1/32 Northrop P-61B Black Widow – Hobby Boss

19.5.2013 - 7.651 přečtení

p61-foto-krabice-01

Dovolím si nabídnou pohled do krabice s relativní novinkou „dvaatřicetinových“ macků, kteří po sestavení jistě budou dominantou nejedné sbírky plastikových modelů letounů z druhé světové války.

Černá vdova od Šéfixe

Jan "marty-ma" Martinec

Model: Northrop P-61B Black Widow
Výrobce: Hobby Boss
Katalogové číslo: 83209
Měřítko: 1/32

Úvod

Jak je z nadpisu jasné, jedná se o legendární "Černou vdovu" amerického vojenského letectva. Historie vývoje, výrobních sérií i nasazení je vcelku velice dobře zdokumentována a na internetu si každý může o tomto stroji sehnat dostatečné množství vstupních informací.

Skalní vyznavači amerického letectva mohou jakékoliv textové komentáře doplnit o vyčerpávající detaily a postřehy, tak se jim do toho nebudu plést a zaměřím se výhradně na obsah robustní krabice.

Abych do této krabice mohl "nakouknout", zato patří neskonalé poděkování firmě Profimodeller, která stavebnici poskytla a v krátké době se chystá pro ni nabídnout několik doplňkových a vylepšovacích setů.

Obsah krabice

No, tak k vlastní krabici a obsahu. Rozměrná bedna – délka 540 mm, šířka 330 mm a výška 105 mm – s akční kresbou P-61 od 547. NFS, letící kdesi nad ostrovy v okolí Filipín, dává tušit, že se bude jednat o rozměrnější a vskutku díly napěchovanou stavebnici. Po otevření klasického víka je hned jasné, že předtucha se naplnila do posledního písmene.

Celkem 16 igelitových sáčků obsahuje 22 licích rámečků ze středně šedého plastiku. Tyto rámečky jsou rozděleny papírovou profilovanou přepážkou do dvou oddílů. Vedle nich je prostor dotěsněn další krabicí – s lakovaným černým víkem a siluetou letounu – o rozměrech (D) 285 mm, (Š) 120 mm a (V) 95 mm. V ní se nachází dalších 11 sáčků, které obsahují směsici licích rámečků i samostatných rozměrnějších dílů. Jedná se o 6x rámeček z průhledné plastické hmoty se všemi „skleněnými“ díly, díly z měkčeného PVC, stavební součástky z bílého kovu a dvojici planžet s leptanými díly.

Exkurze až na samotné dno stavebnice odhalí ještě dvojici obtiskových aršíků.

Kompletní výčet obsahu nesmí opomenout stavební návod o ležatém formátu A4, barevný, oboustranně potištěný kamuflážní list formátu A4 a barevný, opět oboustranně potištěný propagační a reklamní leták.

Plastikové díly - neprůhledné

Jak bylo uvedeno, jsou ze středně šedého plastiku, s minimem otřepů (jedná se o nové formy, tak by to asi byla ostuda, kdyby se hned objevily otřepy), bez výrazných vtaženin na exponovaných a po sestavení viditelných místech. Daní za tak složité a tvarově náročné díly je množství technologických vyhazovačů. Co se mě podařilo zjistit, tak nezasahují do vnějších povrchových partií.

Zajímavostí je i kombinace tvarů samotných vyhazovačů. Na menších dílech jsou klasické kruhové, ale na rozměrnějších součástkách – vnitřní prostory trupové gondoly a ocasních nosníků atp. – jsou obdélníkového tvaru. Jsou znatelné, ale nevystupují nad povrch nijak extrémně.

Povrchové ztvárnění detailů je jemné, ale dostatečně hluboké. Nepodařilo se mě najít nijaké "mizející" linky v přechodech dílů ani "ztracené" nýty nebo nýtové řady.

Turnikety snímatelných krytů na povrchu stroje jsou také drobné a přitom dostatečně simulují požadovaný tvar i hloubku.

Kladem stavebnice je dokonalost a detailnost i těch nejmenších a nejtenčích stříkaných dílů. Otázkou bude jejich oddělitelnost od vtoků a následné začištění. Domnívám se, že to bude spíše v umu a zručnosti modeláře než technologií výroby.

Licí rámečky (rámy) jsou označeny písmeny a samotné díly čísly. Některé rámy jsou dublované. Měl jsem snahu spočítat všechny díly na rámečcích (některé jsou alternativní, tak se nepoužijí) a dospěl jsem k číslu 660 "šedých" dílů.

Plastikové díly - průhledné

Průhledné díly jsou na šesti rámečcích, i když u dvojice velkých krytů pohonných jednotek se o licím stromečku nedá hovořit, je to spíše středová vtoková vzpěra.

Průhlednost je na velice solidní úrovni a ani zaoblené díly nevykazují "čočkový" efekt zkreslení. Tloušťka materiálu odpovídá zvolenému měřítku a nepůsobí nijak "županským" dojmem.

Díly z čirého plastiku, které budou v závěrečné fázi zabarveny jsou na povrchu jemně zdrsněny a vykazují tzv. mléčný efekt. To je nejvíce patrné na horním stropovém dílu trupové gondoly, krytu radiolokátoru v přídi a aerodynamického krytu horní čtveřice otočných kulometů.

Motorové kryty jsou však čiré, výrobce asi předpokládal, že když se modelář dotrápí se složením pohonných jednotek (každá se skládá ze 102 dílů bez vrtulí), tak by bylo dobré je nechat vystavené na obdiv pod průhledným krytem …

Celkem se jedná o 34 "skleněných" dílů.

Kovové díly – bílý kov

Stavebnice obsahuje i tento druh materiálu a to přímo v naformované (odlité) podobě, jak bude modelář potřebovat pro úspěšnou stavbu. Je to celkem sedm součástek, tři podvozkové hohy a čtveřice závaží.

Podvozkové nohy jsou alternativou pro jejich ztvárnění v plastikové podobě. U příďové nohy se jedna a možnost vyztužení celého kompletu tím, že se noha ve své nejdelší části "zalije" lepidlem do dvou vnějších plastových dílů, u hlavních podvozkových noh je to čistá záměna za plastový díl. Je na zvážení modeláře, jakou formu zvolí, povrchové zpracování jak plastových, tak kovových dílů je v podstatě identické a relativně detailní.

Závaží je tvořeno dvojicí profilovaných kvádrů, které jsou zakomponovány do přídě sestaveného pilotního prostoru a podlahy pilotního prostoru v přechodu do přední podvozkové šachty. Oba díly nezasahují do viditelných partií interiérů a podle mého subjektivního názoru je opravdu někdo navrhoval hlavou a s citem pro modelovost.

Zbývající dva hmotnostní díly závaží jsou tvořeny válci a ty přijdou umístit na základovou platformu radiolokátoru. Jsou odlity jako zmenšeniny skutečných součástí tohoto RL systému, takže i ony dokonale zapadnou na stanovené místo a ani v případě otevřeného krytu RL nekazí vzhled a dojem.

Díly z měkčeného PVC

Zde si nejsem zcela jistý, jestli označení "měkčené PVC" odpovídá chemickému složení. Myslím si, že pro pohled na stavební díly to může zůstat, ale klidně mě může někdo z chemicky nadanějších kolegů opravit a označení uvést na správnou míru.

Je to jeden licí rámeček se 16-ti díly. Jeho náplní jsou ohebná vedení kulometných a kanonových pásů a vzduchové (kyslíkové) rozvody hadic v kabinách. Ze stejného materiálu jsou vyrobeny i tři pneumatiky kol podvozku.

Zde bych se trochu zastavil. Když porovnáme díly hadic a vedení pásů – prosté všech otřepů s málo viditelným dělením formy – s vlastními pneumatikami, tak bych si dovolil tvrdit, že právě kola vyzněla dosti zjednodušeně a tak trochu nemodelově. Hlavní problém bych viděl v dělící rovině, která je dosti viditelná a díky materiálu půjde hůře odstranit. Možná zbroušení by pomohlo, ale tím bychom se připravili o část dezénu vzorku, který by se musel pracně opravovat, prorývat. Jestli již někdo nevyrobil tyto díly jako "opravnou" sadu, tak se stane ve velice krátkém čase.

Leptané díly

Hezké od výrobce je to, že dvě planžetky leptaných dílů – jedna o rozměrech 150x50 mm se čtrnácti a druhá 160x50 mm s jednatřiceti díly – jsou ještě samostatně potažené tenkou průhlednou samolepící fólií.

Tak, jak je výrobce navrhnul a vyrobil mohou plnit svoji funkci na modelu, ale jsem přesvědčený, že se vbrzku objeví (snad již objevily) opravné, nebo-li náhradní a rozšířené sady. V každém případě by si to zasloužily upínací pásy osádky. Ale to je opět subjektivní názor podporovaný "rozmlsáním" nad doplňkovými sadami, které dokážou vykouzlit naši domácí výrobci.

Obtisky

Ve stavebnici jsou nabízeny identifikační znaky pro dvojici letounů i s "nosovými" individuálními kresbami.

Velký aršík se dvaatřiceti obtisky (rozměr 215x180 mm) a malý (130x45mm) se čtveřicí obtisků má solidní soutisk barev, krycí lak nijak giganticky nepřesahuje hranice vlastních obtisků, ale působí poměrně tvrdým a tlustým dojmem. Některé obtisky, které se mají nanést na ovládací skříňky v prostoru operátora, bych raději ani nepoužil. Připadají mě velice zjednodušené a schematické.

Domnívám se, že v této souvislosti mluvit o tom, že se objeví další verze, konkrétní označení letounů a zpracování detailů od jiných výrobců je zcela zbytečné.

Jedno upozornění bych však měl uvést. Při sundávání krycího "voskovaného" papíru lícové strany obtisků si dejte pozor na sundání lepící pásky, která tento krycí papír fixuje na rubu obtiskového aršíku. Chcete-li (jako já) izolepu stáhnout, začne se rub papíru zatrhávat a hrozí celkové protržení. Lepší bude izolepu na hranách přeříznout.

Stavební návod

Je tvořen sešitým sešitem ležatého formátu A4 s celkovým počtem stran 24. Na všech stranách jsou černo-bílá vyobrazení. První strana je věnována „všeobecným pravidlům stavby“ a vysvětlení symbolů v legendě, druhá a třetí slouží na rozstřel stavebních dílů a zbývající pro samostatný stavební postup. Postup je velice srozumitelný, přehledný a nechystá žádné záludnosti. Je-li zapotřebí ve stavebním kroku použít jiný díl než plastik, je vždy nato upozorněno daným piktogramem i s popisem. To samé platí i o použití barev.

Celá stavba je uvedena na čtyřiceti stavebních krocích.

Barevná schémata

Jak bylo již napsáno, jsou dvě. Letouny P-61B od 547. NFS a 6. NFS jsou v celočerném provedení. Schémata jsou na listu A4 v celobarevném provedení, s rozmístěním vnějších obtisků a popisem barev v tabulce, kde jsou uvedeny ekvivalenty pro různé výrobce.

no images were found

Posledním doplňkem v krabici je i reklamní leták (celobarevný, oboustranný A4), kde jedna strana je věnována modelu P-61B v 3D grafice a druhá je upoutávkou výrobce na další své produkty s datem "březen 2013".

Závěr

Nemůže být jiný než jako subjektivní pohled na věc … Nejprve zdůrazním, že jsem model neporovnával podle žádného z výkresů, kterých se to ve všech myslitelných médiích jen hemží. Nekontroloval jsem ani nýtové řady, jestli směřují tam, kam podle fotografií skutečných letounů mají. Prostě jsem jako průměrný modelář posuzoval, co je obsahem krabice a z letmého přiložení velkých dílů se snažil usoudit, zda model bude vypadat jako dvaatřicetkrát zmenšená předloha.

Stavebnice se celkově vyznačuje velice detailním zpracováním drobných dílů, jemným, ale přitom dostatečně výrazným povrchovým zpracováním panelů a nýtových řad. K nesporným kladům patří dokonale ztvárněný interiér všech prostor osádky, uložení i vlastní ztvárnění zbraní, pohonných jednotek a podvozkových skupin. Průhlednost „prosklených“ dílů vysoce přispívá k tomu, že co si modelář v potu tváře vykutá a vymrzlý v interiéru, to bude dobře viditelné.

Inteligentní systém vyvážení modelu je bezesporu přínosem.

Ohledně jistých negativ bych znovu zopakoval "gumové" pneumatiky a obtisky (ale u těch obtisků bych nebyl tak kategorický, protože jsem je posuzoval pouze v nenaneseném a nenavlhčeném stavu).

Je jasné, že výběr předlohy, celkové zpracování a po slepení i nepřehlédnutelná impozantnost modelu, staví tento nový model do popředí zájmu pro všechny vyznavače velkých, až obřích měřítek. Chtělo by s zvolat "více takových modelů, jen houšť a větší kapky", ale na druhou stranu, kde člověk na to má vyštrachat čas, aby takovou smršť modelů dokázal stavět …

Ještě jednou děkuji firmě Profimodeller za poskytnutou stavebnici. A pokud budu poctěn jejich doplňkovými sadami a redakce ModelWebu nebude mít námitek, rád se na těchto stránkách s jejich produkcí k tomuto typu podělím.

Text a foto: Jan „marty-ma“ Martinec

Rubrika Hobby Boss, Letadla - 1:32, Letadla - Náhledy do krabiček | 1 komentář

Komentáře

1 odpověď k článku “1/32 Northrop P-61B Black Widow – Hobby Boss”

  1. pekulu napsal:

    Právě mi model přišel a jsem z něj nadšený. Marně ale hledám jakou barvu použít k nástřiku interiéru. Je sice hezké, že výrobce uvede, které díly a nebo jeho části mají být černé ale jakou zelenou použit na základní nástřik interiéru jsem nikde nenašel. No a zatím marně prohledávám internet kde bych toto našel. Jinak ale model opravdu nádherný.

Napsat odpověď.

Musíte být přihlášeni, abyste mohli odpovědět.