1/48 Bf 109G-10 Mtt. Regensburg – Eduard

25.7.2018 - 1 597 přečtení

DSCN7751

Ako ďalšie pokračovanie ságy rodu "Messerschmitt" do našich dielní prichádza Bf 109G-10 Mtt Regensburg  ...

Bastard flugzeuge

Ľubomír Kerék


Model: Bf 109G-10
Výrobca: Eduard M.A.
Materiál : Plast
Mierka: 1:48
Katal. číslo: 82119


Úvodom

Ako ďalšiu verziu "messera" nám Eduard ponúka Bf 109G-10. Jedná sa o čiastočnú prestavbu strojov série G a čiastočne úplne nové postavené lietadla. Tuto verziu výlučne vyvíjala firma Erla a je niekedy značená ako "Bastard flugzeuge". Pohon zaisťovali motory DB 605 D alebo DB 605 ASM. U niektorých strojov bol kanón MG 151/20 nahradený kanónom MK 108 ráže 30 mm. Vyrobené bolo cca 2.600 kusov. Mtt. Regensburg používal spodné kryty motora s malými "boulemi", ktoré kryli zväčšený vačkový hriadeľ (aj keď zväčšené vačkové hriadele AS motory nemali), olejový chladič bol väčší, pribudla morane anténa pod krídlom...


Návod

Návod má 16 strán A4. Ponúka krátku dvojjazyčnú históriu, rozstrel rámikov, samotný popis stavebného postupu, 5 strán kamufláži a rozkres umiestnenia popiskov.


Tu by som si v rámci profesionálnej deformácie dovolil odbočiť - všeobecne by som odporučil nahradiť 135g LK  na 115g MK. Matná (satin) krieda má väčší volumen a preto hrúbka a opacita papiera ostáva. Má to dve výhody - výrobca ušetrí za menej kg papiera a nám čo robíme po večeroch sa návod nebude lesknúť, čiže lepšie čítať (pre tých čo si robia poznámky aj písať).


Kamuflážne schémy

Stavebnica ponúka na výber z piatich kamufláži:

  1. 1./KG(J) 6, Praha - Kbely Marec/Apríl 1945
  2. W.Nr. 130342, 5./ NJG 11, Fassberg, Nemecko 1945
  3. W.Nr. 130297, Fw. Horst Petzschler, 10./JG 51 Švédsko 1945
  4. 13./ JG 27, Schleswig-Holstein, Nemecko Máj 1945
  5. W.Nr.130282, Hptm.Franz Wienhusen, CO IV/JG4, Franfurkt/Rhein-Main, Nemecko November 1944


Výlisky - Rámik V

Úplne nový rámik obsahuje skoro všetky plastové odlišnosti. Sú to nové dva diely trupu, nová smerovka, olejový chladič, vrtuľa, vrch motorového priestoru a nový vstup sania.

Všetky diely sú odstreknuté v top kvalite. Z priložených fotiek na porovnanie z trupom z G6 vidno aj nové bočnice kokpitu , ktoré sú kvôli "vydutine" motorového priestoru riešené trochu ináč ako sme si zvykli.


Rámik N/X

Tu sme už na čiastočne známej pôde. Rámik N nám je už známy aj z napr. verzii G-2,G-6 ... Rámik X je nový a postihuje novú krytku s uchytením antény pod krídlom. Je neskutočné že Eduard kvôli takému detailu vyrobil novú formu spodku krídla. Na rámiku e-N na koncových oblúkoch vidno jemné prepadliny, tie som ale ešte pri ani jednej stavbe neriešil a po nástreku sú skoro neviditeľné. Na spodku krídla treba zase jemne podbrúsiť konce aby to sadlo do roviny. Krídla sú výborne nanitované a tak isto dobre aj sedia. A asi bude nosením dreva do lesa keď spomeniem že na krídle sa vďaka jeho deleniu dajú rozpohybovať krídelka a vztlakové klapky.


Rámik I

Univerzálny rámik I je nám známy už s iných prebalov. V tomto prípade nám ostane do zásoby celkom slušná porcia dielov - vďaka novému rámiku V.


Rámik H

Rámik H je druhý dobre známy univerzál, a tiež nám ho väčšina zostane. A aby som "nezabudol" obidva rámiky sú vylisované bez kazov a s ostrými detailmi.


Číre diely

Číre diely ponúkajú možnosť kabínu buď otvoriť alebo ju spraviť zatvorenú. Sú pekne číre a bez kazov a v rámiku umiestnené tak aby sa nepoškrabali.


Obtisky

V krabici sa nachádzajú dva aršíky obtiskov. Väčší obsahujem dekáli na kompletný marking, na menšom sú komplet popisky. Obidva sú vytlačené u Eduardu a su dostatočne ostré a sútlač vyzerá v poriadku. Mne osobne sa s nimi robí veľmi dobre pretože vynikajúco reagujú na hypersol.


Masky

Aršík masiek nám pomôže pri kompletnom zamaskovaní kabíny. Je vyhotovený z žltej kabuki pásky, takže by nemal nastať žiaden problém.


Lepty

Obsahom krabice su dve malé planžety leptov. Prvá je väčšia a farebná a obsahuje diely do interiéru, mriežky do chladičov a pár ďalších detailov nám dobre známych z iných prebalov. Už neoddeliteľnou jej súčasťou sa stala šablóna na narytie dvoch krytiek pred kabínu. Menšia nefarbená planžeta obsahuje len väčšie krycie plechy výfukov na kamufláž B. V návode som našiel zle označenie dielov - správne je na foto.

Históriu typu som vyčítal z internetu a z toho istého zdroja sú aj fotky skutočných lietadiel. A stavba bude prebiehať na ModelFore.


Ľubomír Kerék
KPM Albatros Martin


Redakce ModelWebu děkuje firmě Eduard za vzorky k recenzi


 

Rubrika Eduard, Letadla - 1:48, Letadla - Náhledy do krabiček, Novinky Eduard | Bez komentářů

Komentáře

Napsat odpověď.

Musíte být přihlášeni, abyste mohli odpovědět.