1/32 Zlin Z-50 – HpH

4.12.2013 - 5.312 přečtení

00

Zlín Z-50LS ze stavebnice firmy HpH v podání Petra "komisaře" Koliby.

Velký Zlín

Petr "komisař" Koliba



Model: Zlín Z-50LS
Výrobce: HpH
Materiál: resin+lepty
Měřítko: 1/32
Katalogové číslo: HPH 23017R

Úvodem

Jak praví staré přísloví "nevstoupíš dvakrát do stejné řeky". Na ně jsem si vzpomněl, když ke mne doputovala stavebnice mého oblíbeného typu Zlin Z-50LS. Tentokráte se nejednalo o short-run AZ-model (na něž jsem psal stavební recenzi v dubnu 2011), ale "dvaatřicetinu" od HpH. Kutnohorská firma HpH se specializuje na velmi omezenou výrobu resinových stavebnic, vysoké až špičkové kvality. Jak je na tom Zlin?

Krabice je tradiční, bytelná, kartonová s barevnými bokorysy dvou strojů na horním víku. Polský SP-TRO je opatřený atraktivními červenými doplňky a československý reprezentační OK-IRG ing.Petra Jirmuse snad nemusíme představovat, neboť je snad nejznámějším Zlinem Z-50LS.



Obsah balení

To, co zajímá modeláře je obsah, nikoli "viněta". Podívejme se na něj. HpH nenechává nic náhodě a odlitky pečlivě balí do bublinek. Po odstranění vycpávek se na nás vysype 74 resinových dílů, čirý překryt, lepty hlavního nosníku podvozkového, barevné lepty pro kokpit i exteriér, obtiskový arch, textilní upínací pásy pilota od firmy HGW, vykrývací masky, CD s dvaceti pěti stránkovým návodem a jako bonus čokoládové letadélko pro oslazení stavby.



Odlitky mají hezký povrch s jemným nýtováním a negativním naznačením paneláže. Mnohdy jsou nýty až příliš jemné, bude potřeba je prohloubit. Hezky jsou ztvárněny charakteristické vnější výztuhy na trupu Z-50tky.




Stavebnice obsahuje detailní interiér, pouze na bocích trupu chybí podélné profily mezi boční konstrukcí v cockpitu. Nic, co by zarazilo středně pokročilého modeláře.

Máme k dispozici i detailní motor Lycoming. Je na samotném modeláři, jestli ho pouze vlepí do kapotáže, nebo jej krytovat nebude a předvede zrakům diváků.

CD obsahuje detailní návod s nafoceným postupem stavby dílů ze stavebnice. Fotky jednotlivých uzlových bodů stavby jsou přehledné a jsou k nim připojeny i nafocené detaily skutečného stroje, což významně šetří čas – nemusíme rejdit a pátrat po internetu.



Určitě se už ptáte, jak je to s rozměrovou a tvarovou přesnost? Přiznám se, že jsem jednotlivé díly stavebnice neměřil. Nejprve slepím hrubou stavbu draku a pak jej proměřím a porovnám tvar s fotkami. Nejsem "honič milimetrů", takže případné drobné odchylky neřeším.



Kamufláže

"Kamufláže" jsou připraveny dvě. Jak jsem už uvedl v úvodu, jedná se polský stroj imatrikulace SP-TRO a československý OK-IRG. Zde mám první připomínku; nestálo by za to, přibalit ke stavebnici i vykrývací masky na červené pruhy? Modeláři by to určitě přivítali. Druhá připomínka je k absenci šablony, podle které, by se natvaroval lept nosníku hlavního podvozku do patřičného tvaru. Takto má modelář o zábavu postaráno. Po chvilkovém váhání zadavatele stavby nakonec padl výběr na český OK-RRD, který má velmi jednoduchý kabát (viz.foto).



Závěrem

Závěrem jen uvedu, že stavbu můžete sledovat Modelforu. Sami si můžete udělat obrázek, jak se firma HpH se Zlinem popasovala.

Petr „komisař“ Koliba
MK Apolo Kopřivnice


Rubrika HPH, Letadla - 1:32, Letadla - Náhledy do krabiček | Bez komentářů

Komentáře

Napsat odpověď.

Musíte být přihlášeni, abyste mohli odpovědět.