestovní rychlost:  140 km/h
Čas výstupu na výšku: 4 min do 1000 m
Operační dostup:  5000 m
Dolet:  500 km
Výzbroj:  1 x synchronizovaný kulomet LMG 08/15
1 x pohyblivý kulomet na oběžném kruhu LMG-14 Parabellum
pumy


Obsah stavebnice

Kartonová krabice větší velikosti s akční kresbou letounu DFW pronásledujícím britský letoun.  Krabice je po okraj naplněna zatavenými pytlíky s jednotlivými rámečky, návodem a obtiskovými aršíky zatavenými společně s planžetou s fotoleptanými díly.

no images were found


Návod

Ten představuje již tradiční knížečka o velikosti A4 a vytištěna na křídovém papíru. Přehledný stavební postup je rozdělený na jednotlivé podsekce a je jak je již další dobrou tradicí výrobce bohatě doplněn dobovými fotografiemi. Součástí je i nákres výpletů s upozorněním, že výpletový materiál není součástí stavebnice.


Samozřejmě jej najdeme i na webu výrobce.

no images were found


Plastové díly

Již na první pohled je vidět, kam až se dostala současná špička v losování stavebnic. Díly jsou naprosto bez otřepů, bez přesahů na licích rámečcích, s detaily které před pár lety měly pouze lepší odlévané doplňky. Jedinou vtaženinu vzniklou tuhnutím plastu ve formě jsem objevil  na spodní části vzpěry, v místě které je vlepené do otvoru v křídle. Mile jsem byl také překvapen "neviditelností" otvorů po vyrážečích na vnitřních částech trupu. Jsou umístěny na takových místech kde po slepení nemohou být vidět.

Rámeček A

Obsahuje díly vnitřní konstrukce trupu a ostatní díly vnitřního vybavení. Na detailech jako je třeba podsedák pilota, či díly přední kokpitové přepážky je vidět výborná práce předloháře na detailech. Lahůdkou je prověšení plátna  na zadní trupové přepážce.


Rámeček B

V rámečku najdeme díly trupu, podvozkové nohy a krytky trupu. Ty jsou vylisované zvlášť, čímž nám umožňují postavit letoun buď s otevřenými, nebo zavřenými krytkami, takže si můžeme libovolně oživit trup letounu pro případné dioráma.

Rámeček C

Je z průhledného plastu, díly jsou nádherně čiré a bez zkreslení průhledné.

Rámeček D

Zdvojený rámeček obsahující převážně díly podvozku a chladičů.


Rámeček E

Jeden ze starších, univerzálních rámečku obsahuje motor Benz. Jedná se o starší, dříve vyrobený rámeček, což je vidět na některých detailech jako jsou například vahadla a vačky ventilů.

Rámeček F

Obsahuje pouze nejrozměrnější díly stavebnice,křídla letounu.  Prověšení křídel i ostatní detaily jsou velmi přesvědčivé, práci při sestavování křídel nám velmi ulehčí přesné tvarované otvory pro vzpěry.  Velmi  přesvědčivě působí i křídelní kompas a kování na centroplánu křídel.

Rámeček G a G

Rámečky s označením G najdeme ve stavebnici dva. Oba patří mezi předlohově starší  univerzální rámečky které můžeme najít ve všech stavebnicích dvoumístných pozorovacích německých strojů.


Jeden obsahuje kulomety Parabellum, kterými byli vyzbrojeni pozorovatelé německých dvousedadlovek.

no images were found

Ve druhém rámečku G najdeme  další "droboť" pro německé dvousedadlovky kategorie C, fotoaparáty, vysílačky  univerzální vrtule (ty sice nepoužijeme, ale mohou se nám hodít do jiných modelů, či pro tvorbu diorámat).

Rámečky H,I,J,K,

Čtveřice rámečků s různými motorovými kryty pro všechny verze letounu DFW C.V.  Při jejich výběru je třeba důkladně sledovat návod a zamýšlenou kamufláž stroje, abychom neudělali fatální chybu.




Rámeček L

Obsahuje podlahu letounu, jeho vzpěry a další detaily.

Rámeček N

V rámečku najdeme ocasní plochy, křidélka a centroplán horních křídel.

Rámeček O

Podobně jako v rámečcích HIJK, tak i zde najdeme výfuky pro všechny myslitelné varianty  DFW C.V. Rámeček ještě doplňují tři vrtule a sací potrubí k motoru Benz.


Leptané díly

Planžeta obsahuje díly které nejdou ztvárnit technologií odstřikování plastu do forem, jako jsou například upínací pásy, či perforované chladiče kulometů.


Obtisky

Obtisky z dílny Cartografu představují špičku ve své kategorii, mají naprosto perfektní soutisk, přesvědčivé kovové odstíny, a i nejmenší nápisy jsou čitelné.


Zbarvení a kamuflážní varianty

Barevné schéma A

DFW C.V 799~17, Albert Hahnel & Eugen Mann, FA 7, July 1917

Barevné schéma B

DFW C.V (LVG) 2164~17 'Star', FA 10, July 1917

Barevné schéma C

DFW C.V (Halb) 2523~17, mid 1917 to early 1918

Barevné schéma D

DFW C.V (Av) 287~18 'Butterfly', FA (A) 219, May 1918

Barevné schéma E

DFW C.V 'Gretel - Lo', FA (A) 239, mid 1918


Závěr

Recenzovaná stavebnice je další stavebnici Wingnut Wings která potvrzuje její oprávněné postavení mezi absolutní špičkou výrobců plastikových modelů. I tento její model bude jistě oprávněně považován za klenot v jakékoliv modelářské vitríně a neztratí se mezi modely všech historických období.


P.S. Děkuji Slávovi Vaňousovi za pomoc s článkem o historii stroje.


Libor "Hellboy" Mužík


Redakce ModelWebu děkuje firmě Wingnut Wings za vzorek poskytnutý pro účely recenze.


Thanks to Wingnut Wings for the review kit.


Rubrika Letadla - 1:32, Letadla - Náhledy do krabiček, Wingnut Wings | Bez komentářů

Komentáře

Napsat odpověď.

Musíte být přihlášeni, abyste mohli odpovědět.