1/72 Dassault Mirage F-1EQ/ED

23.9.2018 - 975 přečtení

armat_f1eq

Firma Special Hobby pokračuje ve vydávání stavebnic verzí letounu Mirage F-1 ve službách blízkovýchodních letectev...

"Přízrak z pouště"

Martin "Černoch" Černý


obal

Model: Mirage F-1CR
Výrobce: Special Hobby
Měřítko: 1/72
Kat. číslo: SH 72386


Stavebnici jednoho z velmi úspěšných vojenských vývozních artiklů země galského kohouta vydala firma Special Hobby již čtyřikrát. Na trhu byly, nebo ještě jsou verze Mirage F-1 CE/CH, F-1 CG, F-1CR a dvoumístná Mirage F-1B. Nyní přichází na řadu velmi atraktivní přebal Mirage F-1 užívané letectvy na Blízkém východě, Irák, Irán a Libye. Irácké Mirage byly velmi vytížené během Irácko-Iránské války, bojové operace podnikly také během operace Desert Storm proti spojeneckým silám. Utrpěly nějaké ztráty a nakonec část letounů přeletěla (utekla) do sousedního Iránu, který je zabavil a po letech stání uschopnil, částečně zmodernizoval a zařadil do služby u svého letectva.

Na portálu Modelweb vyšlo již několik článků o této stavebnici, včetně výborného foto reportu Petra Chmelíka.



Vzhledem k tomu, že se jedná o další přebal základních výlisků, jen s nepatrnou změnou, budu v tomto ohledu stručnější.


Obsah

Výlisky jsou rozděleny do sedmi rámečků, čiré díly do jednoho. Stavebnice je koncipována v základu jako multikit, čili i s díly, které patří již vydaným nebo plánovaným verzím. Veškeré díly, které nenajdou využití jsou v návodu vyzmizíkovány a bude dobré si je nějak označit, nebo rovnou vystříhat do domácí zásobárny. Zcela nový je malý rámeček K s díly podkřídelních výmetnic klamných cílů pro jednu z kamufláží z této krabice. Výmetnice mají správný tvar a jejich provedení je dle mého názoru výborné. Dva malé rámečky jsou tu navíc.
První ukrývá novou SOP s lomeným přechodem na trup.

Druhý pak větší přídavnou nádrž RPL-201 tzv. Irakien. Byla využívána pouze při protizemních útocích a nikdy dohromady s žádnou protiletadlovou výzbrojí. Stejnou nádrž vydalo v rezinu CMK před několika měsíci pod kat. č. 7355. Nyní byla transpormována do plastu a musím říct po srovnání obou, že plastová nádrž má o něco lépe (výrazněji) ztvárnění rytí a další detaily na povrchu.

Významným bonusem a plusem obsahu krabice je protilodní střela Exocet a závěsník pro ni. Exocet dodala fa. Eduard ze své produktové řady Brassin, závěsník je výrobek Special Hobby.

Stavebnice obsahuje také malý lept s díly antén

Sametovně polomatný povrch výlisků je opatřen negativní paneláží. Její provedení je nepatrně výraznější, než bývá zvykem, což ale nemusí být nakonec na škodu. Na problematických partiích trupu se rytí neztrácí, není ani rozmázlé. Paneláž na křídle, VOP, SOP a na závěsnících je podle mne za jedna, to platí i pro nově přidané rámečky. Paneláž na trupu je na tom o něco hůře, tam bych přidělil horší dvojku.

Paneláž na samostatně lisovaných špicích přídě s radomem se skoro ztrácí a také povrch těchto dílů je drsnější než zbytek dílů stavebnice. Zde dávám za tři mínus. Většina modelářů si vystačí s provedením od výrobce, jedinci náročnější na kvalitu sáhnou po rydlu či pilce. Některé potahové panely a krytky jsou na dílech trupu lisovány vystouplé - pozitivní. To oživí povrch, ale když už něco takového chtěl výrobce dělat, měl by zajistit ostřejší kontury a hrany vystouplých části.

Vtaženiny, propadliny či škrábance jsem na povrchu výlisků nenalezl, vyjma dvou malých, a ne moc zřetelných na kořenech křídla které jsou součástí trupu. Klidně bych se tvářil, že se jedná o deformaci potahu a nic neopravoval. Stopy po vyražečích jsou chytře umístěny mimo díly, pouze na boční stěně kokpitu bude nutné zabrousit nebo zaškrabat část vyražeče na každé polovině trupu v oblasti interiéru. Stavebnice se vyznačuje velmi detailním provedením povrchu, vystřelovacích sedaček, podvozkových šachet, trysky, podvozku ale i podvěsné výzbroje. Hezky zpracovány jsou boční pulty a palubní deska. V daném měřítku a vzhledem k jejich velikosti více než dostačující.


Pokud si výrobce pohrál se ztvárněním interiéru, trochu mě chybí výraznější náznak detailů - výztuh na boční stěně trupu mezi bočním pultem a okrajem kokpitu. Na vnitřní straně trupu jsou viditelné jakési čtvercové prohlubně, ale podle mne jsou umístěny špatně (moc kupředu k palubní desce). Výrobce nabízí několik PUR setů pro vylepšení modelu. Určitě bych sáhnul po odlévaných vystřelovacích sedadlech. Díly kabinky jsou hezky čiré, bez kazů, i přes nepatrně větší tloušťku stěny. Ve společném rámečku jsou také díly pro dvoumístnou verzi F-1B které nepoužijeme.


Obtisky

Aršík byl vytištěn u firmy Cartograf. Kvalitu soutisku není třeba komentovat, ta je bezkonkurenční. Tloušťka lakové vrstvy je, oproti některým jiným výrobcům využívající subdodávky Cartografu, znatelně tenčí a není na aršíku nijak extra výrazná... Mimo základního výsostného označení, znaků jednotek a trupových kódů, je v horní části aršíku několik variant provozních popisků na povrch modelu dle uživatele.


Návod

Ke stažení v pdf verzi je na shopu výrobce.


Rozkreslení stavby vypadá srozumitelně. Jak jsem již předeslal, díly, které nepoužijeme při stavbě, jsou z rozstřelů dílů vymazány. U dílů je uvedeno zbarvení odstíny výrobce GSI Creos. V návodu u kroku č. 7 je zdůraznění na nutnou úpravu směrovky pro kamuflážní bariantu C kdy nepoužijeme nový díl č.111, ale musíme upravit původní SOP díl č. 12.


Kamufláže

  1. Mirage F-1EQ, no.4014, 79. Squadrona, základna Wahda, Irák, 1981-1982
    Tento letoun je nejspíše rekordmanem v počtu sestřelů alespoň podle zobraných samolepek na přídi. Nicméně,z celkově čtrnácti nárokovaných sestřelů skupinou pilotů kteří tuto Mirage během války pilotovali lze ověřit pouze část, nejčastěji se uvádí kolem pěti sestřelů. Letoun byl velmi oblíben zástupcem velitele jednotky maj. Karimem. Na pravé straně pod kokpitem byl umístěn znak elitních jednotek Saddáma Husajna. V roce 2003 při druhé americké invazi do Iráku byla Mirage ukořistěna američany a převezena neznámo kam.

  2. Mirage F-1EQ-5 (protilodní), no.4577, 81. Squadrona, základna Qayarah, Irák, 1985
    Než byly dodány protilodní verze Mirage F-1EQ-5, krátkou epizodu sehráli v nasazení proti Iránským lodím dočasně zapůjčené letouny Super Etendard od francouzského námořnictva. Nově dodané Mirage byly ve své činnosti udajně velmi úspěšné, stejně jako Super Etendardy a dosáhly podle iráckých zdrojů mnoha zásahů, nejen iránských lodí. Jednalo se o tzv. válku tankerů v Perském zálivu. Bohužel mnoho fotomateriálu se nedochovalo, nebo nebylo uvolněno k uveřejnění a tak jejich přesnou podobu můžeme více méně odhadovat na základě několika fotografií po dodání a dvou fotografií z Iránu, kde byl minimálně jeden letoun verze EQ-5 znovu zalétán v původní kamufláži. Označení bylo nejspíše aplikováno pouze na směrovku, tak jako v případě Irákem užívaných Super Etendardů.

  3. Mirage F-1EQ-6 (protilodní), no.3-6211, 102. Squadrona, 10. letecká základna Chahbahar, Írán, 2011
    Letoun je jeden ze čtyřiadvaceti (někdy se uvádí číslo 25) Iráckých strojů které ulětěly do Iránu během operace Desert Storm. Při uvedení do provozu obržel zajímavou kamufláž vhodnout pro operace nad mořem. V tomto případě použití rakety Exocet na modelu není možné. Irán tento typ raket nikdy neměl a nemá ani v současné době.

  4. Mirage F-1ED, no.502/408, Libye, 2011
    21. února 2011 měly dva letouny podniknout nálet proti protestujícím masám Libyjců, což piloti vyhodnotili jako nepřípustné a dezertovali na maltské mezinárodní letiště Luqa. Příběh je myslím velmi dobře znám, byla to veliká senzace, a objevilo se mnoho fotografií těchto dvou letounů z Malty. Letouny přistály vyzbrojené, pod křídly nesly dvojici raketnic Matra. Můžete si vybrat ze dvou podob. Asi atraktivnější s novými znaky povstalecké vlády anebo použít z aršíku zelené terče a dokončit model ve zbarvení letectva Muamara Kadáfího, čili tak jak startovaly v onen osudný den.


Fotografie ke kamuflážím byly použity z internetu a facebookových stránek iráckého letectva.


Závěr

Očekávám teď jistý klid s dalšími variantami Mirage, ale příští krabice by konečně mohly být vysněné bezradarové verze AZ/AD. Budou , nebudou?


Martin "Černoch" Černý
KPM Kaznějov


Redakce Model Webu děkuje firmě Special Hobby za poskytnutí vzorku pro recenzi.



Rubrika Letadla - 1:72, Letadla - Náhledy do krabiček, Special Hobby | Bez komentářů

Komentáře

Napsat odpověď.

Musíte být přihlášeni, abyste mohli odpovědět.