1/72 Dornier Do 27 “Civilian Service” – Special Hobby

26.9.2018 - 843 přečtení

Fotka001

Do 27 v civilních službách sloužíci i v exotických končinách...

Je libo létající zebru s kódem kachna?

Jaroslav Supík


Úvodem

Historii typu si můžete přečíst v náhledu na první obtiskovou variantu z klávesnice Martina Černého.


Stavebnice

Fotka001

Model: Do 27 "Civilian Service"
Výrobce: Special hobby
Měřítko: 1/72
Kat. č.: SH 72349


Je balena do charakteristické krabice s méně praktickým bočním otevíráním. Ke koupi nás láká krásnou kresbou letícího Do 27 v zebřím zbarvení, kterou nakreslil firemní dvorní malíř Standa Hájek. Obsahuje pět rámečku z šedé hmoty, jeden rámeček z čirého materiálu, obtisky, planžetku s lepty a nezbytný návod. Zadní strana krabice je vyhrazená bokorysům.


Výlisky

Jsou odstříknuty ze středně šedé hmoty. Rytí je provedeno hlubšími negativními linkami, než jsme si zvykli ze short-runových stavebnic této firmy, takže by měly udržet wash bez nutnosti protáhnutí rýdlem, i když jistota je jistota.


Výlisky jsou z kovových forem, stejně jako Fougy, Mirage F-1 či Oscar Phallus (rozuměj Folland Gnat).

Protože fotky vydají za víc než pětistránková slohová práce, níže najdete galerie jednotlivých rámečků.

Rámeček A

Vyhazováky v trupu moc nepotěší, navíc mám obavy, že na ně bude přes bohaté prosklení dobře vidět. Navíc v mém vzorku jsou v jejích okolí v tomto rámečku vidět zbytky separátu.

Rámeček B

Výrobce mohl pohyblivou část VOP oddělit výraznější spárou.

Rámeček C

Rámeček D

Rámeček E


Čiré díly

Jsou čistě vylisované. Bohužel díky balení v mém vzorku jsou na dílu CP2 drobné škrábance, ale myslím si, že by to mělo jít bez problému rozleštít. Zde bych preferoval způsob balení známy od čínských firem.


Jak se již nakouslo v diskuzích k tomu to modelu, vtoky u dílu CP1 a CP2 jsou opravdu nešťastně umístěné.


Obtisky a lepty

Obtisky pocházejí z dílny Cartografu a z mého pohledu se jim nedá nic vytknout.

Lepty zde pouze doplňují díly, které by se nedaly rozumně vylisovat z plastu, takže palubní desku či poutací pásy budete hledat marně.


Návod

Návod je takový, na jaký jsme si již od tohoto výrobce zvykli. Takže jen pro neznalé shrnu - Historie - nástřel dílů + odkazy na barvy značky Gunze - dvanáct stavebních kroků, tři kamuflážní schémata a dvě reklamní strany.


Z hlediska číslování bych uvítal kdyby u čísel v návodu byla uvedená i písmena rámečku pro snadnější nalezení dílů a navíc během tisku zaúřadoval šotek. Týká se to stavebního kroku 6, kdy volíme kterou masku máme podle markingu zvolit. Správně u dílu 21 má byt camo A. Další je v kroku 9 kdy nás navádí použit díl stupačky 25, ale správně má byt použit díl číslo 24.

Markingy

  1. Camo.A Dornier Do 27B-2, D-ENTE, Tanzania 1958-59.
    Stroj v zebřím zbarvení používal německý přírodovědec a filmař Michael Grzimek při natáčení přírodovědných filmu. 10. ledna 1959 v tomto letounu zahynul, když letoun ztratil ovladatelnost při srážce s orlosupem bradatým a zřítil se v oblasti kráteru Ngorongoro.
    Aby to však nebylo jednoduché existuje dvojče co se týče zbarvení nesoucí stejný kód D-ENTE (takže v podstatě máme druhou úplně stejnou létající zebru s kódem kachna), jenže jde o verzi Do 27 A4. Takže s jistotou můžu tvrdit, že verze B-2 (jestli jsem četl dobře bylo této verze vyrobeno jen pět kusu) je ta zmuchlaná hromádka.
    Dále je ve schématu zakreslená prutová anténa, ale stavební návod o ni takticky mlčí.
  2. Camo.B Dornier Do 27Q-5, HB-HKA pojmenovaný Sentimentál journey, soukromý majitel, Švýcarsko, první desetiletí 21. století.
    Pokud si zvolíte tento marking, budete muset dodělat přistávací světlo i na druhé polovině křídla a zasklít jej z vlastních zdrojů, neboť s touto atypičnosti návod a ani rámeček s čirými díly nepočítá.
  3. Dornier Do 27H-2, VH-EXA, Lutheran Mission Aviation Services, Lutheránská misie, Madang, Papua-Nová Guinea, 1962-64.
    Letoun havaroval po vzletu 3. 9. 1964. Pilot Ray Jaensch zahynul, jeden cestující byl vážně zraněn a další tři vyvázli bez zranění. Později byl stejný kód VH-EXE použit na Dornier Do 28 tak, může pak vzniknout dojem, že tento stroj byl přestavěn na dvoumotorový.

Fotky jsou použity z internetu.


Závěr

Až na tiskařské šotky a nešťastné řešení vtoku u dvou čirých dílu se této stavebnici nedá nic vytknout a myslím si, že i stavebně by ji v pohodě slepili i začínající modeláři.


Jaroslav Supík


Redakce ModelWebu děkuje firmě Special Hobby za poskytnutí vzorku k recenzi.


Rubrika Letadla - 1:72, Letadla - Náhledy do krabiček, Special Hobby | Bez komentářů

Komentáře

Napsat odpověď.

Musíte být přihlášeni, abyste mohli odpovědět.