1/72 MiG-21PFM – Eduard

20.1.2020 - 1 517 přečtení

01 70144_z1

Náhled na první model druhé generace MiGu-21 v měřítku 1/72 – jaký je malý MiG-21PFM od Eduardu?

Malé PFMko

Jaroslav 'Tango' Hátle


01 70144_z1

Model: MiG-21PFM
Výrobce: Eduard M.A.
Měřítko: 1/72
Materiál: plast, lepty
Katalogové číslo: 70144


Historie

MiG-21PFM, neboli Izdělie 94, vznikl dalším vývojem letounu MiG-21PF (Izdělie 76). Oproti němu disponuje silnějším motorem R-11F2S-300, radiolokátorem RP-21M, kabina má dvoudílný překryt a pilot sedí na nové vystřelovací sedačce KM-1. Významnou odlišností od verze PF jsou nové vztlakové klapky s ofukováním mezní vrstvy, neboli systémem SPS.


Výzbroj MiGu-21PFM tvořila dvojice protiletadlových řízených raket, především R-3S s pasivním infračerveným naváděním, nebo RS-2US s aktivním radiolokačním navedením. Pod podkřídelní závěsníky je možno podvěsit i neřízené rakety nebo bomby do ráže 500 kg. Vyšší výrobní série mohou pod trupem nést kontejner GP-9 s dvouhlavňovým kanónem GŠ-23 ráže 23mm se zásobou 200 nábojů.


MiG-21PFM sloužil v letectvech téměř dvou desítek zemí a prošel bojovým nasazením v barvách Vietnamu, Egypta a Sýrie.


V Československu sloužilo celkem 50 MiGů-21PFM, u 1. slp v Českých Budějovicích, 8. slp v Brně, 9. slp v Bechyni a 11. slp v Žatci. Do výzbroje byly zařazeny v roce 1966, poslední byly vyřazeny v roce 1991. Z našich MiGů-21PFM pouze letouny série 71 a vyšší mohly nést kanónové pouzdro GP-9.


Výlisky

Krabice obsahuje celkem čtyři rámečky z šedého plastu, jeden rámeček z plastu čirého, jednu planžetu leptaných dílů, stříkací masky, vyřezané z tradiční pásky kabuki, dva obtiskové aršíky a stavební návod. Z oněch pěti rámečků jsou tři (F, H a I) z nových forem, zbylé dva rámečky (C a D) jsou shodné s předešlými modelem varianty MF. Nové jsou samozřejmě i leptané díly a stříkací masky.


Jednotlivé rámečky představím poněkud nelogicky, nicméně rozhodl jsem se zachovat pořadí rámečků podle abecedy, jak jsou představeny v úvodu stavebního návodu.


Rámeček C obsahuje díly podvěsné výzbroje. Rámeček je stejný jako v modelu MiG-21MF, proto z nabízených možností můžeme použít pouze přídavnou nádrž, rakety R-3 a RS-2, raketomety UB-16 a řídce používané protizemní rakety S-24.


Rámeček D obsahuje především drobné díly interiéru a podvozků. Rámeček je sice stejný, jako v modelu MF, ale úplně totožný není. Nevím jaké všechny úpravy Eduard na dílech rámečku udělal, ale rozhodně je přepracovaný čelní prstenec trupu s naostřenou přední hranou. Ale pozor, v recenzované stavebnici je tento rámeček dvakrát. V plastovém sáčku se stavebními díly je rámeček v původní podobě, tedy s tupou čelní hranou prstence. Rámeček s opraveným prstencem je zabalen samostatně v odděleném sáčku se samolepkou, že tento rámeček máme použít.


Rámeček F je první nový, obsahuje základní stavební díly modelu. Mezi nimi technologicky vyniká hřbet trupu se svislou ocasní plochou, které jsou vylisovány v jednom kuse i s anténou. Z vlastní zkušenosti mám obavu právě o tuto anténu, já ji při stavbě určitě ulomím :) .


Rámeček obsahuje i dvojí provedení vztlakových klapek – starší s vnější výztuhou a novější s vnitřní výztuhou.


Rámeček F je jediný, ke kterému musím přidat několik poznámek, celkem tři:

  • První se týká vrcholu SOP, kde u pozdějších verzí (MiG-21R a novější) je dielektrický kryt. Na PFM je však tato partie z normálního plechu a na výlisku v této ploše chybí dvě šikmé linky paneláže.
  • Druhá se týká krytky zapisovače letových údajů SARRP na levé straně SOP. Ta byla na letouny PFM přidána až při generální opravě v osmdesátých létech. U vietnamského letounu jistě a u egyptského pravděpodobně nebude.
  • Třetí se týká zásuvek vnějšího zdroje nad levým brzdícím štítem. V modelu ztvárněné provedení s oběmi zásuvkami vedle sebe bylo používáno až od 65. výrobní série. Starší letouny měly v tomto místě pouze 115V zásuvku (modrou). Zásuvka 28,5V (červená) byla umístěna vespod trupu, před brzdícími štíty.

Rámeček H obsahuje boční panely kokpitu, podkřídelní závěsníky a kanónové pouzdro GP-9 (připomínám, že pouzdro GP-9 mohly nosit MiGy-21PFM až od výrobní série 65 výše). Zbylých 28 dílů z rámečku nepoužijeme. Jelikož mezi nepoužitými díly je i vystřelovací sedačka SK-1, rámeček je zjevně určen i pro připravovaný model MiG-21PF.

Nový je i rámeček s čirými díly. Obsahuje překryt kabiny, palubní desku a zaměřovač. Obsahuje i stejnou sestavu dílů, určenou pro MiG-21PF.
Neobvyklostí jsou dva díly, představující přistávací světlomety v křídlech v jednom kuse se sedmičkou kulových plynových nádrží v podvozkových šachtách.


Leptané díly a masky

Leptané díly jsou soustředěny do jednoho barveného štítku. Drtivá většina dílů je určena pro vyšperkování kokpitu. Je potěšitelné, že Eduard tentokrát hned od počátku nabízí dvě varianty zbarvení kokpitu – novější tyrkysové a starší šedé s černou palubní deskou.


Z exteriérových dílů jsou nejpodstatnější aerodynamické plůtky na křídlech, desky pod přisávacími dvířky a antény identifikačního systému IFF.

Masky jsou jako obvykle vyřezány ze žluté lepenky kabuki a slouží k vymaskování překrytu kabiny, přistávacích světlometů a dielektrických krytů.


Návod

Návod je ve standardu Eduardu a na dvanácti stranách formátu A5 nás přehledně provede stavbou celého modelu. Dvě strany znázorňuje umístění popisek a pět stran obsahuje kamuflážní schémata.


Obtisky

V krabičce jsou dva obtiskové aršíky, oba jsou vytištěné doma u Eduardů.


První obsahuje především výsostná označení a prvky markingu, ale i obtisky na palubní desku a bočnice kokpitu. Všechny obtisky jsou vytištěny ostře a zřetelně.

Druhý aršík obsahuje popisky. Popisek jsou dvě sady – jedna označena černými čísly obtisků, druhá je označená čísly modrými. Možná jsem se špatně díval, ale nikde v návodu jsem nenašel vodítko, pro které kamuflážní schéma má být která sada použita. Při použití silné lupy jsem nabyl dojmu, že černá sada je v češtině, modrá je v ruštině, ale rozhodně by bylo dobré toto v návodu zmínit.


Kamuflážní schémata

Stavební návod nabízí pět schémat zbarvení:


  1. MiG-21PFM č. 22+02 (dříve červená 441), Jagdfliegergeschwader 1, Holzdorf, Německo, 1990. Letoun je nastříkaný kombinací bílé a světle modré barvy s výraznými grafickými prvky v barvě německé trikolory.
  2. MiG-21PFM č. 7909, 11. slp, Žatec, Československo, březen 1991. Letoun je celý v barvě kovu, schéma zatraktivňuje erb města Žatec zleva na přídi a žraločí tlama na kanónovém kontejneru GP-9. Letoun je v návodu zakreslen v podobě těsně po vyřazení a pokud ho zbarvíme přesně podle kamuflážního schématu, potom bychom na něj neměli podvěsit žádnou výzbroj, s výjimkou kontejneru GP-9, s nímž je letoun v této podobě fotograficky zdokumentován. Pokud bychom však chtěli tento letoun postavit v podobě z operační služby, pak stačí jednoduše vynechat žlutý pruh na trupu.
  3. MiG-21PFM č. 5015, 921. stíhací pluk, Severní Vietnam, rok 1968. Letoun je zbarven skvrnami tmavě zelené barvy na světlém podkladě. Jelikož na předlohu je známa pouze jedna černobílá fotografie, už v minulosti se na internetových fórech rozvinula diskuze o barvě světlého podkladu. Interpretací je několik a ke své pravdě si každý musí přijít sám.
  4. MiG-21PFM č. 8312, Egypt, počátek 80. let. Letoun je zbarven kamufláží z barev pískové a hnědé, spodní plochy jsou světle modré. U tohoto schématu opět záleží na interpretaci fotografií, tentokrát dokonce barevných. Mám fotografii tohoto konkrétního letounu, kde tmavší kamuflážní barva je zjevně tmavě zelená, ale stejně tak mám fotografii, kde stejná barva je zjevně hnědá na tomto, jakož i vedle stojícího letounu MiG-21PFS. Opět tedy záleží na interpretaci.
  5. MiG-21PFM č. 4410, 11. slp, Žatec, Československo, jaro 1990. Letoun je nastříkán hliníkovou barvou, hřbet a SOP jsou v barvě české trikolory, přes trup je červený pruh s bílými hvězdami. Ke žlutému pruhu na trupu přísluší stejný komentář, jako u letounu 7909.


Závěr

MiGy-21 od Eduardu zrají jako víno - každý nový model je lepší, než ten předcházející. Platilo to u modelů v měřítku 1/48 a zatím to platí i pro měřítko 1/72. Nové PéeFeMko na mně hned po vybalení rámečků zapůsobilo přímo elektrizující přitažlivostí, vzbuzující touhu okamžitě se pustit do stavby. Už teď se na stavbu těším.


Jaroslav 'Tango' Hátle
účetní mafie SPL Liberec


Redakce ModelWebu děkuje firmě Eduard M. A. za poskytnutý vzorek k recenzi.



Rubrika Eduard, Letadla - 1:72, Letadla - Náhledy do krabiček | 1 komentář

Komentáře

1 odpověď k článku “1/72 MiG-21PFM – Eduard”

  1. Zbyněk Škopán napsal:

    Vím že si vysloužím další nevraživost od SPL ale mám poznámky k textu:

    add F : v textu chybí informace
    - SOP má oddělené kormidlo, jak bylo u první edice MF-šedivka (knihovnická )
    - křídla mají nové dělicí roviny, zmizely takové trojúhelníky, v kterých byly propadliny, ty v nových dílech křídla nenajdete.

    Je otázka, jak a zda bylo dořešené lícování krytu elektronky RL před kabinou, ale to ukáže až stavba, podobně zda bylo řešené pasování křídel do trupu.

    Jinak děkuji za ostatní informace v uvedené v kapitole F.

Napsat odpověď.

Musíte být přihlášeni, abyste mohli odpovědět.