1/72 MiG-21MF Interceptor kokpit pozdní verze – Eduard

6.7.2018 - 533 přečtení

IMG_2909-2

Kokpit zbrusu nového kitu MiG-21MF vypadá skvěle už v krabičce, přesto jsme se dočkali detailní sady, kterými detaily kokpitu můžeme ještě pozvednout. Vyplatí se investice do této doplňkové sady?

Kokpit MiG-21MF stíhací verze

David Lengyel


Název: MiG-21MF Interceptor kokpit pozdní verze
Měřítko: 1/72
Výrobce: Eduard
Kat. číslo: 672180


I tentokrát se obloukem vyhnu popisu historie typu a přejdu rovnou k recenzi doplňku, který má za cíl dopomoci ke stavbě přesnější zmenšeniny stíhací verze MiG-21MF.


Obsah

Doplňková sada je zabalena v tuhé černé krabičce, v níž najdeme několikastránkový návod, planžetu s lepty a samozřejmě šedé resinové odlitky, v uzavíratelných sáčcích. O bezpečnost přepravy se starají dvě molitanové vložky. Odlitky se skví krásnými detaily, zejména v případě zadní přepážky a bočnic kokpitu, sedačky a krytu přístrojové desky.

Zde jasně vynikne nadřazenost odlévaných dílů nad výlisky ze stavebnice.

Ty jsou vskutku krásné, ale zejména ve výše jmenovaných případech zdaleka neobsahují tolik jemných detailů. Bylo pro mě tedy mírné zklamání, když jsem podobné detaily hledal v místě přístrojové desky a bočních panelů. Zde výrobce nabízí pouze ploché lepty, jejichž barevné ztvárnění je méně detailní, než u leptaných doplňků dodávaných s kitem. Stejně jako v kitu bych uvítal možnost volby, tedy přístrojovou desku s reliéfem budíků a obtisk. Odlitky jsou jinak kazuprosté a bez deformací.


Stavba

Oddělením nálitků získáme devět dílů, které tvoří většinu kokpitu včetně vystřelovací sedačky a přístrojů na čelním štítku. Jako první je třeba sestavit vystřelovací sedačku KM-1, která je oproti stavebnici pouze dvoudílná. Barvení dvěma odstíny šedé by nemělo být nijak náročné ani pro začátečníka. Následně sedačku opatříme celkem osmi lepty, které znázorňují madla, poutací pásy a další detaily.


Dalším krokem je sestavení vany kokpitu. Tu je třeba před vlepením leptaných doplňků nabarvit. Zde výrobce doporučuje použít barvu výrobce GSI, konkrétně H46 Emerald Green. Po nastříkání interiéru lze začít s lepením barevných leptů v podobě pedálů, panelů, táhel a páček. Zároveň je třeba ručně dobarvit některé detaily, jako jsou přepínače apod. Zde je třeba použít fotografií předlohy, neboť návod ani při nejlepší vůli nemůže obsáhnout instrukce k barvení takového množství ovládacích prvků.


Montáž kokpitu pokračuje přilepením přístrojové desky sestavené z odlitku a několika leptů, které reprezentují přístroje včetně reliéfu. Po vlepení ovládací páky se vana kokpitu uzavře výraznou zadní přepážkou, která díky usazovacím ploškám sedne přesně na místo pod požadovaným úhlem. Nyní je možné kokpit vlepit do trupu. Stejně jako v případě lisované varianty je vana kokpitu opatřena drážkou, která pojme vodicí profil na vnitřní straně poloviny trupu. Tato drážka je na obou stranách kokpitu a profil je na obou polovinách trupu, je tedy na modeláři, kterou stranou kokpit do trupu přilepí jako první. Zbývající kryt přístrojové desky je poset detaily. Přesto je třeba doplnit sklo zaměřovače a několik dalších detailů z přiložených leptů. Podsestava pak přesně zapadne na místo určení, kde je usazena pomocí vodicí lišty na spodní straně. Veškerá instalace doplňku je zakončena přilepením čelního štítku a hrbu se směrovkou - oba díly sednou naprosto přesně, stejně jako poloviny trupu. Nikde není potřeba žádné ztenčování materiálu, přibrušování dosedacích ploch nebo naopak vyplňování škvír.


Verdikt

Vzhledem ke způsobu otvírání kokpitu MiG-21 je do prostoru posádky vidět v maximální možné míře. Díky tomuto doplňku vynikne nejen sedačka, ale také boční pulty, přístrojová deska a také její kryt. Mrzí mě poněkud zjednodušená přístrojová deska, celkově vzato jde ovšem o kvalitativní skok dopředu. Nakonec, čárky na výškoměru snad nikdo během několika okamžiků strávených prohlídkou modelu počítat nebude.


David Lengyel, PMC Praha

Redakce ModelWebu děkuje firmě Eduard za poskytnutí vzorku pro recenzi.


Rubrika Eduard, Letadla - 1:72, Letadla - Doplňky | Bez komentářů

Komentáře

Napsat odpověď.

Musíte být přihlášeni, abyste mohli odpovědět.