1/48 Fokker D.VIII Weekend edition – Eduard

26.4.2018 - 863 přečtení

header

Létající žiletka...

Létající žiletka

Ondřej 'Ondrouš' Mokrý


header

Název: Fokker D.VIII Weekend Edition
Měřítko: 1/48
Výrobce: Eduard
Kat. číslo: 8085


Úvod a trocha historie

Asi není třeba se příliš rozepisovat, proč Fokker D.VIII dostal přezdívku právě létající žiletka. Elegantní hornoplošník, který se díky dobrým výkonům i obratnosti stal vítězem druhého výběrového řízení v Adlershofu v květnu 1918, se do frontové služby dostal v srpnu 1918 jako Fokker E.V. Nový stroj čekala pohnutá bojová historie.


Poté, co první letouny v červenci 1918 dorazily k Jasta 1, 6, 19, 24 a 36 a zapojily se do bojů, hned během prvních dní zahynuli dva piloti (od Jasta 6 a Jasta 19) poté, co se křídla jejich letounů za letu zhroutila. Všechny letouny byly okamžitě uzemněny a série inspekcí odhalila příčinu - špatné dílenské zpracování. Stroje tak byly staženy od jednotek a vráceny k výměně křídel.


Na frontu se vrátily až v říjnu 1918, a to pod novým označením D.VIII. Příliš tak do bojů už zasáhnout nestihly, některé exempláře se však dočkaly poválečné služby mj. v polském letectvu.


Náhled do krabice

K dispozici máme stříkané díly ve třech rámečcích, planžetu fotoleptů a masky pro nástřik kol a motorového krytu. Čelní štítek si budeme muset vyrobit sami z acetátové fólie, což však není až takový problém.


Díly jsou rozděleny celkem do 3 rámečků.

Na rámečku A najdeme dva exempláře horního křídla, což je díl, se kterým jsem se při psaní recenze nejvíce zapotil. Jak můžete vidět na fotkách, křídla jsou odstříknuta z plného plastu v jednom kuse, což zjevně robí neplechu při jeho tuhnutí. Na několika místech jsou tak vidět drobné vtaženiny a na určitých partiích křídel narazíme i na krupici.

Nebyl jsem si jistý, jestli se nejedná o jednorázovou chybu na kusu, který jsem dostal, proto jsem se spojil s podporou Eduard a problém jim popsal, načež mi poslali náhradní výlisky. Zde musím pochválit Eduardí tým, zákaznický servis je opravdu výborný. To samé bohužel nemohu říct o službách České pošty, to je ale téma mimo obsah recenze...


Na náhradních výliscích se bohužel vyskytuje stejný problém, takže jsem chtěl vyzkoušet, jestli "to zmizí pod surfem". Po pouhém přestříkání samozřejmě nezmizí.

Ale po přebroušení dvoutisícovkou pod vodou se zbavíme krupice a téměř kompletně i vtaženin. Po druhém přestříkání a broušení by tak měly i vtaženiny zmizet kompletně, případně použijeme surf 500 a ploché tvrdé brousítko.

I přesto, že formy už zjevně mají něco za sebou (jde přeci jen o reedici), na zásadnější problémy jsem u ostatních plastových dílů nenarazil, povrch většiny dílů je hladký a bez krupice. Místy narazíme na propadlinu nebo menší vtaženinu (na VOP opravdu nepotěšila), na chobotnici motoru a žebrování válců se budeme muset poprat s mírným přesazením formy resp. dělicí rovinou.


Nelekejte se megavtaženin na tělech kulometů Spandau, ty zakryjeme lepty pák závěrů.



Naopak o drobných dílech jako hlavice kniplu nebo podlážka můžu říct, že se mi líbí převelice.


Doplňkové díly

Planžetou leptů vylepšíme interiér i exteriér.

Kvalita vyleptání je bezchybná a například pláště chlazení kulometů nebo unašeč vrtule budou krásné detaily na finálním modelu.

Barvené lepty do interiéru vzhledu bezpochyby také pomohou, budíky mají ale bohužel posunutý soutisk, takže lehce šilhají. Součástí leptů jsou i pásy, u nich naštěstí problém se soutiskem není.

Masky nám pomohou při nástřiku kol a krytu motoru a rozhodně ušetří značnou porci času oproti maskování svépomocí.


Obtisky

Obtisky tištěné u Eduardu jsou rozdělené na dva archy, jeden s lozenge potiskem a druhý s insigniemi a výsostným značením. Na problémy se soutiskem jsem nenarazil, krycí lak vypadá přiměřeně tence. Odstíny lozenge jsou předmětem vášnivých debat, takže finální rozhodnutí je na každém modeláři.


Návod

K přehlednosti návodu a logičnosti jednotlivých kroků nemám co namítnout, pozice všech dílů jsou dobře zřetelné, to samé platí i o nahrazování plastových částí lepty.


Na výběr máme ze čtyř kamufláží, z čehož 3 jsou shodné s původním vydáním. Původní vydání stavebnice v mém kitníku bohužel nefiguruje, takže náhledy kamufláží jsou použity z www.mojehobby.pl a www.model-making.eu.


V původním vydání se nacházely kamufláže A až C:


  1. Stroj připisovaný Jasta 8 z října 1918 s hadem a králíčkem na trupu
  2. Stroj z Jasta 36 také z října 1918
  3. Stroj 183/18 v poválečném zbarvení, kdy s ním létal kapitán Stefan Bastyr (7. Eskadra Lotnycza)


Novinkou je kamufláž D, stroj poručíka Thea Osterkampa (32 vítězství), se kterým létal u Marine Feld Jagdstaffel II. Díky kombinaci žlutých a černých pruhů rozhodně nejvýraznější zbarvení, navíc se vyhneme potahování trupu lozengovými obtisky. V původním vydání kamufláž D obnášela stroj Friedricha Altmeiera z Jasta 24.


Závěr

Ačkoli formy už mají něco za sebou a pár oprav bude potřeba, Fokker D.VIII za vaši pozornost určitě stojí. Ať už jako atraktivní přírůstek do sbírky, nebo jako první chmelnice - výplety jsou jen na podvozku a co do jednoduchosti konstrukce byste mezi prvoválečnými stroji těžko hledali konkurenci.


Ondřej 'Ondrouš' Mokrý


Redakce ModelWebu děkuje firmě Eduard za poskytnutí vzorku pro recenzi.



Rubrika Eduard, Letadla - 1:48, Letadla - Náhledy do krabiček | Bez komentářů

Komentáře

Napsat odpověď.

Musíte být přihlášeni, abyste mohli odpovědět.