1/32 Hawker Tempest Mk.VI, Special Hobby

20.7.2018 - 925 přečtení

krabice

Šestka na závěr

Tempest Mk.VI

Martin 'Černoch' Černý



Stavebnice: Tempest Mk.VI
Výrobce: Special Hobby
Měřítko: 1/32
Katalogové číslo: SH 32055

Historie

Stíhací letoun Tempest vznikl radikální modernizací typu Hawker Typhoon, kdy po prvních letových testech prototypů bylo jasné, že konstruktéři zvolili profil s příliš velkou relativní tloušťkou, takže křídlo mělo větší odpor než se očekávalo. Výsledkem byla konstrukce stroje, který firma zprvu označovala jako Typhoon Mk.II.

Roku 1940 bylo navrženo zcela nové křídlo poloeliptického půdorysu, s nižším, zcela novým profilem. Byla objednána stavba pěti prototypů s různými motory, z nichž nejprve se do vzduchu dostal Tempest s motorem Sabre II (tedy stejný motor, který poháněl už starší Typhoon). První sériový Tempest Mk.V. byl zalétán v létě 1943, na jaře 1944 se Tempesty dostaly k operačním squadronám do výzbroje. Letoun byl vyzbrojen čtyřmi 20mm kanóny, měl možnost nést pumy, přídavné nádrže či reaktivní střely. Mohl dosáhnout rychlosti až kolem 700 km/h, a tak byl nasazován proti letounovým střelám V-1 (Fi-103).

Firma Hawker vyprodukovala 805 strojů Tempest V a po válce i 142 letounů verze Mk.VI s výkonnější verzí motoru Sabre, určené pro provoz v tropech, s větším chladičem kapaliny a oleje (ty byly přemístěny do náběžné hrany křídla). Výroba Tempestů trvala až do roku 1946, celkem bylo vyrobeno přes 1.500 kusů všech verzí (tj. Mk.V, Mk.II a Mk.VI).

Obsah Krabice

Krabice obsahuje 10 rámečků ze světlešedého plastu s více jak čtyřmi stovkami dílů, 16 dílů z čirého plastu. Mnohé díly nepoužijeme, jsou řádně vyznačeny v návodu. Nový je rámeček s protizemní výzbrojí v podobě raket. Lepty, maskyan či PUR díly v krabici nenalezneme, neb se jedná o základní produktovou řadu.

Rámeček A

Tento rámeček obsahuje obě poloviny trupu s uvnitř naznačenou částí kokpitu. Trup má jemné negativní rytí a nýtování, které se na vrchu trupu místy ztrácí.

Rámeček B

V tomto rámečku máme spodní a horní díly křídla. Na vnitřní straně horních dílů křídla je pěkně naznačená konstrukce podvozkových šachet. I na těchto dílech je jemné rytí a nýtování, které se zde již neztrácí.

Rámeček C

Tento rámeček obsahuje díly VOP , přídavné nádrže a bomby. Také v tomto případě jsou díly opatřeny jemným rytím a nýtováním.

Rámeček D

Zde nalezneme díly směrovky, bombové závěsníky, kryty podvozkových šachet, které jsou z vnějšku onýtovány a z vnitřní strany mají naznačenou konstrukci.

Rámeček G

Zde máme obě přední části trupu, tedy motorovou část s chladičem, vrtulový kužel, vrtulové listy, díly chladičů osazených v náběžných hranách křídla, části sání a zadní díl kokpitu.

Rámeček H

Tento rámeček obsahuje díly podvozkových šachet, podvozkové nohy, kola podvozku, mechanizaci zatahování podvozku, přepážky do kokpitu, díly chladičů a část sedačky pilota.

Rámeček I

V tomto rámečku jsou z velké části díly kokpitu. Najdeme zde díly palubní desky, díly konstrukce samotného kokpitu, ovládací prvky. Dále jsou zde stupačka, pitotova trubice, kolejnice odsuvného překrytu kabiny, hlavně zbraní.

Rámeček J

Zde jsou umístěny díly podvozkových šachet, výfuky, díly k chladiči, přepážka do kokpitu, díly pumových závěsníků, díly sedačky pilota a stabilizátory bomb.

Rámeček L

Tento rámeček obsahuje díly pro osm neřízených raket i s jejich odpalovacími lyžinami.

Rámeček K

Rámeček obsahuje veškeré čiré díly překrytu kabiny, zasklení světlometů na spodní části křídla a trupu, poziční světla a díly závěsníků přídavných nádrží.


Obtisky

V krabici nalezneme zajímavou kompilaci výrobců obtisků. Hlavní dva archy s kokardami, kódovými označeními, znaky jednotek apod. pochází od Cartografu, třetí aršík obsahující technické popisky pochází od Eduardu, poslední čtvrtý aršík s popiskami na rakety pochází od Aviprintu. Zajímavé je též srovnání kvality tisku. Cartografu není co vytknout, popisky Eduard s větším fontem jsou čitelné, menší fonty na hranici čitelnosti, popisky Aviprint na rakety jsou nečitelné, spíše se jedná o shluky různých tvarů vzdáleně připomínající písmena a číslice.


Návod

Návod je vytištěný na křídovém papíře, který nás v 45 krocích provede stavbou tohoto modelu. Některé kroky jsou vytištěné barevně. Na posledních pěti stránkách pak jsou vyobrazeny kamuflážní schémata.



Kamufláže

1) - Hawker Tempest Mk.VI, "JVoU", ser. číslo NX201, 6. sq RAF, Egypt 1949. Stroj, pojmenovaný Poppet, byl v této podobě vyfotografován na kyperské základně Nicosia. Po lehké havárii v roce 1948 byl po opravě zbarven nástřikem hliníkovou barvou.

2) - Hawker Tempest Mk.VI, "GNoA", ser. číslo NX126, 249. sq RAF, základna Habbaniya, Irák 1948. Stroj Nese standardní kamuflážní schéma RAF, zvláštností bylo aplikování červených, bíle lemovaných kódových písmen v tomto období.

3) - Hawker Tempest Mk.VI, "V" ser. číslo NX135, 6. sq RAF, Egypt 1949. Stroj v této podobě byl také fotografován na kyperské základně Nicosia. Jako jeden z mála je zdokumentován s povrchem bez nátěru tzv. NMF. Stroj se učastnil drobné šarvátky mezi piloty RAF a IAF během první arabsko-izraelské války o nezávislost.

3) - Hawker Tempest Mk.VI, "B" , ser. číslo NX179, 6. sq RAF, Egypt 1949. Stroj byl opatřen pozdější modifikovanou tropickou kamufláží RAF sestávajícíc se z odstínů Dark Green/Dark Earth/Medium Sea Gray. Kolem zadní části trupu se ovijí Sky pruh. Vrtulový kužel nese červeno-bílo-modrou trikoloru.


Zhodnocení

O Tempestech Special Hobby bylo napsáno již mnoho. Základ stavebnice je stejný jako u předchozích verzí, a výlisky i u několikátého vydání vypadají stále velmi dobře. Sem tam bude potřeba začistit drobné poškození povrchu, či dopíchnout nějaký ten nýt,ale myslím že odměnou nám bude krásný model. Verze Mk.VI není tak slavná jako její válečný předchůdce Mk.V či vizuálně hodně odlišná dvojka s hvězdicovým motorem, ale i tak díky za ní. Plusem tohoto přebalu jsou rozmanité kamuflážní schémata.


Martin 'Černoch' Černý



Fotografie rámečků použité se souhlasem p. J. Nováka, vyjma foto rámečku G a foto obtisků.




Redakce ModelWebu děkuje firmě SpecialHobby za vzorek k recenzi.



Rubrika Letadla - 1:32, Letadla - Náhledy do krabiček, Special Hobby | Bez komentářů

Komentáře

Napsat odpověď.

Musíte být přihlášeni, abyste mohli odpovědět.