Pozvánka na 28. Aviatickou pouť v Pardubicích

21.5.2018 - 917 přečtení

Bez názvu

28. ročník tradiční letecké akce 2. a 3. června na letišti v Pardubicích

A málem přiletěl i Šturmovik ...

Stejně jako v minulých letech, i letos přinášíme pozvání a souhrn tiskových zpráv k tradičnímu leteckému svátku na východě Čech. Mezi letošními vystupujícími budou letouny známé z předchozích ročníků, ale i úplní nováčci. Co si tedy pro nás pořadatelé letos chystají?


První československý dolnoplošník

Letošní sté výročí vyhlášení samostatného Československa je jistě důvodem k podrobnějšímu poohlédnutí se do naší historie. Již od počátku samostatné republiky mělo letectví pro Čechoslováky velký význam. Státní představitelé si uvědomovali jeho strategický význam a obyvatelé k letadlům vzhlíželi s obdivem. Proto se do bohaté československé letecké historie poohlédne i program dvacátého osmého ročníku Aviatické pouti, která se uskuteční na pardubickém letišti 2. a 3. června 2018.


To nejstarší období mimo jiné připomene i na svou dobu moderní dolnoplošník Avia B.H.1. Výrobu letuschopné kopie tohoto prvního letounu později velice známé značky Avia realizoval Marcel Sezemský v létech 1997-2001. O tom, že jeho dvoumístný letoun v barvě prolakovaného dřeva je pro něj doslova srdeční záležitostí, svědčí slova přibližující historii téměř sto let staré letecké konstrukce. „Československý letoun Avia B.H.1, vyrobený v roce 1920, byl prvním moderním a zcela originálním letounem celodřevěné konstrukce společnosti Avia, který v historii československého letectví zaujímá zcela unikátní místo. Jednalo se totiž o první československý dolnoplošný letoun a zajímavé je také to, že tato moderní koncepce se ve světě prosadila až o mnoho let později. Pokrokového řešení si byl vědom i první československý president T. G. Masaryk, který v roce 1920 na První československé mezinárodní letecké výstavě tvůrce letounu Avia B.H.1, konstruktéry Beneše a Hajna, obdaroval ze svého fondu částkou 100 000 Kč na podporu dalšího rozvoje společnosti Avia. Následně pak po celá dvacátá léta začala Avia originální koncepci dolnoplošného vzpěrového letounu intenzívně a úspěšně rozvíjet. Dolnoplošníky Avia se svými piloty dosáhli i řady mezinárodních sportovních úspěchů,“ říká k historii svého letadla, pilot a stavitel, Marcel Sezemský.



Neobvyklý stroj míří do Pardubic

Ústředním motivem vizuálu letošního, již dvacátého osmého, ročníku Aviatické pouti je štíhlý stříbrný letoun se zcela nezvyklým vzhledem a švýcarskými znaky. Je to letoun natolik neobvyklý, že mnozí návštěvníci kteří 2. a 3. června 2018 navštíví pardubické letiště, ani netuší, na co se mohou těšit.


Stříbrný letoun, s poněkud záhadným typovým označením EFW C-3605, všem blíže představí Jan Rudzinskyj z organizačního štábu. „Svými proporcemi zaujme dvoumístný letoun C-3605 jistě každého. K jeho výjimečnosti jistě přispívá štíhlý trup s délkou téměř třináct metrů zakončený neobvyklou trojitou svislou ocasní plochou. Historie těchto letadel je vskutku zajímavá. Původní provedení ještě s pístovým motorem vzniklo v neutrálním Švýcarsku na samém sklonku třicátých let jako průzkumný a lehký bitevní letoun. Po roce 1945 byly některé stroje upraveny pro vlek vzdušných terčů používaných při výcviku střelby z letadel i zbraní protiletadlového dělostřelectva. V polovině šedesátých let však byly již jejich motory zastaralé a mnoho let se nevyráběly. Navíc i výkony vlečného stroje neodpovídaly požadavkům doby. Proto bylo rozhodnuto přestavět čtyřicet čtyři kusů na pohon moderním turbovrtulovým motorem. Jeho nižší hmotnost si však vyžádala zastavět ho výrazně více vpřed než těžší pístový motor, tak vznikl tento neobvyklý, štíhlý trup.


V podobě vlečných strojů pak letouny C-3605 létaly až do roku 1985, kdy byly z výzbroje vyřazeny. Několik strojů pak zakoupili soukromí provozovatelé, kteří s nimi létají po leteckých dnech. Jeden z nich zavítá ve dnech 2. a 3. června i na letošní Aviatickou pouť. Nebude to sice pardubická premiéra toho typu, neboť jiný exemplář se na AP představil před osmnácti léty, ale určitě to bude velmi pěkné
předvedení, doplněné pozemní bojovou ukázkou fiktivního válečného střetnutí.“


Lightning se vrací

Pardubická Aviatická pouť je oblíbená jak u diváků, tak u pilotů a mnozí zahraniční piloti již při odletu říkají, že na následující ročník by opět rádi přiletěli. Do této skupiny již léta patří sympatický tým s historickými letadly vyzdobenými rudými býky na svých trupech. Pochopitelně nebudou chybět ani na letošním osmadvacátém ročníku Aviatické pouti, který se uskuteční 2. a 3. června na pardubickém letišti.


Ve skupině letos přiletí i legendární dvoutrupý stíhací letoun Lockheed P-38 Lightning z druhé světové války. Právě k tomuto kusu dodává Jan Rudzinskyj z organizačního štábu Aviatické pouti několik informací. „Lightning není na Avaiatické pouti novinkou, již jsme ho zde přivítali dvakrát a vždy vzbudil u diváků zaslouženou pozornost. Jednak zaujal svým krásně vyleštěným celokovovým povrchem a také neobvyklým konstrukčním uspořádáním s malou trupovou gondolou a dvěma dlouhými nosníky pokračujícími za motory až k ocasním plochám. Ovšem zcela jedinečné je letové vystoupení. Dvojice motorů Allison disponuje značným výkonem a Lightning je na obloze dynamický a ladný zároveň a diváci se mají opravdu na co těšit. Vedle samostatné letové ukázky se Lightning na pardubickém nebi představí i ve velkoskupině historických letadel, v takzvaném Balbu, se kterým v programu počítáme i v letošním roce. Tato jedinečná podívaná má u diváků i pilotů značný ohlas.“


Historický Lightning je jen jedním z řady vystupujících letadel zařazených do více než pětihodinového letového programu a kromě něj uvidíme i další letouny s rudým býkem na trupu - B-25, T.28 a skupinu Flying Bulls Aerobatic Team.



Žena na křídle opět nad Pardubicemi

Na pardubickém nebi při letošní Aviatické pouti opět zazáří žena pohybující se za letu po křídle historického dvouplošníku. Organizátoři Aviatické pouti zařadili do letošního, více než pětihodinového, letového programu i unikátní vystoupení obdivované na airshow po celém světě.


„Ve dvacátých létech minulého století byla při leteckých produkcích oblíbená akrobatická chůze po křídle letadla. Zejména ve Spojených státech sledovali diváci tuto adrenalinovou podívanou snad na každé airshow. V dalších létech však podobné hazardní vystoupení pochopitelně znemožnily zpřísňující se předpisy dbající na bezpečnost a přiznejme si, že i ubývalo kaskadérů odhodlaných takové vystoupení realizovat,“ přibližuje historii unikátního vystoupení Jan Rudzinskyj z organizačního štábu Aviatické pouti a plynule přechází do současnosti. „V dnešní době předvádí toto vystoupení jen několik málo pilotů, kterým se po křídle prochází nebojácné ženy. I když se velice dbá na bezpečnost, tak i přesto se jedná o mimořádný výkon. Když se mě někdo ptá, jak je to náročné, tak pro představu uvádím příklad, který zná asi každý, kdo si vystrčí ruku z okénka automobilu jedoucího, řekněme devadesátkou. Žena na křídle je vystavena dvojnásobné rychlosti, a přitom se ještě prochází, což je obdivuhodné. Na letošní ročník Aviatické pouti, který se uskuteční na pardubickém letišti ve dnech 2. a 3. června předvede své umění dvojice ze švýcarského sdružení 46 Aviation. Jedná se o mladý manželský pár Emiliana a Danielle Del Buono. Emilian pilotuje historický dvouplošník Boeing Stearman a po jeho křídlech se za letu prochází sympatická Danielle. Takže se máme opravdu na co těšit,“ uzavírá Jan Rudzinskyj.


Olympijský dvouplošník

V letovém programu každé správné airshow se střídají dynamické ukázky s těmi klidnějšími, při nichž divák neobdivuje ani tak výkon leteckých motorů, ale o něco více se může věnovat sledování ladného pohybu létajících aparátů po obloze. Stejně tak tomu bude i ve více než pětihodinovém letovém programu letošní Aviatické pouti, která se uskuteční ve dnech 2. a 3. června na letišti v Pardubicích.


Mezi ta klidná čísla se jistě zařadí vystoupení trojice legendárních dvouplošníků Bücker, které nám blíže přiblíží Jan Rudzinskyj z organizačního štábu Aviatické pouti. Ten je zároveň velkým příznivcem a pilotem těchto historických skvostů. „Tyto německé dvouplošníky mají svůj původ v polovině třicátých let v Německu a následně se rozšířily do řady států světa. Jistě je zajímavé, že mají i přímou vazbu na československý letecký průmysl, protože již v roce 1936 se firma Tatra ve Studénce stala prvním zahraničním výrobcem produkujícím cvičný typ Bücker 131 v licenční výrobě. Další výroba na našem území probíhala v době protektorátu v podniku Aero a tam následně pokračovala v prvních poválečných létech.


V letové ukázce se předvedou dvě verze cvičných Bückerů. Červený stroj pochází z licenční španělské výroby a je poháněn plochým motorem Lycoming, který dává patřičný výkon k zalétání efektní akrobacie, o jejíž předvedení v podání Miroslava Červenky nebudou diváci Aviatické pouti ochuzeni. Modrý dvouplošník má původ v polské novovýrobě z počátku tohoto tisíciletí a je součástí sbírky Leteckého muzea Metoděje Vlacha v Mladé Boleslavi. Třetí dvouplošník Bücker se představí na statické ukázce. Bude se jednat o krásně zhotovenou UL repliku poválečného provedení Aero C-104 v originálním vojenském zbarvení. Na pardubické obloze se ve skupině však objeví Bückery tři. Tím třetím se stane akrobatický jednomístný speciál Bücker Bü 133 Jungmeister poháněný hvězdicovým motorem. Právě s akrobatickými Jungmeistery se němečtí piloti zúčastnili leteckých soutěží konaných u příležitosti berlínské olympiády v roce 1936. Olympijské kruhy nese i vystupující stříbrný stroj s poznávací značkou G-BUTX a je zajímavý také tím, že se jedná o jeden z mála zachovalých letuschopných originálních Jungmeisterů z původní německé výroby, který továrnu opustil v roce 1937 a je stále schopný plné akrobacie. Také o ni nebudou návštěvníci Aviatické pouti ochuzeni.“


Premiéry na Aviatické pouti

Drony
Letošní, více než pětihodinový letový program však přináší také jednu novinku. Poprvé v osmadvacetileté historii Aviatické pouti se představí letadlo bez pilota, přesněji řečeno jeho pilot bude na zemi a po obloze se bude prohánět moderní bezpilotní prostředek vyvinutý expertním týmem Vojenského technického ústavu, s. p. Co tedy návštěvníci letošní Aviatické pouti, která se uskuteční ve dnech 2. a 3. června na letišti v Pardubicích, uvidí?


„Tým Vojenského technického ústavu, s. p., představí v letových ukázkách hned dva moderní bezpilotní prostředky,“ přibližuje ukázku Pavel Lang, tiskový mluvčí VTÚ, s.p., a pokračuje: „Bude se jednat o bezpilotní systém Miss Tractor s rozpětím 2,84 m, vzletovou hmotností 15 kg a maximální rychlostí letu 150 km/h. Ten se používá jako imitátor vzdušného cíle pro nácvik střelby z raketových systémů nebo protiletadlových palebných prostředků. Systém Miss Tractor, který vypadá jako velký model, využívají jednotky protiletadlových raketových vojsk Armády České republiky a ozbrojené síly pobaltských republik při ostrých bojových střelbách na vzdušné cíle. Druhým předvedeným bezpilotním prostředkem bude Bezpilotní rotorový univerzální systém zkráceně nazývaný BRUS. Jedná se o moderní bezpilotní prostředek s kolmým startem a přistáním. Expertní tým Vojenského technického ústavu, s. p., jej vyvinul speciálně pro použití v náročných podmínkách. Šest rotorů o průměru 70 cm mu poskytuje velikou stabilitu a dostatek výkonu pro plnění specifických úkolů v zájmových, respektive v krizových lokalitách. BRUS je ideální sofistikovaný prostředek pro letecký monitoring v situacích, kdy nelze použít klasickou leteckou techniku, nebo je to ekonomicky nevýhodné. Je optimálním nosičem řady čidel a systémů v soukromém i státním sektoru. Lze ho použít při dokumentaci nehod, požárů a živelných pohrom, dál inspekci vedení vysokého napětí, plynovodů, teplovodů, kontrole znečištění ovzduší či životního prostředí nebo natáčení filmových leteckých scén a fotografování."

Anakonda
Ten, kdo by očekával pouťové vystoupení krotitele hadů, bude jistě zklamaný, protože Aviatická pouť je známou leteckou podívanou a bude tomu tak i v případě již dvacátého osmého ročníku.


Co si však návštěvník pardubické letecké show má pod jménem Anakonda představit blíže, přiblíží Jan Rudzinskyj z organizačního štábu. „Anakonda je jméno námořní verze polského vrtulníku W-3A Sokol. Ten známe i z výzbroje českého vojenského letectva, kde má své nezastupitelné místo zejména v Letecké záchranné službě na dvou stanovištích zabezpečovaných vojáky. Ale vraťme se k námořní záchranářské verzi Anakonda. Ta se odlišuje především speciálním záchranářským vybavením nutným pro akce nad mořskou hladinou. Pro návštěvníky bude jistě zajímavá informace, že Anakonda je vybavena také šesti nafukovacími plováky rozmístěnými na spodní části trupu. Každý z nich má po nafouknutí objem 1300 litrů a umožňují přistání vrtulníku na mořské hladině. Na Aviatické pouti je v nafouknutém stavu určitě neuvidíme. Zejména proto, že nám chybí moře, nebo vhodná vodní plocha. Přesto to jistě bude zajímavý vrtulník, který na Aviatické pouti doposud nebyl k vidění.“ Polské letectvo navíc na statickou ukázku dále přislíbilo účast legendárního vrtulníku Mi-2 ve vyzbrojené verzi URN.

Boomerang, Jak a Šturmovik s otazníkem
Program Aviatické pouti je každoročně obohacen o nějakou novinku, také letos diváci nebudou ochuzeni. Návštěvníci Aviatické pouti budou moci sledovat na pardubickém nebi českou premiéru druhoválečného australského stíhacího letoun CAC CA-13 Boomerang.


„V posledních létech jsme si již poměrně zvykli nato, že v programu leteckých dnů jsou zastoupena slavná letadla z období druhé světové války. Většinou se jedná o legendy z evropského bojiště, občas se objeví něco z Tichomoří, ale je málo připomínanou skutečností, že japonským útokům za druhé světové války čelila i Austrálie,“ říká Jan Rudzinskyj z organizačního štábu Aviatické pouti a pokračuje: „Mezi veřejností je u nás téměř neznámá činnost australského leteckého průmyslu a přitom právě na začátku čtyřicátých let v době zvýšeného ohrožení Austrálie ze strany Japonska dokázali tamější letečtí konstruktéři připravit moderně řešený stíhací letoun celokovové konstrukce. Při stavbě vycházeli ze zkušeností s licenčně vyráběnými americkými cvičnými typy North American NA-33, které Australané přepracovali na improvizovanou bojovou dvoumístnou verzi nazvanou Wirraway. To nebylo pro obranu dostačující a stále citelně chyběl čistě stíhací typ. V roce 1941 australská vláda zadala jasný úkol ke stavbě stíhacího stroje a asi i konstruktérům důvěřovala, protože se zadáním vývoje podepsala i objednávku na sto pět kusů. Konstruktéři použili množství celků z letadla Wirraway, ale celkově letadlo významně přepracovali do jednomístné verze s kompaktnějšími rozměry vhodnými pro obratný stíhací letoun. Ten dostal označení Boomerang a již po šestnácti měsících od zadání úkolu byl úspěšně zalétán. Od počátku roku 1943 byly Boomerangy zaváděny k bojovým útvarům a ve válečných akcích prokázaly své schopnosti. Australští vojáci k nim měli velikou úctu. Proto jsme rádi, že se nám podařilo zařadit do programu letošní Aviatické poutě tento slavný letoun. Jeho majitel a pilot Remko Siijben nám jistě dobře předvede jeho možnosti a společně s ním přiletí i Jak-3UM pilota Ricka Van Der Graafa, poháněný hvězdicovým motorem.“


Minulý měsíc pořadatelé aviatické pouti začali jednat s majiteli jednoho ze 2 letuschopných letounů Il-2 Šturmovik, který se tehdy chystal na show ILA v Berlíně. Majitelé Šturmoviku se účasti nebránili, podmínkou však byl úspěšný přelet do Berlína a následný návrat do Ruska. Pokud by letoun prošel technickou kontrolou a dostal povolení od úřadů, nic by jeho účasti v Pardubicích nebránilo. Bohužel v době dokončení tohoto článku přišla čerstvá zpráva, že letoun má závadu na elektroinstalaci a do Pardubic se nepodívá.


Pro návštěvníky bude pardubické letiště otevřeno ve dnech 2. a 3. června vždy od 8.00 hodin a vedle letových ukázek na ně čeká i bohatý pozemní program s velkým množstvím rozličných aktivit pro děti.


Bližší informace o akci, dopravě na letiště a doprovodném programu nalezenete na oficiálních stránkách.


Jakub "Kubouš" Jirásek



Rubrika Zprávy | Bez komentářů

Komentáře

Napsat odpověď.

Musíte být přihlášeni, abyste mohli odpovědět.