1/144 Renault FT-17 Brengun

9.5.2019 - 506 přečtení

IMG_2746

Prvoválečný obrněnec v trpasličím měřítku.

Tak tenhle tank se mi do vitríny opravdu vejde

Ondřej 'Ondrouš' Mokrý


Název:Renault FT-17
Měřítko: 1/144
Výrobce: Brengun
Kat. číslo: 144041


Úvod a trocha historie

Po T-72M je čas podívat se na další model pozemní techniky z dílny Brengunu, a to Renault FT-17.


Ačkoli se jedná o jeden z prvních tanků v historii, jeho koncepce byla neuvěřitelně nadčasová a stejnou konfiguraci používají tanky v podstatě dodnes - prostor řidiče v přídi korby, motorový prostor v zádi korby a plně otočná věž nesoucí výzbroj. Sám Renault FT-17 měl sám o sobě dlouhou kariéru, sahající od roku 1917 až do let druhé světové války. Za Velké války bylo vyrobeno přes 3.500 těchto strojů, které si zabojovaly nejen ve francouzských službách, ale i v amerických. Byla dokonce plánována jejich výroba v USA. Po válce se několik exemplářů dostalo i do Československa, kde byly používány k výcviku posádek.


Náhled do krabice

Stavebnice je tentokrát balená v blisteru a obsahuje odlitky, malý obtiskový aršík a návod.


Blistr mi připadá méně praktický než krabička, na druhou stranu vzhledem k tomu, že celý tank sestavíme z celkem 9 dílů, asi nebude třeba vracet rozestavěný tank do krabičky - za jednu modelářskou seanci bude sestaveno.



Díly jsou odlity velmi kvalitně, narazil jsem pouze na dvě bublinky na horní straně korby, které by opět měly jít bez problémů odstranit technikou vteřinového lepidla a debondéru.


Jinak je korba zpracovaná nádherně a i když nýty jsou "mimo měřítko", vzhled modelu výrazně oživí.

K dispozici jsou dvě varianty věže, tedy časná odlévaná, která byla později kvůli usnadnění výroby nahrazena nýtovanou (ne svařovanou, jak uvádí návod). Na výběr také máme dvě varianty výzbroje, a to kulomet Hotchkiss (nebo kulomet jiné značky na strojích z období druhé světové války - pokud to někdo v tomto měřítku pozná, hluboce před ním smeknu) nebo kanón Puteaux ráže 37 mm.

Podvozek je zpracován také krásně a nenarazil jsem na žádné kazy nebo bublinky. Odstranění blány bude asi trochu náročnější, ale výsledek bude stát za to.


Poslední odlitek je ve stavebnici dvakrát, tipnul bych si kvůli subtilnosti jednotlivých dílů a jejich náchylnosti k vystřelení z pinzety. Najdeme zde jak výfuk, kulomet a kanón, tak i díly pro tzv. "ohon", tedy nástavbu na zádi tanku. Díky svému krátkému trupu byly Renaulty náchylné k převrácení při přejízdění příkrých terénních nerovností a o ohon se tank mohl opřít.


Obtisky

Obtiskový aršík mě velmi mile překvapil, i při tak malé velikosti jsou číslice čitelné, soutisku nemám co vytknout. Drobný rastr v modré barvě francouzských kokard je viditelný pouze na zvětšené fotografii, prostým okem jsem ho neměl šanci vidět.


Návod

Návod je menšího formátu než u T-72M a neobsahuje rozkres dílů, což mě trochu zamrzelo. Až z jednotlivých stavebních kroků totiž musíme odvodit, co všechno jsou nálitky. Jinak je ale vše přehledně popsáno a rozkresleno.


Na výběr máme z pěti kamufláží, a to:

  1. stroj v amerických službách ze stavu 327 Bat. 1. US Tank Brigade z roku 1918
  2. kořistní FT-17 v německé panzergrau z roku 1944
  3. blíže neidentifikovaný francouzský stroj z roku 1940
  4. PzKpfw 730(F) neboli kořistní FT-17 z Francie roku 1940
  5. blíže neidentifikovaný francouzský stroj nasazený v oblasti Marny v roce 1918

Kamuflážní schémata jsou bohužel pouze jednostranné bokorysy, na druhou stranu je fér říct, že najít Renault FT-14 fotograficky zdokumentovaný z obou stran je určitě nelehký úkol.


Závěr

Malý počet dílů a minimum nedostatků mě opravdu svádějí ke stavbě a model mohu jen doporučit. Samotná předloha vynikala malými rozměry a v tomto měřítku bude výsledkem rozhodně prostorovně nenáročný model. Když navíc moje oči sklouzly k vitríně, kde mám sbírku chmelnic ve stejném měřítku, asi se poohlédnu po nějakých návodech na stavbu diorám...


Ondřej 'Ondrouš' Mokrý


Redakce ModelWebu děkuje firmě Brengun za poskytnutí vzorku pro recenzi.



Rubrika Brengun, Technika - 1:144, Technika - Náhledy do krabiček | Bez komentářů

Komentáře

Napsat odpověď.

Musíte být přihlášeni, abyste mohli odpovědět.