Messerschmitt P-1103, Brengun 1/48 – STAVBA

5.6.2019 - 530 přečtení

Bez názvu

Stavba čtvrtkového německého projektu z kategorie "Luftwaffe 1946".

To má pár dílů, to bude hned ...??

Jakub "Kubouš" Jirásek


Úvod

Před časem jsme si udělali náhled na stavebnici tohoto raketového letounku (který reálně nevznikl ani v prototypu) a dnes tedy pár slov k tomu, jak jde či nejde stavebnice do kupy.


Kokpit

Tradičně jsem stavbu zahájil kompletací jednoduchého kokpitu. Zadní přepážka a nádrž paliva spolu s podlážkou sedí poměrně dobře, nicméně nespoléhejte na to, že výřez v zadní části podlážky pasuje do nádrže. Nikoliv, podlahu je potřeba nalepit pod výstupek, který je vyosený. Zásobník munice celou sestavu lehce zpevní. Sedačka je bez problémů.


To ale nelze říct o kniplu. Pokud ho nalepíte jak udává návod, bude schovaný za přístrojovou deskou, což ostatně v návodu je správně zakreslené. No jo, ale takový letoun by pak mohla řídit maximálně tak Saxana. Základny kniplu jsem tedy zbrousil a knipl nalepil v přitažené poloze, aby byl aspoň v té kabině trochu vidět (polohu ovládacích ploch neřeším, nejlepší by byl nový knipl s ohybem).


Závěrem se má dolepit hlaveň kanonu. Plastová mě moc nenadchla, tak jsem použil kovovou náhradu. Byť byla kovová náhrada ještě delší než plastový originál, tak jsem ji stejně nalepil jen na okraj, aby vůbec trochu koukala z přídě letounu.

Do polovin trupu pak přijdou nalepit pedály řízení. Žádný strach, stejně nebudou vidět. V polovinách trupu je dále potřeba mezi naznačenou konstrukcí a místem přilepení přepážky obrousit hranu trupu, jinak tam sestavu kokpitu nenacpete a nezavřete trup.


Není od věci ještě zbrousit samotný buben zásobníku a přepážku. Ostatně je to shortrun, tak je potřeba si s tím trochu pohrát.


Návod udává barvu kokpitu RLM02, já dle zvyklostí z pozdější fáze války volil RLM66. A aby nebyla sedačka tak holá, ze zbytků jsem doplnil nějaké ty pásy.


Kanon je schovaný pod sedačkou, tak ani nemá moc smysl ho barvit.


Hrubá stavba

Po zalepení kokpitu jsem uzavřel trup.


Bohužel to nakonec nebylo úplně dokonalé a kanon mi míří trochu dolů než přímo před letoun. Poučení je tedy nelepit hlaveň do sestavy kokpitu, ale vlepit ji otvorem až po slepení trupu.


Dále jsem přilepil přistávací lyži (pokud ji chcete postavit otevřenou, je potřeba dodělat píst) a pancéřovou desku. U té návod uvádí umístění spíše schematicky, tedy ve stylu jak vám to zrovna vyjde. Já ji nalepil raději trochu níže, aby nebyl problém s přilepením překrytu.


Následovalo prohloubení paneláže a přetmelení.

Po doladění trupu jsem dolepil křídla a následně VOP. Křídlo sedí bez problémů, u VOP je potřeba řádně prohloubit/proříznout usazovací otvory.


U překrytu je potřeba co nejlépe odladit dosedací plochy, i tak se nějakému tmelení nevyhneme.


Startovací vozík

Jako poslední jsem slepil startovací vozík. Ten se skládá ze 4 částí a na první pohled by to byla otázka pár minut. Leč při výrobě masteru došlo k chybě, a při přilepení osy kol do připravených otvorů poznáte proč. Otvory pro osu jsou vyhloubené na špatné straně, takto osa kol překáží a vozík tak nelze k letounu přilepit do připravených drážek. Je tedy potřeba vozík rozřezat a čela vozíku přilepit do správné polohy.


Bohužel se tato chyba nevyhnula ani později vydané zmenšené variantě modelu v měřítku 1/72.


Barvení a obtisky

Po doladění tmelení jsem se pustil do barvení, klasicky nejdříve surfacer jako základ. Trocha preshadingu a následovala kamufláž RLM76/81/82, všechny odstíny jsou agama lihová. Lesklý podklad pod obtisky byl udělán sidoluxem. Poté jsem dal obtisky na marking "bílá 4".


Obtisky patří k těm jemnějším, doporučuji tedy opatrnější manipulaci. Na modelu obtisky zasahují do paneláže jen v případě trupových křížů, nicméně v těchto místech na vodičky reagovaly velmi dobře.


Je trochu škoda, že si výrobce nemyslel pár popisek. U raketového stroje by minimálně popisky k nádržím T-stoff a C-stoff být mohly.


Po přelakování jsem do paneláže nanesl trochu neutral washe.


Závěr

Po washi jsem dolepil startovací vozík, model přestříkal matným agama lakem, odmaskoval kabinu a tím byla stavba ukončena. Celkově lze model doporučit spíše pokročilejším modelářům, kteří už mají nějaké zkušenosti se shortruny a nezaskočí je trocha tmelení.


Pro modeláře se zaměřením na projekty Luftwaffe 1946 toto bude vítaný kousek do sbírky a ani dvaasedminkáři nemusí zoufat, jelikož model výrobce nabízí i v jejich oblíbeném měřítku.


Jakub "Kubouš" Jirásek


Redakce děkuje společnosti Brengun za poskytnutí vzorku k recenzi.



Rubrika Brengun, Letadla - 1:48, Letadla - Stavební recenze | Bez komentářů

Komentáře

Napsat odpověď.

Musíte být přihlášeni, abyste mohli odpovědět.