1/48 P-51D-5 Mustang – ProfiPACK – Eduard

5.11.2019 - 737 přečtení

Ďalšia stavebnica od Eduardu je premiéra štvrťkového Mustanga s nízkym chvostom...

Mustang s pôvodným tvarom smerového stabilizátoru.

Ľubomír Kerék


Model: P-51D-5 Mustang
Výrobca: Eduard
Materiál : Plast, plech
Mierka: 1:48
Katal. číslo: 82101


Návod

Návod formátu A4 je kvalitne vytlačený na kriedovom papieri a má 20str. Obsahuje krátku históriu, rozstrel dielov a 10 strán samotného stavebného návodu. Návod je dostatočne podrobný, použité farby sú uvedené Gunze H+C a Mission Models. (Možno by stálo za úvahu...  uviesť aj MR.Painty - nielen v našich ČS končinách sa veľmi slušne uchytili.)


Na strane 11 pribudla oproti návodu z limitky "Chattanooga" kresba, ktorá znázorňuje správnu pozíciu otvorenej kabíny.


Kamuflážne schémy

Pokračuje šiestimi kamuflážami na šiestich stranách + rozkres použitia kovových farieb a jedna strana z rozkresom umiestnenia popiskov. Kamufláže sú vybraté zaujímavé a pestré.

  1. s/n 44-13318, flown by Lt. Col.. Thomas L. Hayes Jr.
  2. s/n 44-13606, flown by Capt. Claude J. Crenshaw
  3. s/n 44-13859, flown by Lt. Walter Mullins
  4. s/n 44-13321 (preklep? rovnaké číslo ako pri E, F?), flown by Capt. John M. Simmons
  5. s/n 44-13321, flown by Maj. George Preddy Jr. - Jún 1944
  6. s/n 44-13321, flown by Maj. George Preddy Jr. - Júl 1944


Výlisky - Rámik C

Nový rámik C obsahuje nové polovice trupu s nízkym trupom pred smerovkou, plus novú smerovku. Keďže už mám jedného mustanga za sebou môžem povedať... Celý povrch ma primerane jemné rytie a krásne znázornené nitovanie. Trup sedí veľmi dobre a tmeliť treba len minimálne. Na spodku trupu na chladiči je strácajúce sa nitovanie + pri brúsení prídeme o krytku, ktorú buď doryjeme alebo použijeme z leptu a nitovanie treba obnoviť.

V predu v miestach motorového krytu má ostať špára. Doteraz som postupoval tak že som trup zlepil, vytmelil a špáru nanovo naryl. Tu som ale vyskúšal radu od kolegov a každú polovicu trupu som v príslušných miestach prebehol 2x zľahka a šikmo skalpelom a je to vybavené bez tmelenia a prerývania.


 Rámik B

Rámik B obsahuje diely na krídlo vrátane krídelok a klapiek, plus diely na výškovky. Krídlo je nitované iba v miestach kde nebolo tmelené, čo je správne. A situácia sa opakuje ako pri trupe, výborné rytie a nitovanie. Diely na pohyblivé časti výškoviek sú na výber - buď kovové alebo potiahnuté plátnom. V tomto prípade na všetky markingy použijeme tie plátenné. Z vnútornej strany krídla je zoslabenie ktoré je predpríprava na osadenie brassinovej zbraňovej šachty.

Na chvíľu sa zastavím ešte pri krídle kde som našiel jednu problematickú "pasáž". Týka sa síce podvozkových krytov ale súvisí s ich otvormi v krídle. Ten kto bude chcieť mať podvozkové kryty na zemi zavreté, narazí na problém. Neviem ako sa to stalo (podarilo), ale kryty sú väčšie ako otvory v krídle a bez úpravy ich tvaru a veľkosti to nepôjde, a nie je to len o povestný fúz...


 Rámik G

Rámik G obsahuje všetky diely na podvozkové šachty, kolesá, podvozkové nohy,antény, výfuky a diely chladiča. Všetky diely sú odliate čisto z ostrými detailmi. Deliace roviny sú len minimálne. Pre tých čo chcú v šachtách ťahať kabeláž odporúčam prevŕtať naznačené otvory v deliacich prepážkach. Výfuky majú odvŕtané ústie.

Zložené podvozkové šachty vyzerajú výborne.


 Rámik H

Rámik H-á  obsahuje diely na interiér, a vrtule s vrtuľovými  je vybavený veľmi podrobne a všetky diely sú odstreknuté dostatočne ostro. Žiadne kazy som nezaznamenal a ani vťaženiny.

Interiér je po zložení bezkonkurenčne najpodrobnejší zo všetkých štvrťkových mustangov. Jeho trochu zložitejšie zloženie sa nám odvďačí fakt výborným vzhľadom.


Rámik F

Z rámika F dosť veľkú časť nepoužijeme. Použijeme len prídavné nádrže v dvoch alternatívnych variantoch. Buď kovové alebo papierové. Pri kovových je nepríjemne zvolené miesto vtoku na jeho jemnej pozitívnej obrube, tu treba byť pri začisťovaní fakt opatrný. Ináč sú výlisky v poriadku.


Rámik A

Číry a okrúhli rámik A obsahuje čelný štítok , viac druhov odsúvnych dielov kabíny , semafor pod krídla, zameriavač, reflektor v šachte a pozičné svetlá. Diely sú primerane tenké a vyzerajú veľmi dobre. Treba dať pozor pri reflektore v šachtách pred osadením ho treba preložiť, tým ale stratí pevnosť. Ja som radšej koncovú časť odrezal a nalepil ho naspäť na konzolu. A pozor na pozičky v krídlach, akonáhle odletia z pinzety už ich nenájdete. Veľmi sa mi páči prevedenie semaforu pod krídlom, ktorý ma v strede dierky na žiarovku.


Obtisky

Stavebnica obsahuje jeden aršík obtiskov vytlačené u Eduardu. Po namočení do vody sa dajú v podstate po prvých sekundách aplikovať. Po prvej skúsenosti s nimi  odporúčam ich usadenie (podklad v lesklom laku beriem ako samozrejmosť) na zvlhčený povrch aby sa dalo s nimi pohybovať, ináč majú tendenciu sa hneď prilepiť. Po odsatí prebytočnej vody a nanesení Hypersolu (správnym postupom) sa krycí lak aj medzi písmenami v podstate stratí, čo je dobrá správa. Po porovnaní s obtiskami z prvej limitky nastal posun k lepšiemu ohľadom paséru a aj sýtosti. Napríklad aj žltý text na vrtuľové listy čo sa mi na "Chattanooge" stratil, vyzerá tu už v poriadku - 100% to ale zistíme až po ich nanesení.


Lepty

Profipack obsahuje ako ináč aj jednu farbenú leptanú planžetu. Na tej sa nachádza prístrojová doska, pútacie popruhy, sieťka do chladiča, "závesy" na závesník prídavných nádrží prípadne bômb (ten by sa mi ale páčil skôr plastový - tento kovový je oproti fotkám dosť subtílny) a plno drobností do interiéru. Kvalita planžety je štandardne vysoká a páči sa mi napr. znázornenie zasklenia prístrojov.


Masky

Ako posledný "bonus" Profipacku model obsahuje masky z Kabuki pásky. S ich pomocou vymaskujeme komplet kabínu, kolesá a semafor na spodku krídla.

Pri ňom sa pristavím. Keďže v prvej limitke boli kruhy na vymaskovanie veľké, predpokladal som že na druhej to výrobca opraví. Ale nestalo sa tak. Prečo? Na lietadle totižto vyzerajú svetlá takto...

A masky zakrývajú aj obruč, ktorá ma byt zastriekaná, číry ma ostať iba stred - ako je na foto vymaskovaný maskolom.

Na modeli to potom správne vyzerá takto...


Záverom

Keďže som jedného Mustanga zložil dovolím si malé "resumé". Aj napriek pár malým pripomienkam je Mustang výborný model s parádnym povrchom a tak isto výbornými detailmi.


Ľubomír Kerék
KPM Albatros Martin


Redakce ModelWebu děkuje firmě Eduard za vzorky k recenzi



Rubrika Eduard, Letadla - 1:48, Letadla - Náhledy do krabiček | Bez komentářů

Komentáře

Napsat odpověď.

Musíte být přihlášeni, abyste mohli odpovědět.