1/48 L-39 Evolution – Eduard

20.12.2018 - 1 263 přečtení

HungarianL-39National-5

Donedávna jediný dostupný čtvrtkový Albatros se pravidelně objevuje v různých přebalech Special Hobby, naposledy tento model zařadili do programu limitek s výlisky jiných firem také u Eduardu.

Stálý evergreen...

Tomáš "Venky" Venkrbec


Stavebnice: L-39C Evolution
Výrobce: Eduard
Měřítko: 1/48
Kat. č.: 11121


Obsah

Krabice každé limitky je něčím jiná, vyjímečná. V tomto případu vsadil Eduard na dozlatova podbarvené pozadí se rytinou tváře pana Darwina (souvislost s názvem limitky Evolution). Obsahuje výlisky pocházející od Special Hobby.


Kvalita výlisků je stále stejná. Stavebnice má jemné negativní rytí, které se místy bohužel ztrácí. Objevují se i nějaké drobné kazy, hlavně ve formě otřepů.



Stavebnici doplňují nově přepracované odlévané díly pocházející taktéž od Special Hobby. Škoda že neudělali vystřelovací sedadla VS-1 celá, ale jen hlavovou část, která se lepí na původní plastové díly.

Kabinka je již nová, vstřikovaná, která byla před pár roky vydána jako samostatný set a následně logicky přišly na trh i nové přebaly stavebnice.

Jak je zvykem u Eduardu, celou sestavu doplňuje planžeta leptů, barevná, zaměřená především na interiéry.


Návod

Plánek je standardní Eduardí kvality.


Masky

Stavebnice obsahuje standardní provedení masek, čili pro vymaskování kabinky z vnější strany a vymaskování kol podvozku. Vyzkoušel jsem masky na kolečka. Na hlavní kolo sedí přesně, na příďové kolečko má maska nepatrně větší středový otvor a je potřeba si chvilku hrát s usazením, aby byl disk vycentrován vůči otvoru v masce. V případě opačného postupu maskování (zamaskovat disky) problém více méně eliminujeme.


Obtisky

Stavebnice v tomto přebalu nabízí výběr jen ze "dvou" kamufláží. Vizáží jsou ovšem nádherné obě. Obtisky pocházejí z dílny Cartografu a musím uznat že kvalitou a jemností tisku nemají konkurenci. Provedení detailů na zlatém drakovi nebo např. velmi jemné stínování na maďarské vlajce je úžasná práce, i když stínování by mělo být o něco výraznější podle fotografií předlohy. Popisky či spíše symboly jsou obsaženy pouze základní. Maďarský stroj však prokazatelně popisky měl, v bílé barvě, zde budeme muset najít nějakou alternativní náhradu.


Kamufláže

  1. L-39C, RA1039K, Aero Jet Club, letiště Mjačkovo, Moskva, Ruská federace, květen 2005.
    Mezi lety 1973 – 1991 obdržel Sovětský svaz celkem 2081 strojů verze C, jež sloužily k leteckému výcviku vojenských pilotů. Po rozpadu Sovětského svazu v roce 1991 zůstalo v Ruské federaci 1202 strojů, zbytek si rozdělily nově vzniklé státy. Jeden ze strojů byl zakoupen Aero Jet Clubem, sídlícím na letišti Mjačkovo. Zde létal s civilní registrací a dostal pestré zbarvení, doplněné o kresbu draka. S letounem prý létal také ruský prezident V. V. Putin.
    kamoA
  2. L-39ZO, výr. č. 831135, Lt. Laszló Goron, 59. letecká základna Dezsa Szentgyörgyiho, Kecskemet,
    Maďarsko, 2005.
    Na základě požadavků zahraničních zákazníků byla z L-39C v letech 1973 – 76 vyvinuta verze L-39ZO. Kromě dalších úprav dostala verze ZO čtyři závěsníky a zesílené křídlo a podvozek. V roce 1994 obdrželo maďarské letectvo z Německa za symbolickou jednu marku 24 strojů. Poslední z nich dolétaly na podzim 2009. Kamufláž stroje s trupovým číslem 135, na horních a bočních plochách nastříkaná zelenou a hnědou barvou, zatímco na spodních plochách světle modrou, byla v roce 2005 pod vedením mechanika rtm. Lájose Molnára doplněna o atraktivní žraločí tlamu, na svislou ocasní plochu byla nastříkána maďarská trikolora. Letiště, z něhož tento letoun působil, je pojmenováno po Dezső Szentgyörgyim, nejúspěšnějším maďarském stíhacím esu z doby 2. světové války s 30 potvrzenými sestřely
    kamoB


Závěr

Přestože se jedná již o několikátý přebal, je možné na internetu možné najít nevelké množství staveb. Možná je to dáno větší náročností stavby. V době příchodu modelu firmy Trumpeter je docela risk vydávat tento letitý model.


Ano, model čínské konkurence má chyby, možná větší než model Special Hobby, ale jak jsme mohli sledovat stavbu Jardy Hátleho (alias Tango) na Modelforu, tak stavba je bez problémů, rytí tak akorát, není potřeba ho přerývat a tmel použijeme jen na pár míst. K pořízení této stavebnice tak nejspíše přesvědčí pouze vysoce atraktivní vybrané markingy.


Doplňky

Stavebnice: L-39C Upgrade set
Výrobce: Eduard
Měřítko: 1/48
Kat. č.: 48962


Součástí sady jsou díly pro dovylepšení interiéru (opěrky sedaček, zadní trupová přepážka, rám kokpitu) a pak zejména pro vylepšení extriéru (tryska, přední podvozek, výřiče na spodní stranu VOP a možnost zhotovit stupačky v otevřené poloze). Tato sada je podle mne ideální kandidát na doplnění také modelů vydaných přímo pod Special Hobby.


Stavebnice: L-39C seatbelts Steel
Výrobce: Eduard
Měřítko: 1/48
Kat. č.: FE918


Za pomoci sady doplníme na sedadla kompletní poutací postroj pilotů a vystřelovací madla. Díly jsou vyzobané z barevné planžety ze stavebnice. Moc mě nejde na rozum z jakého důvodu byla vlastně vydána. Stejné díly obsahuje základní barevná planžeta z přebalu Eduard. Snad opět pro doplnění modelů vydaných přímo pod Special Hobby.


Stavebnice: L-39C TFace mask set
Výrobce: Eduard
Měřítko: 1/48
Kat. č.: EX605


TFacesové masky si již získali svou popularitu a pro tento typ překrytů (odklápěných do boku) jsou vysloveně nutností. Víc netřeba psát. Není proč váhat se zakoupením. Na zkoušku jsem vymaskoval přední část překrytu - použil masku vnější a na zadní část překrytu vnitřní masku. Vstřikovaná kabinka nemá zrovna ostré a dobře čitelné rámování. To nepatrně komplikuje nanášení masek a hledání správné pozice. Masky jako takové sednou na překryt přesně. Vnitřek stačí nazapomenout vymaskovat maskolem či kousky lepenky.


Tomáš "Venky" Venkrbec,
KPM Kaznějov


Redakce Modelwebu děkuje firmě Eduard za vzorek k recenzi.


Rubrika Eduard, Letadla - 1:48, Letadla - Náhledy do krabiček | Bez komentářů

Komentáře

Napsat odpověď.

Musíte být přihlášeni, abyste mohli odpovědět.