1/48 Spad XIII Legie – Eduard

10.12.2018 - 795 přečtení

header

Spady XIII v československých službách

Oslava vzniku Československa v režii Eduardu

Ondřej 'Ondrouš' Mokrý


Název: SPAD XIII Legie
Měřítko: 1/48
Výrobce: Eduard
Kat. číslo: 11123


Úvod a trocha historie

Obrnická firma Eduard rozhodně nenechala stoleté výročí Velké války bez povšimnutí a v předchozích měsících a letech jsme v její produkci spatřili jak několik reedic prvoválečných strojů, tak i nové počiny. K výročí konce Velké války se aktivita Eduardu ještě zintenzivnila, a tak se nám do rukou dostává přebal Spadu XIII pod označením Legie. Následovat bude i stejný přebal v měřítku 1/72 a "pocta mocnáři" pod názvem Viribus Unitis - recenze obou stavebnic Vám přineseme na Modelwebu v budoucnu.


Historii Spadu XIII jsem popsal v předchozí recenzi edice Weekend, pojďme se tedy blíže podívat na specifika této stavebnice.


Legie nám přináši možnost postavit si Spad XIII, se kterým buď za války nebo po válce létali českoslovenští piloti.


Pokud vás lákají stroje ve francouzském zbarvení, máte na výběr mezi stroji Adj. Augustina Charváta a Adj. Václava Piláta.


Pro fanoušky letectví z počátků Československé republiky jsou na výběr opět dvě kamufláže, a to od 33. letky LP 2 nebo od 32. letky LP 1. Československo po válce nakoupilo od Francie značný počet (na 150 ks) letounů Spad, které měly minimálně v počáteční fázi tvořit letectvo nového státu. Bohužel se dodnes neví, kolik z nakoupených letounů byly Spady VII a kolik Spady XIII.


Přínos těchto strojů k obranyschopnosti nově zrozeného Československa je však poněkud diskutabilní, protože víceméně všechny exempláře byly už v dost olétaném stavu. Někteří pamětníci dokonce zmiňovali, že potah některých strojů byl tak zteřelý, že jej šlo propíchnout prstem... Svou stopu však Spady XIII v naší historii bezesporu zanechaly a je chvályhodným počinem Eduardu, že o ně můžeme rozšířit naše modelářské sbírky.


Náhled do krabice

Plastové díly jsou rozděleny do 3 rámečků + 1 s čirými díly (z nichž však použijeme pouze jeden). K vylepšení detailů pomůže planžeta kombinující barvené a nebarvené lepty.


Povrch modelu je ztvárněn velmi pěkně, šití na portech i prověšení plátna na trupu a ocase nemám co vytknout. Na dílech trupu se dokonce neopakují ani propadliny, na které jsem narazil u weekendové varianty. Žaluzie chladiče by byly lepší v leptu, na planžetě jsem je však bohužel hledal marně. Na druhou stranu musím uznat, že sestavení tohoto dílu z leptů při dodržení čistoty a souměrnosti by byl hardcore zážitek pro opravdu skalní nadšence.

Kokpit je vybaven zcela dostatečně a díky tomu, že stavebnice obsahuje lepty, se vyhneme problémům s propadlinami na budících. Čumák Spadu byl pokryt nespočtem průduchů, které jsou na modelu ztvárněny jako neprůchozí, ale při použití správných "patinovacích" technik bude výsledná optická iluze dostačující. Na některých dílech je mírně přesazená dělicí rovina, kterou bude potřeba odstranit, naštěstí se nejedná o nic dramatického. Opakuje se problém s propadlinami na obou vrtulích, oproti Weekendu však bude oprava ulehčena přítomností leptů, takže plastový unašeč odstraníme, propadliny vytmelíme a pak nalepíme unašeč leptaný. Pochválit musím koncovky výfuků, které jsou vylisovány krásně ostře.


Čiré díly (nebo spíše čirý díl, jelikož použijeme pouze jeden...) je přiměřeně tlustý a průzračný, k jeho zamaskování nám pomohou přiložené předřezané masky, stejně jako pro nástřik kol.


Tím se dostáváme k leptané planžetě, která obsahuje jak barvené, tak nebarvené díly. Číselníky přístrojů bohužel lehce "šilhají", v kokpitu by to však nemělo působit příliš rušivě (většina z nich bude schovaná pod horním oplechováním kokpitu). Leptané pásy výsledku rozhodně prospějí, lehce na rozpacích jsem ohledně použití leptané plynové páky, která bude nejspíš působit hodně ploše.


Obtisky

Obtiskový arch má bezchybný soutisk i ostrost, nekoná se ani rastr a krycí vrstva laku by neměla činit problémy. Jak už jsem zmínil, na výběr budeme mít ze 4 kamuflážních schémat:


  1. S 2807 od Spa.315, se kterým na podzim 1918 létal Adj. Augustin Charvát. Augustin Charvát se dostal do Francie už v roce 1914 jako legionář a příslušník roty "Nazdar". Za války dosáhl jednoho potvrzeného sestřelu (14. září 1918) a to právě v kokpitu S 2807. Stroj postavený u Blériotu nese označení bílá 3 a na boku Charvátovu osobní insignii, nápis Vieux Pére (dědoušek), což byla jeho přezdívka, kterou u pilotů Spa.315 získal díky své dobrosrdečné povaze.
  2. S 8875 od Spa.124, stroj Ajd. Václava Piláta z podzimu 1918. Václav Pilát byl také příslušníkem roty "Nazdar" a účastníkem bojů u Remeše, kde utrpěl 2. ledna 1915 zranění. Následně absolvoval pilotní výcvik a od léta 1916 působil u letectva - nejprve u pozorovacích jednotek, od prosince 1917 pak u stíhačů. Za války dosáhl jednoho sestřelu, který mu však nebyl potvrzen. Vzhled jeho S 8875 se na fotografiích bohužel nedochoval, jedná se tedy o rekonstrukci. Pokud je vám číslo jednotky Spa.124 povědomé, nejedná se o náhodu. Číslo 124 původně slavná Escadrille Lafayette, sestávající z amerických dobrovolníků. Ti byli v únoru 1918 převelení k nově vzniklé 103rd Aero Squadron amerického letectva a ze zbývajícího francouzského personálu vznikla Spa.124, která později dostala přízvisko Jeanne d'Arc (Johanka z Arku), aby se odlišila od původní Lafayette Escadrille.
  3. Stroj č. 9151 ze stavu 33. letky LP 2, se kterým 1. září 1924 havaroval desátník Bohumil Siegl. Poškození bylo tak závažné, že stroj musel být odepsán.
  4. Stroj č. 9152 ze stavu 32. letky LP 1 ze srpna 1924, kdy s ním četař František Lehký havaroval při přistání na polním letišti Blíževedly.


Závěr

Eduardí Spad XIII je rozhodně povedená stavebnice a díky přítomnosti leptaných dílů máme možnost postavit model, který bude odpovídat očekáváním i velmi náročných modelářů. Možnost postavit si Spad i v československém zbarvení bude u místních modelářů jistě vřele vítána, takže nezbývá, než Eduardy za vydání této stavebnice pochválit.


Ondřej 'Ondrouš' Mokrý


Redakce ModelWebu děkuje firmě Eduard za poskytnutí vzorku pro recenzi.



Rubrika Eduard, Letadla - 1:48, Letadla - Náhledy do krabiček | Bez komentářů

Komentáře

Napsat odpověď.

Musíte být přihlášeni, abyste mohli odpovědět.