Jak na německé kamufláže – Lozenge

26.11.2012 - 8.495 přečtení

natmususaf2

Plátno s lozenge vzorem nenesly jen Fokkery D.VII, jak by to vypadalo podle titulního obrázku.

LOZENGE  I.

Vilem Kuntscher

Stručná historie

Koncem roku 1916 bylo na zadání Idflieg vyvinuto pro pozorovací balóny kamuflážní schéma, sestávající ze čtyř až šestiúhelníků pěti různých barev. Látka nesla označení Ballonstoff. Protože ruční barvení bylo vysoce časově náročné, bylo zvoleno tovární zpracování látky potiskem. Pro vynikající vlastnosti bylo potisknuté plátno (počátkem 1917, první hotová letadla v dubnu 1917) pod názvem Fünffarbigen Bluntfarbenaufdruck zavedeno do sériové výroby letadel. Pětibarevné schéma ve vysoce tmavých barvách - Nachtstoff bylo přijato pro noční operace.

Krátce nato firma Halberstädter Flugzeug Werke vyvinula čtyřbarevné kamuflážní schéma ze čtyř až šestiúhelníků. Pro rovněž vynikající vlastnosti a levnější výrobu bylo i toto schéma Idfliegem přijato a plátno pod názvem Vierfarbigen Bluntfarbenaufdruck bylo rovněž zavedeno do masové letecké výroby.

Později se pro tato schémata ujalo označení Fünffarbiger a Vierfarbiger Flugzeugstoff.
Pro námořní letadla bylo schéma dále zjednodušeno na šestiúhelníkovou trojbarevnou kamufláž Marinestoff.

Základ této šestiúhelníkové kamufláže převzala K.u.K. Luftfahrtruppe a pro svá letadla zavedla (v listopadu 1917) Tarnstoff - tříbarevný (ve dvou variantách) pro trupy letadel (tmavší varianta byla používána i pro křídla) a čtyřbarevný pro křídla.

Když spojenci popisovali novou kamufláž, přirovnali ji k různobarevným pastilkám proti kašli (měly rhombický tvar) a vzniklo tak později obecně (i Němci) přijaté označení Lozenge (výslovnost LOZENdŽ). Lozenge pak bylo vedoucím kamuflážním schématem německých a řady rakousko-uherských letadel do konce Války.

Druhy lozenge

Sériově bylo vyráběno následujících deset typů kamufláží. Prvních 7 je německých (tisknuté), poslední 3 rakousko-uherské (ručně nanášené, protože ale byly tvořeny za standardizovaných podmínek, řadím je sem).

  1. 5 barevná lozenge velmi tmavá pro horní plochy
  2. 5 barevná lozenge tmavá pro horní plochy
  3. 5 barevná lozenge světlá pro dolní plochy
  4. 5 barevná noční lozenge
  5. 4 barevná lozenge tmavá pro horní plochy
  6. 4 barevná lozenge světlá pro dolní plochy
  7. 3 barevná šestiúhelníková námořní lozenge
  8. 3 barevná šestiúhelníková rakousko-uherská lozenge tmavá pro trupy a křídla letadel
  9. 3 barevná šestiúhelníková rakousko-uherská lozenge světlá pro trupy letadel
  10. 4 barevná šestiúhelníová rakousko-uherská lozenge pro křídla letadel

Vzhled 5 barevné lozenge

Podle rekonstrukcí Marka Millera a Dan-Sana Abbotta. 5 barevná lozenge se tiskla na pruhy plátna standardní šířky 1345 mm +/- 10 mm.

  • Mark Miller, rekonstrukce vzorku Halberstadt
  • Dan-San Abbott, rekonstrukce na základě originálního vzorku Pfalz D.XII
  • Dan-San Abbot, rekonstrukce na základě originálního vzorku Pfalz D.XII

Rozdíl mezi velmi tmavým a tmavým svrchním lozenge byl pouze v tom, že byly použity tmavší a světlejší odstíny.

Ponechávám anglické názvy barev pro snazší vyhledání na internetu:

  • Svrchní lozenge / Methuen klasifikace / Spodní lozenge
  • Deep greyish violet / 17E5 - 17E6 / Greyish magenta
  • Honey yellow/khaki / 4D6 - 5D6 / Amber yellow/wheat (golden)(Amber yellow/wheat (golden))
  • Deep greyish green / 28D5 - 28D6 / Greyish ruby
  • Deep greyish turquoise / 2446 - 24F6 / Greyish turquoise green
  • Dullish deep blue / 21E6 - 21E7 / Copenhagen blue Greyish blue
Rekonstrukce
  • Mark Miller/Alan Toelle - 5 color lozenge upper
  • Mark Miller/Alan Toelle - 5 color lozenge lower

Není vyloučeno, že ve skutečnosti nebyly dvě tmavé svrchní varianty v plánu. Mark Miller, Dan-San Abbott, Stephen Lawson a Alan Toelle proto zprůměrovali barvy (odstíny) dochovaných vzorků. Výsledkem je toto schéma:

  • Alan Toelle upper
  • Alan Toelle lower

Vzhled 4 barevné lozenge

Rekonstrukce Dan-San Abbott a Alan Toelle. Potisk byl realizován na standardizované pruhy plátna šíře 1310 mm +/- 10 mm.

  • Alan Toelle, Dan-San Abbott, 4 color lozenge upper (Microsculpt)
  • Alan Toelle, Dan-San Abbott, 4 color lozenge lower (Microsculpt)

4 barevná lozenge, používané barvy:

  • Svrchní lozenge / Methuen klasifikace / Spodní lozenge
  • Dull blue / 2104 / Dull china blue
  • Deep turquoise / green / 24E7 - 25 E7 / Dull greyish green(Dull greyish green)
  • Olive brown dark blond(Olive brown dark blond) / 404 - 504 / Brazen yellow yellow ochre(Brazen yellow Yellow ochre)
  • Pea green absinthe green / 29D5 - 30D5 / Greyish rose

Vzhled nočního lozenge

Omlouvám se, ale nedávám sem žádný obrázek - důvodem je, že skutečný vzhled noční lozenge neznám. Jediní mně známí výrobci obtisků noční lozenge - Orion Miniatures - uvádějí pro noční lozenge bombardérů Gotha a Staaken dvě odlišná schémata (a jejich výrobky odpovídají nákresům ve Windsocku i jiné literatuře).

Dan-San Abbott ale tvrdí, že noční lozenge se tiskla ve stejné formě jako standardní 5 barevná lozenge, jen barvy byly posunuty do noční části spektra (a dokládá to dokumenty Idflieg).

Nemám důvod mu nevěřit - proč zvolit zavedené 5 barevné schéma a vytvářet kvůli tomu novou matrici? Na fotkách na první pohled patrné odchylky mohou být dány především tím, že na bombardérech se ve velké míře uplatňovala ručně nanášená rozměrově a tvarově nestandardizovaná lozenge v 5 a 4 barevném provedení (barvy standardizovány byly).

Dochovalé zbytky noční lozenge (i jiné originální artefakty letadel Velké války) je možné si prohlédnout na stránkách: http://www.aeroconservancy.com/. Každopádně používané barvy jsou dostatečně prokázány a jsou součástí příloh:

  • Noční lozenge - standarně používané barvy pro tisk. (Orion Miniatures)
  • Noční 5 barevná, ručně nanášená lozenge. (Orion Miniatures)
  • Noční 4 barevná, ručně nanášená lozenge. (Orion Miniatures)

Přibližný vzhled námořní lozenge

Námořní lozenge byla tisknuta na pruhy plátna standardní 1320 mm šíře.

  • Námořní lozenge. (HGW)

Dovolte, abych další zmínku o námořní lozenge nechal na Dan-Sanu Abottovi:

Several years ago, Peter Grosz sent me a piece of German Kreigsmarine hexagon printed fabric. I did an analysis of the fabric and codified the colors. Of interest is the colors are confirmed by the AAB of April 1918. The colors were greyish-blue, (20E3)greyish-violet, (13E3) and greyish-brown, (6E4). The colors value are subdued and and the tonal values were equal.

The hexagons are not perfect equal-sided hexagons. they were, 155mm wide x 200 mm high and skewed 5° to the right of vertical. *The fabric width is 1320 mm and is consisted with other German linen fabrics.

In an article I wrote entitled, "Color and Markings, A study of German Naval Hexagon Printed Fabric" was published in World War 1 Aero, No.134, Nov.1991 dicussed the entire details of the naval printed fabric, dimensions, width, weave, finish, printing and colors, I think you might find it interesting

Blue skies,

Dan-San

Dan-San Abbot zemřel 17.5.2011 ve věku 88 let. Jako pietu jeho příspěvek ponechávám bez překladu. Blue skies Dan-San.

  • Dan-San Abbot
  • Naval lozenge colors

Pravděpodobný vzhled rakousko-uherské lozenge

Byla nanášena ručně podle standardizovaných schémat:

  1. Tmavá tříbarevná varianta byla aplikována na trup a křídla.
  2. Čtyřbarevná varianta byla aplikována výhradně na křídla.
  3. Světlá tříbarevná varianta byla aplikována výhradně na trup.
Rekonstrukce
  • Dr. Glen K. Merrill - K.u.K Luftfahrtruppe Tarnstoff 1917-1918
  • Dr. Glen K. Merrill - K.u.K Luftfahrtruppe Tarnstoff 1917-1918
  • Dr. Glen K. Merrill - K.u.K Luftfahrtruppe Tarnstoff 1917-1918

Rakousko-uherská lozenge, používané barvy

V úvahách a článcích na téma rakousko-uherské lozenge lze narazit na odkazy až na 20 barev, je ale vysoce pravděpodobné, že ve skutečnosti bylo používáno maximálně 6 barev:

  1. tříslová světlá hnědá /tan/
  2. terakotová (tedy asi o něco více do červena než tmavěhnědá ve schématu dr. Merrilla výše)
  3. světlá modrá
  4. tmavá modrá
  5. olivová zelená
  6. tmavá olivová.

Za ohromující barevný dojem může spíše kombinace vždy dvou schémat pro křídla a dvou pro trupy (schémata, která se kombinovala dohromady viz. výše).

Přesně používané barvy mi nejsou známy, není ale pravděpodobné, že by šlo o jiné barvy, než standardně používané K.u.K. Luftfahrtruppe i pro jiné kamufláže.

  • Dr. Glen K. Merrill - K.u.K Luftfahrtruppe Tarnstoff 1917-1918

Barvy portů

Látkové potahy byly fixovány buď hřebíčky nebo/a šitím. Na některých místech bylo šití zpevněno pruhem látky jehož přesné označení je žebrová páska. Toto označení (Rib Tape) se udržuje, ale u nás se obecně vžilo označení PORTA.

Barva portů byla jednou z věcí, která do podstatné míry ovlivňovala celkový vzhled letadla. Porty měly standardizovanou šíři mezi 25-30 mm a byly aplikovány (tedy, pokud je výrobce používal) u křídel na každé žebro, nebyly ale aplikovány na SOP, VOP ani křidélka (s výjimkou L.V.G., kde byly v těchto lokalizacích aplikovány na každé druhé žebro).

Barva portů se lišila podle jednotlivých výrobců:

  • Albatros standardně používal lososově růžové porty ( v barvě odpovídající růžové na lozenge).
  • OAW stadardně používali (středně) modré porty (v barvě odpovídající modré na lozenge).
  • Roland standardně používal porty v barvě plátna (porty v barvě plátna).
  • L.V.G. standardně používala porty v barvě plátna (porty v barvě plátna).
  • Fokker, Pfalz, Halberstadt, Siemes-Shuckert a ostatní výrobci standardně používali porty v barvě lozenge (porty v barvě příslušné lozenge).

Výjimky z uvedených pravidel existují, jsou ale vzácné - při výpadku zásobování např. firmy používající jednobarevné porty použily porty nařezané z pruhů lozenge, pravděpodobně ze stejných důvodů vznikly případy, kdy se porty v barvě svrchní lozenge ocitly na spodních plochách apod.

Nejsou však zatím známy případy, kdy by se např. lososový port vyskytl na letadle OAW nebo naopak (to ale neznamená, že se při opravách v polních podmínkách nemohlo ocitnout křídlo jedné firmy na letadle druhé firmy, vyrábějící stejný typ letadla).

Vilem Kuntscher

Rubrika Jak na to ...? | Bez komentářů

Komentáře

Napsat odpověď.

Musíte být přihlášeni, abyste mohli odpovědět.