1/48 Loire 130CI “Colonial” – Special Hobby

14.1.2019 - 1 229 přečtení

CT_Loire_130_Martinik_02

Další kachna od Special Hobby...

1/48 Loire 130CI "Colonial"

Martin 'Černoch' Černý


obal

Stavebnice: Loire 130CI "Colonial"
Výrobce: Special Hobby
Měřítko: 1/48
Katalogové číslo: SH 48172

Model hydroplánu (lehkého bombardéru a průzkumného letounu) používaného francouzským námořnictvem před válkou a v průběhu 2. světové války není úplnou novinkou. Letoun byl vyvinut pro působení v příbřežních oblastech, ale byl také používán na válečných lodích, kdy startoval pomocí katapultu.


Poprvé se stavebnice objevila na trhu jako novinka v roce 2006, tehdy pod obchodní značkou Azur. Předloha však kompletně vznikla v dílnách tehdejší MPM Production, dnes již jen Special Hobby. Reedice byla ohlášena na 3. kvartál roku 2018, nicméně drobné technické problémy s formou termín znovu uvedení na trh odsunuly na téměř předvánoční čas. Model je stejný jako tehdy, pokud nepočítám alternativní jiný vaku překryt zadního střeliště. Dnes prezentovaná varianta byla používaná v zámořských koloniích a po pádu Francie pak převážně Vichistickým státem.


Obsah Krabice

Krabice obsahuje čtyři rámečky s díly trupu, křídla, ocasních ploch a ostatními drobnými díly ze světlešedivého plastu. Počet plastových dílů se blíží stovce, několik dílů nepoužijeme, ty jsou zřetelně označené. Větší část dílů zasklení je odstříknuta z krastenu, ve stavebnici však najdeme i dva kusy vaku překrytu zadního střelce. Celou sestavu doplňuje pytlík s odlévanými díly s celkovým počtem třicet a opět v návodu jsou vyznačeny díly které nemáme použít. Masky ani lepty stavebnice neobsahuje. Nicméně i tak na mě po otevření krabice dýchla jistá nostalgie dřívějších multi-materiálových short-runů.

Rámeček A

Tento rámeček obsahuje obě poloviny trupu. Vnější povrch je plastický díky vystupujícím pásnicím. Na vnitřní straně je nalisováno nemnoho detailů z vybavení kokpitu. Rytí je provedeno negativní linkou. I po tolika letech vypadají výlisky velmi pěkně a čistě. Drobné zástřiky v otvorech trupových oken lehce začistíme. Součástí rámečku jsou také podkřídelní plováky.

Rámeček B

V tomto rámečku máme poměrně rozměrné spodní a horní díly křídla. I na těchto dílech je jemné rytí a nýtování v místě žeber. U dílů křídla stejně jako trupu nebude naškodu lehce prohloubit paneláž, ale to už je taková rutinní práce v případě short-runových stavebnic. Jako v případě trupu, díly jsou odstříknuty čistě a bez kazů.

Rámeček C

Tento rámeček obsahuje díly VOP, části k uzavření vrchní části trupu za kokpitem a kolem zadního střeliště, trupovou přepážku, vzpěry pro plováky, díly vrtule a část dílů motoru. Motorové kryty mají "otevřené" štěrbiny, odpadá tak starost s nápravou. Štěrbiny postačí lehce začistit od drobných otřepů a možná podlepit z vnitřní strany černou destičkou imitující tělo motoru.

Rámeček D

V posledním rámečku nalezneme veškeré vzpěry (křídelní, plovákové, pro uložení motoru, pro pomocné stabilizační plošky na VOP), část vybavení interieru, hlavní díly kapotáže motoru a závěsníky. Některé drobnější vzpěry bude asi lepší nahradit profily Evergreen či trubičkami, u větších vzpěr nás čeká opatrná práce při začišťování... zlomená vzpěra, to není nic příjemného.

PUR díly

Z pytlíku patří většina dílů do interiéru, dále zde máme vrtulový kužel, a čelo motoru s nádherně vyvedeným reliéfem chladiče. Všechny díly jsou odlity čistě a bez kazů. Zpracování je u některých dílů více než dostatečné na to, kolik z nich bude vidět. Dle návodu z dílů nepoužijeme odlitek kulometu... škoda, a přitom je docela pěkný.

Čiré díly

Jak jsem předeslal jedná se o kombinaci dílů z krastenu a vaku překrytu. Z krastenu jsou odstříknuty veškeré hlavní díly zasklení - překryt kokpitu, boční okna, větrný štítek pozorovatele a zadní díl kryjící střeliště pro jednu z verzí. Druhá varianta překrytu - vystouplá budka patřící na zbylá tři zbarvení je zastoupena vaku dílem. Výrobce ho dal raději dvakrát. Rámování je dostatečně výrazné na všech čirých dílech. Vymaskovat čiré díly nebude nic jednoduchého. Naštestí firma MH model přišla skoro současně s vydáním modelu se sadou masek pro tuto stavebnici.


Obtisky

Obtisky vytiskl italský Cartograf. Soutisk je příkladný, jemnost detailů výborná, žádné kazy. Také odstínově se mě obtisky líbí. Arch obsahuje veškeré základní označení. Pro kamufláž Vichistického letectva jsou k dispozici pouze červené pruhy na křídlo, zbytek Vichistického markingu v podobě žluto-červených pruhů bude nutné vytvořit samo-domo. Černé kotvy které jsou součástí kokard a černé popisy na kormidlo směrovky jsou vytištěny zvlášť (to chválím!, tak to má být) pro případ že by někdo měl v úmyslu označení stříkat.


Návod

Návod je vytištěný na křídovém papíře, který nás v 18ti krocích provede stavbou tohoto modelu. Na posledních čtyřech stránkách pak jsou vyobrazeny kamuflážní schémata.


Kamufláže

  1. Loire 130CI, výr. číslo 71, označení SHM 2, základna Cat Lai, Saigon, fr. kolonie Kočinčína.¨
    Stoj nese jednoduché zbarvení hliníkovou barvou na všech na horních plochách. Černou barvou je pak zbarven spodek trupu a plováků. Stroj nějkou dobu létal (v roce 1938) jako "osobní kočár" admirála FNEO (námořní síly dálného východu). Na přídi se tak objevily oranžové (admirálské) hvězdičky (alespoň tak usuzuji).
  2. Loire 130CI, výr. číslo 6, eskarda 1/CBS, základna Vatchay, fr. kolonie Kočinčína 1944.
    Stroj nese celo-zelé zbarvení na všech horních plochách, spodní plochy černé jako v předchozím případě. Motor a vzpěry motoru mají hliníkový nátěr. Marking doplňuje červeně zbarvená zadní část trupu. Výsostné označení postrádá černé kotvy.
  3. Loire 130CI, výr. číslo 15, eskadra 19S, označení 19S-1, základna Tripolis, it. kolonie Libye, 1941.
    Stoj opět nese stejné zbarvení jako v případě kamufláže A. Ač v této podobě již sloužil u čerstvě vzniklého státu Vichy, nebyly ještě aplikovány známé žluto-červené pruhy. Výsostné označení je kompletní včetně černých kotev.
  4. Loire 130CI, výr. číslo 14, eskadra 17S, označení 17S-2, základna Fort de France,ostrov Martinik, fr. kolonie Malé Antily, 1942.
    Stoj opět nese stejné zbarvení jako v případě kamufláže A. Stroj již nese kompletní označení letounů státu Vichy. Výsostné označení je kompletní včetně černých kotev. Vzhledově asi nejatraktivnější kamufláž. Trochu škoda, že v návodu výrobce neudal alespoň šířku pruhů na motoru a ocasních plochách. Výrazně by to usnadnilo rozměřování.


Zhodnocení

Stavebnice nebyla dlouho v nabídce, já osobně jsem ji nikdy neviděl a ani jí neměl možnost stavět, ale rád si jí časem postavím. Z prohlídky dílů jsem usoudil, že stavba by nemusela být nějak náročná, snad jen menší obavy mám ze začišťování všech vzpěr a jejich správné ustavení na model. Jelikož se mě moc líbí Vichistická kamufláž, tuším, že maskování pruhů bude masakr...ale výsledek, pokud se nic nepokazí bude stát za tu námahu. Model bych nedoporučoval méně zkušeným modelářům odkojených kliklaky Tamiya nebo Eduard. Zde bude potřeba přemýšlet u stavby několik kroků dopředu, hodně zkoušet na sucho a nikam moc nespěchat.


P.S. velmi často jsou viděl hydroplány Loire 130 umístěné na různých pozemních manipulačních vozících či přímo na katapultu lodi. Bohužel pozemní manipulační vozík zatím nikdo nenabízí (nic jsem nedohledal). Katapult vyráběla francouzská firma AJP model. Cena byla exkluzivně vysoká, kolem 200 Euro.


Martin 'Černoch' Černý


Redakce ModelWebu děkuje firmě SpecialHobby za vzorek k recenzi.



Rubrika Letadla - 1:48, Letadla - Náhledy do krabiček, Special Hobby | Bez komentářů

Komentáře

Napsat odpověď.

Musíte být přihlášeni, abyste mohli odpovědět.